6 mitów na temat pracy introwertyków

6 mitow 6 mitów na temat pracy introwertyków

Zaliczasz się do grona introwertyków i obawiasz się, że utrudni Ci to możliwość robienia kariery? A może jesteś pracodawcą i unikasz zatrudniania osób, które nie są ekstrawertyczne? Na temat pracy osób introwertycznych istnieje bardzo wiele mitów – warto sobie zdawać z nich sprawę, jeśli sam jesteś introwertykiem (by wiedzieć, z jaką opinią i nastawieniem możesz się spotkać) oraz kiedy jesteś menedżerem bądź pracodawcą.

Mit 1. Introwertyk nic nie mówi przez cały dzień

Z tym mitem związana jest obawa, że osoba introwertyczna nie będzie w stanie nawiązać żadnego kontaktu z innymi członkami zespołu. W efekcie będzie zawsze nieco z boku i bez kontaktu. A jak jest naprawdę? Introwertycy nie mówią wtedy, kiedy nie mają nic interesującego do powiedzenia. Nie mają potrzeby rozmawiania dla samej potrzeby rozmawiania. Jeśli jednak temat ich interesuje, będą wypowiadać się równie żarliwie jak ekstrawertycy. Plusem tego jest to, że introwertycy rzadziej plotkują – nie czują bowiem potrzeby zabijania czasu poprzez rozmawianie o byle czym.

Mit 2. Introwertyk to osoba nieśmiała

Nieśmiałość nie ma nic wspólnego z byciem introwertycznym. Nieśmiały może być zarówno introwertyk jak i ekstrawertyk.  Osoby introwertyczne nie odczuwają paraliżującego strachu przed kontaktem z innymi. Nie odzywają się dlatego, że nie chcą, a nie dlatego, że nie mogą. Osoba introwertyczna może zatem wykonywać z powodzeniem takie same zadania jak osoba ekstrawertyczna, w tym kontaktować się z klientem czy pracować w grupie.

Mit 3. Introwertyk nie nadaje się do pracy w sprzedaży

Częstym przekonaniem na temat osób introwertycznych jest to, że powinny pracować na samodzielnych stanowiskach bez konieczności kontaktu z innymi a już na pewno nie nadają się do pracy, które wymagają bezpośredniej interakcji z innymi, jak np. sprzedaż. Tymczasem introwertycy świetnie sprawdzają się jako sprzedawcy. Często potrafią lepiej słuchać niż osoby ekstrawertyczne, a także lepiej dogadują się z innymi introwertykami, których głośne i otwarte zachowanie ekstrawertyków może irytować.

Mit 4. Introwertycy nie umieją się bawić

Choć teoretycznie zabawa nie jest związana z pracą, to pracodawcy chętniej widzą w zespole osoby, które lubią spotykać się poza biurem i wspólnie spędzać czas. Uważają, że dzięki temu zespół lepiej się integruje. Introwertycy są błędnie postrzegani jako osoby, które nie lubią się spotykać, bo generalnie nie lubią ludzi i wolą siedzieć samotnie w domu. W rzeczywistości introwertycy po prostu spędzają czas wolny inaczej niż ekstrawertycy. Zamiast głośnej zabawy wolą ciszę.

Mit 5. Introwertycy nie nadają się do pracy wymagającej wystąpień publicznych

Przekonanie o tym, że introwertycy nie lubią ludzi, boją się ich i niechętnie spędzają czas w ich towarzystwie doprowadziło do wykształcenia się mitu, że nie są w stanie przemawiać publicznie i jest to dla nich trudniejsze niż dla innych osób. Kiedy przeprowadzono w tym zakresie badania (Peter D. MacIntyre & Kimly A. Thivierge) okazało się, że i owszem – introwertycy określają swój niepokój jako wyższy niż ekstrawertycy, ale niepokój związany z wystąpieniami publicznymi był w 84 proc. zupełnie niezwiązany z poziomem introwersji czy ekstrawersji.

Mit 6. Introwertycy nie nadają się na liderów

Prawdą jest, że większość szefów to ekstrawertycy. Z przeprowadzonych w USA analiz (Deniz S. Ones) wynika, że 96% szefów to ekstrawertycy. Czy to jednak znaczy, że introwertycy nie nadają się na przywódców? Nie! To znaczy tylko tyle, że ekstrawertycy są bardziej zmotywowani do tego, by starać się o awans na kierownicze stanowisko. Introwertycy najczęściej po prostu takiej kariery nie  pragną. Jeśli jednak już ją mają, to radzą sobie równie dobrze jak ekstrawertycy.

Podsumowanie mitów

Znajomość tych mitów – jeśli jesteś introwertykiem – może pomóc Ci lepiej przygotować się do spotkania rekrutacyjnego. Potraktuj swój introwertyzm jako mocną stronę i pamiętaj, że rozmowa jest po to, byś mógł zaprezentować się z jak najlepszej strony. A jeśli zatrudniasz pracownika, to nie daj się zwieść powyższym przekonaniom, bo możesz stracić wartościowego pracownika