Praca w sektorze B2B i B2C? Co oznaczają te skróty?

bezrobocie powody2 Praca w sektorze B2B i B2C? Co oznaczają te skróty?W wielu ogłoszeniach o prace pojawia się informacja o tym, że oferowane stanowisko wymaga doświadczenia w sektorze B2B lub B2C. Czym są te akronimy i jakich kompetencji wymaga praca w jednym, jak i w drugim sektorze?

Sektor B2C to praca bezpośrednio z klientem końcowym. Nazwa jest akronimem angielskiego Business to Consumer. Najczęściej – w ogłoszeniach o pracę, oznacza to pracę z klientem indywidualnym, detalicznym (czyli nie z inną firmą tylko z konkretną Panią Kowalską, która chce zrealizować daną usługę lub kupić określoną rzecz). Pracą w sektorze B2C jest np. praca na infolinii telewizji satelitarnej, sprzedawcy w sklepie, doradcy emerytalnego czy bankowego w sektorze transakcji indywidualnych.

Sektor B2B to praca z klientem będącym firmą (z ang. Business to Business). Jest to sytuacja, w której pracuje się realizując usługi lub sprzedając produkty innej firmie. Praca w tym sektorze oznacza zatem pracę z klientem firmowym, korporacyjnym. Pracą w sektorze B2B jest np. praca przedstawiciela handlowego oferującego towar od producenta hurtowniom lub sklepom, telemarketera na infolinii telefonii komórkowej ds. umów zawieranych na firmę czy praca księgowej, która fakturuje i rozlicza konkretne firmy. Tutaj również pracownik kontaktuje się z konkretnym, żywym człowiekiem. Pani Kowalska, reprezentuje jednak firmę a nie siebie – nie zawsze samodzielnie podejmuje decyzje i musi brać pod uwagę korzyści firmy (a nie swoje własne).