Antyporadnik: jak zepsuć ogłoszenie o pracę

Jak zepsuc ogloszenie rekr Antyporadnik: jak zepsuć ogłoszenie o pracę

Sztampa, brak jasnych wymagań lub lista oczekiwań, których nie spełni nawet pracownik z wieloletnim stażem pracy – oto najczęściej pojawiające się błędy ogłoszeń rekrutacyjnych. Efekt – znacznie mniejsza liczba odpowiedzi od kandydatów bądź też nadmiar aplikacji, w żadnej mierze niespełniających kryteriów oczekiwanych przez pracodawcę.

W wielu ogłoszeniach rekrutacyjnych brakuje istotnych z punktu widzenia kandydatów informacji o firmie lub stanowisku:

  1. Niejasne wymagania na danym stanowisku

Pracodawca skupia się na oczekiwaniach wobec kandydata, pomijając listę zadań, za które pracownik będzie odpowiadał.

  1. Niejasna nazwa stanowiska

Obcojęzyczne terminy bądź chęć dodania prestiżu do stanowiska owocują kilkoma możliwościami nazewnictwa. W efekcie kandydat nie wie, na jakie stanowisko kandyduje – czy przedstawiciel handlowy jeździ do klienta czy też nie? Czy New Business rozwija nowe możliwości biznesowe (np. poprzez nawiązywanie współpracy) czy też występuje w roli telemarketera?

  1. Zbyt długa lista oczekiwań

Zamiast skupiać się na najważniejszych kompetencjach, w ogłoszeniach wymienianych jest kilkanaście cech idealnego kandydata – to zniechęca osoby, które spełniałyby wstępne kryteria.

  1. Brak oferty firmy lub bardzo lakoniczne informacje

Informacja, że firma oferuje umowę o pracę oraz konkurencyjne wynagrodzenie to zbyt mało, by potencjalny kandydat uznał pracodawcę za bardziej atrakcyjnego niż inni.

  1. Standardowe oczekiwania wobec kandydatów

Lista 4-5 cech, typowych dla większości ogłoszeń o pracę, które ani nie różnicują od siebie kandydatów, ani też nie pozwalają wywnioskować niczego na temat charakteru pracy.

 

Ślepa uliczka

Dlaczego zatem pracodawcy tworzą ogłoszenia niemalże z szablonu? Otóż twierdzą, że nie warto tracić czasu, gdyż większość kandydatów i tak nie czyta ogłoszeń uważnie, wysyłając CV „jak popadnie”, a jeśli jest taka potrzeba – pisząc standardowe i nic nie wnoszące listy motywacyjne. Z drugiej strony patrząc, kandydaci uważają, że nie ma co wczytywać się w ogłoszenie, skoro pracodawca nie przejawiał ochoty, by dokładniej opisać stanowiska.

Jak się okazuje w praktyce, treść ogłoszenia i jego forma mogą być tym czynnikiem, który pozwoli przyciągnąć kandydatów pożądanych przez pracodawców. Dobrze uczynić  tego użytek.