Jak dopasować list motywacyjny do kultury organizacyjnej firmy?

darts 673229 640 Jak dopasować list motywacyjny do kultury organizacyjnej firmy?Listy Motywacyjne są obecnie nieco w odwrocie. Większość firm już ich nie wymaga, a spora ilość kandydatów nie zawraca sobie głowy  ich tworzeniem. Z tego powodu, dobrze przygotowany List Motywacyjny może być dla Ciebie przepustką do spotkania rekrutacyjnego. Opcją na zwrócenie na siebie uwagi pracodawcy. Sposobem na pokazanie kompetencji ale również dopasowania do zespołu. Jak to osiągnąć?

Każda firma ma swoją unikalną kulturę organizacji. Nieco inaczej pracuje się w różnych branżach (np. bank vs. sprzedaż) i nieco inaczej w firmach o różnej wielkości i z charakterze. Innych osób będą poszukiwać międzynarodowe korporacje, a innych rodzime start-upy. Dopasowanie Listu Motywacyjnego do oczekiwań i potrzeb firmy, zapewni ci przepustkę na rozmowę kwalifikacyjną.

Zrozum kulturę organizacji firmy, do której aplikujesz

Pierwszym i najważniejszym krokiem (który może ci również pomóc podjąć decyzję czy w ogóle wysyłać CV) jest zrozumienie tego, do jakiej firmy aplikujesz. Jaki jest jej charakter, jakie są jej wartości i cele i jakich osób może taka organizacja poszukiwać. Pamiętaj, że między międzynarodową korporacją a małą firmą, która dopiero się rozwija, są zasadnicze różnice. Przykładowo podajemy kilka z nich:

Korporacja:

Ważna jest zdolność i chęć pracy na procedurach, łatwość odnajdywania się w obcych kulturach, otwartość  i tolerancja, odporność na zadania monotonne ale jednocześnie inicjatywa. Ważna jest umiejętność uczenia się i zdobywania nowych kompetencji a także otwartość do pracy w nadgodzinach i poza standardowymi godzinami pracy. Poszukiwane są osoby umiejące się dopasować do reguł, mające własne zdanie ale nie nazbyt „buntownicze”.

Mała firma rodzinna:

Ważne są: lojalność, umiejętność bycia na wielu stanowiskach, ambicje na umiarkowanym poziomie (wyższe stanowiska będą obejmowane przez rodzinę). Zdolność myślenia i samodzielnego podejmowania decyzji.

Start-up:

Ważne są dynamika działania, możliwość  umiejętność robienia wielu rzeczy na raz, praca z dużym zaangażowaniem i „czucie biznesu”. Inicjatywa oraz chęć działania. Mile widziane są osoby o szerokich zainteresowaniach, które jednak z chęcią poświęcą się pracy. Ważna jest umiejętność uczenia się.

Oczywiście, każda firma ma dodatkowo swoją własną specyfikę, która przebija się poprzez komunikację na FanPage i stronie internetowej firmy. Te informacje warto wziąć pod uwagę tworząc list motywacyjny dopasowany do firmy. I tak, jeśli widzisz, że firma stawia na kreatywność – możesz pozwolić sobie na odrobine szaleństwa w Liście Motywacyjnym. Jeśli firma wysoko podkreśla zadaniowe nastawienie i pracę na wyniki firmy, podkreśl liczbami to, na ile będziesz przydatny (np. w ciągu ostatniego roku zwiększyłem własną produktywność o około 10% dzięki wykorzystaniu narzędzi do zarządzania zadaniami online). Jeśli w firmie liczy się otwartość na różne kultury, podkreśl zamiłowanie do podróży, Erasmusa czy inne – związane z tolerancją kulturową – kwestie. Jeśli ogłoszenie rekrutacyjne napisane jest z humorem, odpisz w podobnym klimacie.

Stosuj słowa klucze ważne dla firmy

Zwróć uwagę na to, jakich słów używa firma – zarówno w ogłoszeniu rekrutacyjnym jak i na swojej stronie firmowej i wykorzystaj je w liście motywacyjnym. Dzięki temu stworzysz wrażenie, że mówicie „jednym głosem”.

Odnoś się do informacji na stronie firmowej

Strona firmowa to kopalnia wiedzy. Możesz na niej znaleźć informacje na temat wartości firmy, kultury organizacji, ostatnich projektów, tego co firma osiągnęła i do czego dąży. Wykorzystaj tę wiedzę do tego, by pokazać, że znasz i rozumiesz problemy firmy. Przykładowo, jeśli firma w ostatnich czasach przeszła większą transformację (np. jakąś fuzję) a ty pracowałeś w firmie która też przeszła fuzję, możesz napisać, że wiesz, jakie problemy niesie ze sobą taka zmiana i umiesz sobie z nimi radzić.

Podkreśl wartości firmy jako ważne dla Ciebie

Prawie każda firma a już na pewno korporacja, takie wartości na swojej stronie posiada i chce by pracownicy również je wyznawali. Włączyć je do listu motywacyjnego jest banalnie prosto. Wystarczy, że podkreślisz iż kierujesz się nimi w ramach swojej pracy zawodowej. Zrób to niejako „mimochodem”. Przykładowo, jeśli firma podkreśla, że ważne jest dla niej zadowolenie klientów, napisz wyraźnie, że w trakcie pracy w Obsłudze Klienta stawiasz przede wszystkim na wysoką jakość obsługi. Oczywiście dobrze, jeśli jest to prawda (dlatego lepiej przeczytać wartości firmy, zanim zaczniesz aplikować. Może okazać się, ze dana firma nie jest dla Ciebie).

Wykorzystuj znajomość marki

Szukasz pracy w firmie, której jesteś od lat lojalnym konsumentem? Chcesz dla nich pracować, bo cenisz ich produkty? Nie pisz o tym, tylko to pokaż. Pamiętaj o tym, że nowoczesne technologie dają ci dziś mnóstwo możliwości  – możesz umieścić zdjęcia kilku swoich koszulek z widoczną metką albo zrobić zdjęcie siebie w kuchni kiedy przygotowujesz potrawę w  oparciu o składniki danej firmy. Możesz zrobić sobie zdjęcie na tle sklepu, w którym chcesz pracować lub zrobić kolarz z wszystkich komentarzy, które przez ostatni rok umieściłeś na firmowym Fan Page. Możliwości masz mnóstwo – ogranicza cię jedynie wyobraźnia. Pamiętaj, że wszystko co pokazuje twoje oddanie dla marki, zwłaszcza w dużych korporacjach FMCG ma niebagatelne znaczenie. Zdjęcia możesz umieścić na jednym z serwisów umożliwiających ich hostowanie i po prostu umieścić w treści listu link.