Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem to transakcja, potrzeba czy konieczność?

tw 460x153 Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem to transakcja, potrzeba czy konieczność?

 

Trudno wyobrazić sobie cywilizację XXI wieku, w której jakakolwiek aktywność nie odwołuje się do wiedzy i doświadczenia innych osób. Dobrze by było, aby taka sama reguła obowiązywała w każdej firmie, organizacji i instytucji w Polsce, a lider stojący na ich czele nieustannie dzielił się wiedzą i doświadczeniem. Niestety zarówno liderzy, jak i członkowie zespołów często bronią się przed tym, uważając,  że w ten sposób oddają coś, co jest ich przewagą i atutem. W czym tkwi problem? Między innymi o tym będą dyskutować eksperci w czasie debaty pt. „Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem to  transakcja, potrzeba czy konieczność ?” będącej częścią III Konferencji Koalicji Prezesi-wolontariusze 25 listopada 2015 roku w Warszawie.

W wywiadzie dla październikowej Gazety Wyborczej, psycholog biznesu Jacek Santorski zauważył, że współcześni pracownicy chcą, by kierownictwo było z nimi w autentycznym kontakcie, a menedżerowie nie siedzieli w gabinetach, tylko poznawali swoich ludzi. Przede wszystkim jednak, aby dzielili się z nimi wiedzą i dawali pracownikom szansę na naukę nowych rzeczy. Nietrudno spotkać się z opinią, że kiedyś było zupełnie inaczej. Potwierdza to Zdzisław Hofman z Fundacji Rozwoju Wolontariatu, jeden z ekspertów zaproszonych na  III Konferencję Koalicji Prezesów-wolontariuszy:  Pochodzę z epoki, w której panowało poczucie grupowej odpowiedzialności, jeżeli czegoś mam więcej to zobowiązuje mnie to do większej odpowiedzialności, aby w jakiś pożyteczny i inspirujący dla innych sposób podzielić się. Takie pozytywistyczne myślenie wydaje się anachroniczne? A może warto do niego wrócić? W Fundacji Rozwoju Wolontariatu, którą reprezentuję dzielenie się i wymiana zasobami wiedzy i doświadczenia jest fundamentalnym hasłem strategicznym, podstawowym źródłem naszej kultury organizacyjnej. Członkowie Koalicji Prezesi-wolontariusze – Anna Ostaszkiewicz (PayTel S.A.) i Mariusz Gaca (Orange Polska) – razem ze Zdzisławem Hofmanem, Bolesławem Rokiem i Pawłem Łukasiakiem zastanowią się w czasie debaty 25 listopada w Hotelu Sofitel Warsaw Victoria, czy dzielenie się wiedzą i doświadczeniem to dziś  transakcja, potrzeba czy konieczność.

Wolontariat kompetencji – różne spojrzenia

Głównym tematem III Konferencji Koalicji Prezesi-wolontariusze będzie wolontariat kompetencji przedstawiany w różnych kontekstach. Członkini Koalicji Prezesi-wolontariusze – Magdalena Gera- Pikulska (T-Mobile Polska S.A.) przedstawi wyniki badania pt. „Radość pomagania, czyli podwójna moc wolontariatu rozwijającego kompetencje”. Warsztaty będą dotyczyć  następujących zagadnień:

  • „Jak zachęcić Pokolenie Y do angażowania się w sprawy społeczne ? Millenialsi a wolontariat.” Prowadzący: Krzysztof Kaczmar (Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy), Artur Nowak-Gocławski (ANG)
  • „Crowdsourcing, microtasking, e-mentoring – bezpieczny wolontariat kompetencji w sieci.” Prowadzący: Marzena Kacprowicz (Fundacja Dobra Sieć), Sebastian Grabowski (Orange Lab)
  • „Jak wolontariat kompetencji może przyczyniać się do rozwoju przedsiębiorczości społecznej ?” Współpraca ze start-upami i liderami projektów społecznych. Prowadzący: Magdalena Klaus (FISE), Agata Stafiej-Bartosik (ASHOKA)

Organizatorzy postanowili także rozszerzyć tematykę konferencji poświęconej pomaganiu o szerszy kontekst, temat ważki i aktualny, czyli kwestię uchodźców, których wspierają rzesze wolontariuszy. Piotr Bystrianin, prezes Fundacji Ocalenie poprowadzi warsztat , który będzie miał niezwykle ciekawą formę gry symulacyjnej:

  • „Co czują ludzie uciekający ze swojego kraju ?”

Jak co roku, w trakcie kalejdoskopu wolontariatów pracowniczych, firmy, których prezesi są członkami Koalicji Prezesi-wolontariusze, zaprezentują swoje niezwykłe pomysły na działania wolontariackie oraz pokażą, jakie są konkretne rezultaty tych działań.

III Konferencja Koalicji Prezesi-wolontariusze zgromadzi  szerokie grono top managerów, dyrektorów i konsultantów HR, CSR, przedstawicieli organizacji pozarządowych, ekspertów, przedsiębiorców społecznych. Konferencja jest też okazją, aby doświadczyć niezwykłej energii od wolontariuszy biorących aktywny udział w akcjach społecznych organizowanych przez ich firmy.

Więcej informacji o wydarzeniu oraz rejestracja na stronie http://www.konferencja2015.dobrybiznes.info/