10 zasad nowoczesnego listu motywacyjnego

machine 1639234 640 10 zasad nowoczesnego listu motywacyjnegoWiększość z nas posiada smartfony i aplikacje możemy wysyłać nawet podczas stania w korku. Możemy tworzyć własne strony internetowe za pomocą kilku kliknięć i przesyłać pracodawcom video CV. Tymczasem w przypadku listów motywacyjnych nadal zachowujemy się tak, jak byśmy byli w ubiegłym stuleciu – tworzymy je na wzór PRLowskich podań o pracę, pełnych pleonazmów i nikomu niepotrzebnych informacji. Jak powinien wyglądać nowoczesny list motywacyjny?

1. Właściwe formatowanie

Kiedy pisano listy motywacyjne ręcznie, jedyne co można było użyć to akapit. Dziś możesz zastosować różne opcje formatowania – zastosować boldowanie, dodać liniom światła, podkreślić to, co potrzebne, wykorzystać punktowanie, typografię… Warto to wykorzystać, by list stał się bardziej czytelny, przechwytywał wzrok czytelnika i prowadził go tam, gdzie chcesz.

2. Wykorzystanie kolorów / logotypów

Chcesz się wyróżnić? Możesz to zrobić za pomocą zaledwie kilku kliknięć. Dodaj do listu motywacyjnego kolor, uzupełnij dane firmy ich logotypem. Wykaz się odrobiną inwencji (ale przy wykorzystaniu dobrego smaku). Wystarczy, że wykorzystasz kolory firmy (np. zrobisz obramowanie listu w kolorach logotypu), by przesłany przez Ciebie dokument wyglądał na dopasowany do firmy.

3. Brak pleonazmów

Innymi słowy musisz usunąć z listu wszystko, co jest „masłem maślanym”.  Ma być krótko i na temat – wspólcześnie nikt nie ma przecież czasu. Nie tłumacz zatem, że wysyłasz list w odpowiedzi na ogłoszenie rekrutacyjne (do tego służy numer referencyjny bądź tytuł maila), nie wyjaśniaj, że pragniesz otrzymać pracę (inaczej nie wysyłałbyś ani CV, ani listu).

4. Odpowiednia długość

Odpowiednia czyli jaka? Wiele osób stara się zapełnić całą jedną stronę. Stosują w tym celu różne triki – rozbudowane zdania, wielką czcionkę, ogromne odstępy między linijkami. Inni tworzą epopeję, która zamyka się w 3 stronach. Obie formy są złe. List motywacyjny powinien zająć nie więcej niż stronę (więcej i tak nikt nie będzie czytał), poza tym dłuższy list świadczy o przeroście twojego ego i trudności z tworzeniem spójnych i krótkich wypowiedzi. Nie powinien też powstać w pośpiechu ani składać się z 2-3 zdań (takie coś możesz zawrzeć w treści maila). Dlatego jeśli już decydujesz się na pisanie listu, zawrzyj go w 3-5 akapitach, z których każdy ma 4-5 linijek. Pierwszy to tzw. zagajenie, w którym się przedstawisz, 2-3 kolejne mogą dotyczyć Twojego doświadczenia i tego, co możesz wnieść do firmy oraz tego, jakie są Twoje plany zawodowe, a ostatni powinien być krótkim podsumowaniem odpowiadającym na pytanie, dlaczego warto Cię zaprosić na spotkanie.

5. Czytanie listu nie może zająć więcej niż 10 sekund

Zasada mocno powiązana z długością listu i jego formatowaniem. Czas spędzony przez rekrutera na czytaniu listu motywacyjnego nie powinien zająć więcej niż 10 sekund.

6. Właściwe dane nadawcy

Nie ma już potrzeby wpisywania dokładnego adresu pocztowego (co nadal się zdarza) czy numeru telefonu stacjonarnego. Ważniejszy jest numer komórki, adres mailowy oraz adres internetowy.

7. Brak truizmów

Chcesz znaleźć dobrą pracę, rozwijać się, praktycznie wykorzystywać wiedzę? To truizmy, które są tak oczywiste, że możesz je sobie darować. Nie dają Ci żadnej przewagi nad konkurentami, a ich wykorzystanie pokazuje, że nie potrafisz odnaleźć się w nowoczesnej biznesowej korespondencji.

8. Stosowanie linków

Wykorzystuj nowoczesne technologie. Chcesz się pochwalić projektem, w którym brałeś udział, a który jest opisany w Internecie? Wrzuć do niego link. Masz własne portfolio online? Również je podlinkuj. Chcesz pokazać, jak świetnie potrafisz posługiwać się narzędziem do prezentacji? Wrzuć link do przykładowej, którą zrobiłeś. Interesujesz się fotografią? Zamieść link do folderu z Twoimi pracami. Wykorzystuj możliwości, jakie daje Ci bycie online.

9. List motywacyjny jak oferta sprzedażowa

Tworząc list motywacyjny myśl o tym, że jest to Twoja oferta sprzedażowa. Sprzedajesz w niej siebie i chcesz przekonać nabywcę (pracodawcę), by kupił właśnie Ciebie. Wzoruj się na tym, co robią firmy tworząc oferty sprzedażowe. Skupiaj się na korzyściach dla pracodawcy, a nie na korzyściach dla siebie.

10. Umieść list online

Chcesz mieć pewność, że Twój list zostanie przeczytany? W CV umieść link do niego, a sam list umieść w sieci (nawet przez dokument Google). Możesz np. umieścić odnośnik w CV tam, gdzie piszesz o swoich umiejętnościach (biegła umiejętność tworzenia dokumentów online – sprawdź tu) bądź opisujesz zadania na danym stanowisku. Dobrym trikiem jest też umieszczenie na końcu CV odnośnika pod linkiem typu „ Jeśli jeszcze nie jesteście Państwo przekonani do tego, by zaprosić mnie na spotkanie, zapraszam do zapoznania się z moim listem motywacyjnym”.

Fot.: Tomasz Mikołajczyk/Pixabay.com