Jak zdobyć w pracy przyjaciół? (lub przynajmniej żyć z ludźmi w zgodzie) – 10 metod

koledzy z pracy2 Jak zdobyć w pracy przyjaciół? (lub przynajmniej żyć z ludźmi w zgodzie) – 10 metodPosiadanie dobrych relacji w pracy jest sporo warte. I to w realnych pieniądzach! Okazuje się, że ludzie, którzy są lubiani, często zarabiają więcej. A na pewno mają mniej stresów! I wcale nie musisz wychodzić z kolegami z pracy na piwo po pracy, żeby cię lubili (jeśli nie chcesz). Jak dać się polubić i sprawić by koledzy z pracy uważali cię za dobrego kumpla? Jest na to kilka sposobów.

  1. Szukaj podobieństw

To stara psychologiczna metoda. Lubimy osoby podobne do nas. To podobieństwo może mieć różne oblicza – dotyczyć wyglądu, spraw prywatnych, zawodowych, opinii czy wartości. Jeśli znajdziesz z kimś punkty styczne, podkreślaj to! Liczą się drobnostki – od „O jaki piękny sweterek. Moja przyjaciółka nosiła kiedyś bardzo podobny, ale Tobie w nim bardziej do twarzy” po „Jeździsz na nartach? Ja też! Gdzie ostatnio szusowałeś?”.

  1. Szukaj wsparcia

Czasem łatwiej wykonać dane zadanie w większej grupie. Jeśli się z czymś borykasz, poszukaj adwersarza, który ci pomoże, a w zamian zaproponuj mu swoją pomoc. Takie działanie nie tylko łączy, ale również wywołuje zwrotnie wdzięczność – i w nas i w koledze.

  1. Bądź pozytywny

Zastanów się kogo lubisz najbardziej – tych, którzy wiecznie narzekają, czy tych, którzy potrafią podnosić na duchu? Tych, którzy są sympatyczni czy tych, którzy ledwie oburkują „dzień dobry”? No właśnie – skoro lubimy osoby pozytywne, to dobrze jest być pozytywnym!

  1. Komplementuj

Byle szczerze. Mów ludziom, że świetnie coś zrobili, że są niezastąpieni, dobrze wyglądają.  W Polsce komplementy prawimy sobie rzadko. Szkoda, bo pozytywne komentarze potrafią zbliżać.

  1. Słuchaj ludzi

Jaki dźwięk lubimy najbardziej? Własnego głosu! Wykorzystaj tę metodę. Wcale nie musisz mówić dużo o sobie, by cię lubili – wystarczy, że będziesz innym zadawać pytania i słuchać.

  1. Zarządzaj dotykiem

Bliskość niezwykle buduje dotyk. Oczywiście nie chodzi o to, by się w biurze rzucać kolegom na szyję, ale delikatne poklepanie po plecach w wyrazie wsparcia, czy uściśnięcie dłoni na przywitanie to codzienny kontakt, który buduje. Staraj się go używać.

  1. Uważaj na zbytnią szczerość

Komentarze dotyczące wyglądu czy zachowania koleżanki czy kolegi z pracy – o ile nie są komplementem –  lepiej pozostawić dla siebie. Podobnie, lepiej nie naciskać na rozmowę na tematy prywatne i nie plotkować. Wprawdzie osób, które mają do zdradzenia sekrety na temat innych osób w biurze chętnie się słucha, ale za grosz się im nie ufa. Nie znaczy to jednak, że powinieneś unikać prywatnych tematów w rozmowie. Jedne z ostatnich badań wykazały, że lubimy ludzi, z którymi dzielimy jakiś sekret. Dlatego warto poruszać prywatne tematy (choć najlepiej neutralne), tak, by nasz rozmówca miał poczucie, że obdarzyliśmy go wyjątkowym zaufaniem. Uważaj tylko by każdemu nie mówić tego samego.

  1. Nie bądź bierno – agresywny

Wielu ludziom wydaje się, że rzucane luźno w przestrzeń komentarze są niezłym sposobem na wyrażanie swoich opinii nie wprost. Tymczasem działa to wprost odwrotnie. Zamiast głośno komentować „I znów w zlewie nieumyte kubki. Ciekawe czy jest tu jakaś „Kasia” która się nimi zajmie?” zapytaj wprost o to, kto ich nie umył. Uważaj też na 50 najbardziej irytujących zachowań w pracy.

  1. Bądź godny zaufania

W pracy bardzo liczy się to, że możemy komuś zaufać. Wiemy, że nam pomoże w razie potrzeby, wstawi się za nami, poprze nas w dyskusji. W Polsce, zaufanie buduje się powoli (nie dajemy kredytu zaufania z góry) i łatwo je stracić. Dbaj zatem o to, by nie zdradzać cudzych sekretów, nie zawodzić kogoś w potrzebie i – nawet jeśli wymaga to szczerości i asertywności – brać na barki tylko tyle, ile możesz dźwignąć bez ryzyka tego, że kogoś zawiedziesz.

  1. Zrozum, że Twój problem z kolegą jest w tobie

Masz w biurze kogoś kto działa ci na nerwy? Nie lubisz go i nie wiesz dlaczego, ale po prostu nie możesz tej osoby znieść? Zastosuj prosty trick. Pomyśl o tym, że choć nie lubisz tej osoby na pewno są na świecie ludzie, którzy ją cenią, lubią i kochają. Ta osoba ma swoich przyjaciół, rodzinę, kolegów. Są osoby, które ją doceniają. Zatem nie może być aż taka zła prawda? Mało tego, skoro to ty masz z nią problem, a inni nie, to najwyraźniej, trudność w akceptacji tej osoby jest w Tobie. Oczywiście, nie musisz lubić wszystkich, ale warto czasem sobie o tym przypomnieć  – znacznie łatwiej jest nam wtedy pokonać niechęć i zacząć z nielubianą osobą normalnie rozmawiać.