Empatyczna firma? A co to znaczy?

entrepreneur 593371 640 Empatyczna firma? A co to znaczy?Facebook, Google i LinkeIn to najbardziej empatyczne firmy świata. Tak przynajmniej wynika z rankingu „The Empathy Index”, który sprawdza, które z firm są najbardziej empatyczne w stosunku do pracowników i najmocniej ich wspierają. Co jednak ma oznaczać to, czy firma jest empatyczna czy nie?

Wszystkie trzy firmy, które zdobyły miejsca na podium znane są z wielu i to często nietypowych dodatków pozapłacowych. Czas na rozwijanie własnych pomysłów, stoły do ping-ponga, bilard, gry video czy własne siłownie, posiłki dla pracowników czy nawet zamrażanie jajeczek kobiet, by mogły później skorzystać z uroków macierzyństwa. Dodatkowe wolne dni, sponsorowanie wakacji czy opiekunki do dzieci. Czy takie dodatkowe inwestycje w pracowników już wystarczą na to, by uznać firmę za empatyczną?

Według rankingu, firma empatyczna to taka, która:

  • Traktuje swoich pracowników sprawiedliwie (również w zakresie podwyżek i awansów),
  • Gra etycznie (np. nie sprzedaje bubli),
  • Komunikuje się ze swoimi klientami w sposób otwarty (np. nie unika odpowiedzialności),

Firmy, które działają w ten sposób mają wyższe przychody (a różnica jest niemała) i szybciej się rozwijają niż ich nieempatyczni konkurenci.

Z rankingu wynika, że najbardziej empatyczne firmy to firmy z branży IT i nowych technologii a najmniej – branża motoryzacyjna. Możliwe, że chodzi tu o to, że w IT nadal stale potrzeba nowych pracowników, więc branża musi się starać. Inna teoria mówi, że motoryzacja to głównie mężczyźni i z tego wynika brak empatii (ale jakby nie patrzeć, IT to również przewaga mężczyzn).

A czy wy pracujecie w empatycznej firmie?