Jak na skali ocenia Pan swoje umiejętności? Jak wybrnąć?

rozmowa41 Jak na skali ocenia Pan swoje umiejętności? Jak wybrnąć?Czy znasz słynne zdanie Sokratesa „wiem, że nic nie wiem?”. Jeśli tak, to pamiętaj o nim, kiedy następnym razem na rozmowie kwalifikacyjnej, HR poprosi cię o to, byś ocenił swój poziom znajomości konkretnego oprogramowania, języka czy umiejętności tworzenia prezentacji.

Kandydaci coraz częściej umieszczają w CV listę swoich umiejętności zobrazowaną graficznie na skali – np. pięciu gwiazdek. I praktycznie nie zdarza się, by ktoś dał sobie jedną bądź dwie. W efekcie osoba o podstawowej wiedzy na dany temat określa swój poziom kompetencji na 3 punkty na pięć możliwych. 3 to więcej niż połowa z pięciu, czy zatem taka ocena nie powinna być zarezerwowana dla osób, które poruszają się w danym temacie przynajmniej dobrze a nie „ledwo”? To efekt Krugera –Duninga, o którym pisaliśmy niedawno. Efekt, efektem, ale z pytania jakoś wybrnąć trzeba, prawda? Dlaczego w ogóle rekruterzy proszą nas o auto ocenę na skali?

Prośba o ocenę kompetencji na skali a później przetestowanie tej kompetencji jest dla rekrutera bardzo szybkim testem na to, czy kandydat:

  • Jest skromny czy zadufany w sobie,
  • Właściwie ocenia swój poziom kompetencji (czy też może przeszacowuje bądź niedoszacowuje własnych umiejętności),
  • Realistycznie podchodzi do zadań i do własnych umiejętności,
  • Nie boi się przyznać do niewiedzy (a co za tym idzie, nie będzie się bał przyznać do błędu),

Jeśli kandydat zapytany o poziom obsługi worda powie, że zna go na poziomie 4 na 5 możliwych punktów  a jednocześnie zrobił błędy w formatowaniu, ma dwie literówki i różne odstępy między liniami, to wiadomo, że nawet nie ma pojęcia o tym, że czegoś w tym Wordzie jednak nie umie.

Jak zatem wybrnąć z takiego pytania? Najlepiej nie przeszacowywać swoich kompetencji i jeśli nie masz więcej niż 2 lata czynnego doświadczenia w danym temacie nie wybierać opcji powyżej 3 punktów na 5 możliwych. Zamiast jedynie się ocenić na skali, postaraj się podac ocenę opisową, podkreślającą to, co potrafisz zrobić w danym obszarze. Przykładowo „Uważam, że potrafię obsługiwać Power Point  dość dobrze. Przygotowałem około 30 różnych prezentacji, stosuję funkcje zaawansowane, osadzam video i muzykę, potrafię korzystać z efektów specjalnych i znam zasady tworzenia efektywnych prezentacji. Na pewno jednak jeszcze  jakieś funkcje bądź możliwości programu, których nie znam, dlatego dałbym sobie 3,5 na 5 punktów.” Pamiętaj, że przy ocenie opisowej, zawsze lepiej nie doszacować kompetencji niż je przeszacować.