Rozzłoszczony pracownik to nieetyczny pracownik

koszmarny1 Rozzłoszczony pracownik to nieetyczny pracownikKiedy jesteś zły, to lepiej unikaj pracy – jesteś wtedy znacznie bardziej narażony na to, że zaczniesz zachowywać się nieetycznie. Będziesz np. kłamał klientów albo wykradał firmowe tajemnice. By to zrobić nie musisz być zły na szefa czy firmę. Wystarczy, że będziesz zły na żonę.

Choć pewnie tak byłoby nam łatwiej, w pracy nie potrafimy wyłączyć sobie emocji. Jeśli coś nas zdenerwuje, to będziemy zdenerwowani nawet jeśli to, co nam przysporzyło stresu nie jest już obok nas. Wie to doskonale nasza rodzina, której oberwało się przez kłótnie z szefem czy klientem. Ale może oberwać się też firmie, kiedy przez to, że coś nas rozzłości (co niekoniecznie będzie związane z firmą), zaczniemy zachowywać się niezgodnie z zasadami etyki a nasze zaangażowanie i chęć wypełniania obowiązków wyraźnie spadnie.

Złość – wg. Badań – jest mocno powiązana z zachowaniem nieetycznym. Przede wszystkim dlatego, że zwiększa zachowanie impulsowe, a to zwrotnie sprawia, że jesteśmy mniej skłonni przemyśleć konsekwencje naszego czynu. Z klei poczucie winy wyhamowuje nasze działanie (bo skłania nas do myślenia co zrobiliśmy źle i jak możemy to naprawić) i w efekcie nie podejmujemy działania. Co najbardziej ciekawe w badaniu przeprowadzonym przez Daphnę Motro z Uniwersytetu w Arizonie to fakt iż na zachowanie w pracy wpływać mogą emocje spoza niej. Wystarczy, że zezłości nas ktoś już w drodze do pracy.