Co sprawia, że Twoje CV jest nudne?

rp_nuda-w-pracy.jpgWysyłasz CV, ale rzadko kiedy ktoś na nie odpowiada? Przyczyn może być wiele – od wysłania CV na stanowiska, na które nie masz kwalifikacji po problem z czytelnością CV i tym, że nie zachęca ono do tego, by się z Tobą skontaktować. A przy dużej konkurencji na rynku pracy, umiejętność „sprzedania siebie” już na poziomie CV jest niezwykle ważna.

Nudne, identyczne z innymi CV nie zachęca do tego, by się w nie zagłębić. Zwłaszcza, jeśli jest to 50. CV czytane danego dnia przez rekrutera. I choć Ty, wysyłając jedno CV jesteś przekonany o jego wyjątkowości, to tak naprawdę CV takich jak Twoje są dziesiątki. I jeśli tylko nie jesteś wysokiej klasy specjalistą lub nie posiadasz unikalnych na rynku pracy kwalifikacji, to z takim „nudnym” i sztampowym CV – przepadniesz. Jak zatem sprawić, by Twoje CV nie było nudne, a jednocześnie było profesjonalne i czytelne?

„Nie” dla szablonów – przynajmniej tych nie zmodyfikowanych.

Pierwszym wskaźnikiem „nudności” jest identyczny wygląd z kilkoma podobnymi już obejrzanymi w ciągu dnia. Choć wydaje się to mało prawdopodobne – w internecie krąży przecież wiele wzorów CV, to kandydaci, którzy z nich korzystają, najczęściej wybierają jeden z kilku podstawowych wzorów. Wbrew pozorom jesteśmy dość przewidywalni i myślimy stereotypowo – jeśli zatem jakiś szablon wpadł ci w oko, to możesz być pewien, że w podobny sposób pomyślały dziesiątki a nawet setki innych kandydatów. Czy zatem stosowanie szablonów to zły pomysł? Niekoniecznie – pamiętaj jedynie o tym, by go zmodyfikować. Jeśli zachowujesz układ treści, to zmień czcionkę i kolorystykę. Jeśli to kolory ci się podobają, to zmień układ treści, wielkość odstępów między wierszami i format czcionki. Takie drobne modyfikacje, pozwolą ci zachować łatwość kreowania CV a jednocześnie sprawią, że nie będzie ono wyglądało jak kilkanaście poprzednich.

„Nie” dla podobnego zakresu obowiązków.

Idąc po ścieżce kariery powoli i konsekwentnie, bywa, że zmieniamy stanowisko jedynie nieznacznie. Rdzeń naszej pracy pozostaje zaś taki sam. Przykładowo, pracując w 4 firmach jako przedstawiciel handlowy stale do naszych obowiązków należy nawiązywanie kontaktów handlowych, podpisywanie umów, wyrabianie targetów. Jeśli masz w swoim doświadczeniu podobne stanowiska, to zamiast w zakresie obowiązków wpisywać za każdym razem to samo (już jeden rzut oka wystarczy by uznać takie CV za nudne), wpisz te elementy, które oba stanowiska różniły, sukcesy, którymi możesz się pochwalić, konkretne dane, różne dla różnych firm- w końcu coś te prace między sobą różniło prawda?

„Nie” dla sztampowych kompetencji.

W ramach umiejętności kandydaci często wpisują rzeczy banalne (typu umiejętność obsługi Ms Word – kiedyś może i był to wyczyn, ale dziś, to jak wpisanie w CV że umiesz czytać i pisać), albo takie, które wpisuje każdy – typu kreatywność, komunikatywność, pracowitość. Jeśli koniecznie chcesz wpisywać własne cechy (choć w większości przypadków nie ma to większego sensu), nie wpisuj tego, co wszyscy. Znajdź takie cechy, które rzeczywiście mogą cię wyróżnić. I najlepiej od razu podaj jakieś konkrety (to rzeczywiście będzie wyróżnik) – np. możesz napisać, że jesteś punktualny (a w nawiasie dodać, że przez 5 lat pracy spóźniłeś się zaledwie raz – oczywiście, jeśli jest to zgodne z prawdą), masz inicjatywę (a w nawiasie podać nazwy trzech projektów wdrożonych do firmy dzięki tobie), i jesteś skuteczny (realizacja planów sprzedażowych w 89%). Zastanów się, w jaki sposób możesz przedstawić swoje kompetencje nieco inaczej niż wszyscy – może grafem kołowym, albo niewielką infografiką? Pokombinuj, by nieco wyróżnić swoje CV spośród innych.

„Nie” dla braku pogrubień.

CV napisane jedną czcionką, bez pogrubień, linii czy wypunktowań czyta się ciężko. Jeśli nic się nie wyróżnia, to jednocześnie nic nie przykuwa wzroku. Zwróć uwagę na to, czy w Twoim CV najważniejsze informacje rzucają się na pierwszy plan i od razu przyciągają wzrok.

Brak kolorów.

CV najczęściej wysyłamy elektronicznie. Nie oznacza to, że mamy z niego robić pstrokatą mozaikę, ale wykorzystanie jednego koloru dla oddzielenia poszczególnych sekcji czy ich podkreślenia, daje bardziej przejrzyste wizualne wrażenie.

Rozpoczynanie od wykształcenia.

jeśli jesteś świeżo upieczonym absolwentem to ma sens. Jeśli jednak starasz się o pracę nie związaną z Twoim kierunkiem studiów, umieszczanie wykształcenia na pierwszej linii wzroku nie ma sensu – tracisz cenne sekundy, które możesz spożytkować na to, by od razu poprzez podkreślenie doświadczenia lub celów zawodowych zainteresować sobą rekrutera.

„Nie” dla za długich list.

20 szkoleń wypisanych „ciurkiem”? Lista obowiązków długa na pół strony? Jeśli chcesz, by Twoje CV ciekawie się czytało, skup się na najważniejszych informacjach, a z bogatego doświadczenia, wybierz to, co najbardziej pasuje do stanowiska o jakie się starasz.

Linki i odnośniki.

Jeśli masz się czym pochwalić (nagrody w konkursach, blog, artykuły eksperckie) umieść linki do nich w CV. Daj aktywny odnośnik do portfolio. Możesz też zamieścić od razu linki do serwisów społecznościowych na których jesteś – ułatwisz rekruterowi pracę (i zamoderujesz te miejsca, które odwiedzi).

Elementy graficzne.

Zastanów się, czy jesteś w stanie wykorzystać elementy graficzne – ikony (np. przy poszczególnych sekcjach), logotypy.

Postaraj się, by Twoje CV się wyróżniało i przyciągało wzrok oraz zachęcało do czytania. Uważaj na nadmiar kolorów czy grafik.

Tagi: