7 sygnałów przy rekrutacji, które mogą wskazać, że firma Cię nie szanuje

rp_szef-kompetencje3.jpgSzukasz pracy. Masz nadzieję, że miejsce, które dla siebie znajdziesz, będzie takim, w którym będziesz się dobrze czuł i do którego będziesz chodził z przyjemnością. Na nasze zadowoleni z pracy wpływ ma nie tylko wysokość naszych zarobków ale również to, jak jesteśmy w firmie traktowani. Czy jesteśmy szanowani, czy przełożeni liczą się z naszym zdaniem, czy wymagania pracy są odpowiednie do naszych kwalifikacji. Na jakie elementy procesu rekrutacyjnego zwrócić uwagę by mieć pewność, że będzie nam w firmie dobrze? I które powinny cię zaalarmować?

1. Treść ogłoszenia rekrutacyjnego

Już sama treść ogłoszenia pokazuje nam, na co firma stawia. Jeśli ktoś poświęcił czas na to, by dobrze wyjaśnić obowiązki w ogłoszeniu, opisać to, co firma oferuje, to widać, że firmie na pracowniku zależy. Jeśli ogłoszenie jest niedbałe, nie zawiera ważnych informacji, nikt nie przejmuje się tym, jakie wrażenie wywrze na kandydacie, to już widać, że firma traktuje pracowników jako „dobro łatwo wymienialne”.

2. Informacja po otrzymaniu CV

Wprawdzie wiele firm zastrzega sobie kontakt jedynie z wybranymi kandydatami, ale są takie, które dbają o to, by kandydat dostał informację, że jego CV dotarło. Niektóre dostarczają informacji o tym, że CV zostało odrzucone. Jeśli nie ma żadnego odzewu po otrzymaniu CV to może oznaczać, że firma nie za bardzo przejmuje się wrażeniem, które robi.

3. Elastyczność w umawianiu się na spotkanie

Czy kiedy dzwoni do Cebie rekruter i umawia cię na spotkanie rekrutacyjne to daje ci przestrzeń do tego, by dopasować termin spotkania do Twoich planów i zajęć? Czy też masz tylko jedną, jedyną możliwość kontaktu i albo się dopasujesz albo tracisz szansę? To, czy firma szanuje twoje zobowiązania daje ci wskazówkę na temat tego, czy będzie je szanować w przyszłości.  Zwróć też uwagę na to, czy otrzymałeś maila  potwierdzeniem spotkania i wszelkie niezbędne informacje, by dotrzeć do biura bez problemu.

4. Oczekiwanie na spotkanie

Czy kiedy przyszedłeś na spotkanie, to ktoś się tobą zajął? Miałeś gdzie usiąść, zaproponowano ci coś do picia czy też zostałeś potraktowany jak przeszkadzający w firmie intruz? Zachowanie osób, z którymi stykasz się w nowym biurze są bardzo ważne – pokazują ci, na ile stresująca jest praca w danej firmie. Jeśli wszyscy są zabiegani, nikt nie ma dla Ciebie czasu a ludzie na siebie warczą, to tak będzie tez wtedy, kiedy ty pojawisz się w firmie jako pracownik – czy na pewno tego chcesz?

5. Spotkanie rekrutacyjne

Najważniejszy element. Nie sugeruj się tym, czy rekruter był miły – nierzadko musi być stresująco, by zbadać twoje kompetencje. Ważne jest jednak to, czy dostałeś przestrzeń na to, by zadać pytania na interesujące cię tematy, czy miałeś możliwość odpowiedzenia na pytania czy też może stale ktoś ci przerywał. Zastanów się jak się czułeś podczas spotkania. Czy mimo stresu atmosfera była „ludzka”? Jeśli nie, to może oznaczać to, że praca w danej firmie będzie stale stresująca i pełna napięcia.

6. Informacja zwrotna po rozmowie kwalifikacyjnej

Najważniejsze jest to, czy firma odpowiedziała w terminie, a jeśli nie miała tej odpowiedzi, czy poinformowała cię o tym.  Umawianie się na spotkanie i niedotrzymywanie terminów to największa oznaka braku szacunku. Oczywiście może się zdarzyć, że coś komuś wypadnie i nie dostaniesz odpowiedzi na czas, ale jeśli tak się stanie, to firma powinna przeprosić.  Jeśli zaś dostajesz propozycję pracy dopiero po tygodniu od umówionego terminu, to zastanów się poważnie, czy ją przyjmować.

7. Zachowanie firmy po złożeniu oferty pracy

Czy firma była otwarta na negocjacje? Czy w ogóle dopuszczała możliwość tego, że nie przyjmiesz oferty czy też była pewna, że będziesz zachwycony i gotowy do pracy od zaraz? W firmach gdzie pracownika się nie szanuje, panuje przekonanie, że pracownik powinien być zadowolony za samą możliwość przychodzenia do biura. W takich miejscach nie dopuszcza się negocjacji i nie ma otwartości na sugestie i propozycje ze strony pracownika. Ma być tak, jak chce zarząd i koniec. W takich firmach, pracownik traktowany jest zazwyczaj jak narzędzie do realizacji planu. W takiej firmie nie wytrzymasz zbyt długo jeśli ważne jest dla ciebie poczucie tego, ze firma szanuje cię jako pracownika i osobę.

Zwróć uwagę na powyższe sygnały i nie ignoruj ich – niekiedy lepiej odrzucić  ofertę pracy niż skazać się na przebywanie 8 godzin dziennie w miejscu, w którym będzie ci źle.

Tagi: