6 przykładów case study w rekrutacji

rekrutacja komisaj3 6 przykładów case study w rekrutacjiZ jakimi przykładami case study możesz spotkać się w czasie rekrutacji? Na jakie elementy studium przypadku powinieneś zwrócić uwagę?
Case study to coraz chętniej stosowana metoda wspierająca proces selekcji kandydatów do pracy. Pozwala ocenić kompetencje kandydata, sposób pracy oraz zasady jakimi się kieruje w pracy. Na czym może polegać case study? Poniżej znajdziecie przykłady kilku case study – firmy dopasowują je do wymagań określonego stanowiska, ale zasada konstrukcji jest zawsze podobna. Przykładowo – jak w case study 1 – metoda analizy dokumentów może być wykorzystana na stanowiskach menedżerskich, sprzedażowych, analitycznych itd.

1.Case study oparty o analizę dokumentów

Firma zamierza podpisać nową umowę z operatorem logistycznym. Ważna jest dla nas terminowość dostaw, bezpieczeństwo oraz cena. Otrzymaliśmy 4 oferty od różnych operatorów – przeanalizuj je i wybierz twoim zdaniem najkorzystniejszą. Umotywuj swój wybór.
Powyższe zadanie wymaga od kandydata:

  • Ustalenia priorytetów (mogą być podane wprost, częściowo – jak w powyższym przykładzie, w którym nie wiadomo, który aspekt jest w istocie najważniejszy, lub nie zakomunikowane wcale – po to, by sprawdzić, jakimi kryteriami, będzie się kierował kandydat).
  • Organizacji informacji – sprawdzenia w jaki sposób kandydat porówna dane. Najczęściej, wszystkie dokumenty, które kandydat otrzyma będą mieć nieco inną formę – np. dokument tekstowy, zapis rozmowy telefonicznej, oferta w Power Point.
  • Analizy danych – czyli ich porównania. Dla utrudnienia, dane mogą być przedstawione w sposób niezunifikowany. W powyższym przykładzie, operator A może podać cenę uzależnioną od odległości, a operator B od ilości przewożonego towaru. W efekcie, kandydat będzie musiał przeprowadzić analizę i podjąć decyzję kiedy bardziej opłaca się korzystać z oferty operatora A, a kiedy B.
  • Podejmowania decyzji oraz argumentacji – w trakcie oceny case study, duży nacisk zostanie postawiony na to, jak kandydat przekonuje do swojej decyzji oceniające case study gremium.

2.Case study oparty o konkretne umiejętności

Przygotowaliśmy nową linię mebli dziecięcych (w załączniku zdjęcia). Przygotuj informację prasową, do mediów z branży parentigowej. Czas wykonania zadania – 45 minut.
Powyższe zadanie wymaga od kandydata:

  • Wykazania się konkretnymi umiejętnościami (w tym przypadku szybkim stworzeniem informacji prasowej, ale case study oparte o tą zasadę mogą dotyczyć wszystkiego – przygotowania grafiki, stworzenia ogłoszenia rekrutacyjnego, obliczenia cash flow).
  • Pracy pod presją – na zadanie przeznaczone jest nieco za mało czasu, by kandydat musiał pracować w dodatkowym stresie.
  • Dokładności w działaniu – oceniane jest nie tylko treść zadania, ale również sposób jego wykonania.
    Umiejętności analizy sytuacji – często w tego typu zadaniach brakuje pewnych informacji, o które kandydat powinien dopytać.

3.Case study oparty o znajomość branży

Tego typu case study bardzo mocno związane jest ze specyfika określonej branży i wymaga od kandydata szerokiego doświadczenia lub/ i intuicji Wykorzystywane jest do tego, by sprawdzić na ile kandydat rozumie specyfikę branży, w której miałby pracować (lub czy będzie w stanie szybko się jej nauczyć).
(case study sklepu internetowego z biżuterią hadn made. Target – nastolatki i młode kobiety). Przygotuj harmonogram promocji produktów sklepu w ujęciu rocznym. Uwzględnij w nim wszystkie okazje, jakie mogą wpłynąć na zwiększenie sprzedaży w sklepie oraz czas rozpoczęcia i zakończenia kampanii reklamowych w stosunku do każdego z wydarzeń.
Powyższe zadanie wymaga od kandydata:

  • Wiedzy branżowej (jakie okazje sprawiają że zainteresowanie klientów biżuterią rośnie – np. dzień matki, Walentynki, Boże Narodzenie),
  • Wiedzy merytorycznej (jak wygląda cykl życia reklamy – na ile wcześniej konieczna jest w przypadku każdej z uwzględnionych okazji promocja i kiedy należy ją zakończyć, gdyż traci na efektywności),
  • Umiejętności planowania i ustalania harmonogramu (by móc zaplanować działania).

Tego typu zadania mogą zostać wzbogacone o dodatkowe elementy, badające jeszcze inne kompetencje – np. konieczność zarządzenia budżetem reklamowym lub jego rozdysponowaniem. Na podobnej zasadzie można zaprojektować zadanie dla każdej branży.

4.Case study oparty o symulację sytuacji kryzysowej

Skupia się na przedstawieniu realnej sytuacji z życia firmy, z którą pracownik na podobnym stanowisku musiał sobie poradzić. Ma na celu sprawdzenie wiedzy oraz decyzyjności kandydata.
Byłeś odpowiedzialny za zorganizowanie pobytu w centrali grupy menedżerów z zagranicy. Po ich przylocie okazało się jednak, że w hotelu, w którym zarezerwowałeś miejsca, źle zapisano informacje i zarezerwowano za mało pokoi, jeden z gości jest weganem a posiłek w restauracji, który zamówiłeś jest mięsny, a restauracja nie serwuje dań wegańskich, a dodatkowo profesor z którym na jutro zostało umówione ważne spotkanie rozchorował się i nie będzie mógł spotkać się z menedżerami. W efekcie masz w agendzie 1,5 godzinną przerwę (tuż po wizytacji fabryki a przed lunchem, na który zaplanowałeś 1,5 godziny). Jest 15.50 – o wszystkim dowiadujesz się w drodze na lotnisko. Masz około 15 minut czasu w taksówce, przed dotarciem na lotnisko. Co robisz? Opisz po kolei wszystkie działania. Pamiętaj, że wykonanie każdej rozmowy telefonicznej zabiera ci 2 minuty, a napisanie maila 4.
Powyższe zadanie wymaga od kandydata:

  • Umiejętności planowania,
  • Opanowania stresu,
  • Kreatywności w radzeniu sobie w trudnych sytuacjach, pomysłowości,
  • Inicjatywy

5.Case study oparty o kreatywność

Opiera się przede wszystkim o sprawdzenie jaką ilość pomysłów kandydat jest w stanie wygenerować. Mniej chodzi tu o sprawdzenie na ile pomysły są wartościowe lub odpowiadające wymogów branży, a bardziej o to , by zobaczyć jak bardzo kreatywna jest osoba starająca się o prace.
Zaproponuj minimum 5 haseł reklamowych dla naszego nowego produktu „woda źródlana Pijawica”

Powyższe zadanie wymaga od kandydata:

  • Umiejętności generowania pomysłów
  • Braku autocenzury
  • Kreatywnej pracy pod presją

Warto pamiętać o tym, by generując nowe pomysły w ramach case study, zawsze zastrzec prawa autorskie – może się bowiem okazać, że firma zechce wykorzystać nasze hasło reklamowe i wmówić nam, że ma do tego prawo, bo stworzyliśmy je w ramach procesu rekrutacji.

6.Case study oparty o wykonanie zadania obliczeniowego

Najczęściej te typy case study związane są ze stanowiskami finansowymi, analitycznymi, ekonomicznymi lub audytorskimi. Bywa jednak, że nawet na stanowisko specjalisty HR trzeba cos obliczyć – np. ROI z inwestycji w reklamę w serwisie pracy. Najczęściej tego typu case study wykonywane są podczas Assessment Center lub w określonym czasie – np. kandydat wykonuje case study online i a na jego przeprowadzenie 30 minut.
Przykład case study wymagającego obliczeń:
Firma A sprzedaje odkurzacze. Na dzień 31 stycznia 2015 roku posiada w magazynie głównym nadwyżkę 20 000 sztuk odkurzaczy Tornado 18. By ją sprzedać, spółka otworzyła dwie dodatkowe filie zagraniczne:
Polska – Tornado 18 posiada 18% udziału ilościowego w rynku produktów Firmy A w Polsce;
Węgry – Tornado 18 posiada 22% udziału ilościowego w rynku produktów firmy A w Węgrzech.
Odkurzacz sprzedawany jest w cenie 150 euro na obu rynkach i jest to cena odbiorcy końcowego. Nie uwzględniaj VAT oraz cła. W Polsce sprzedaje się 1700 sztuk Tornado 18 dziennie, a na Węgrzech 1450 sztuk. Wartość rynku Tornado 18 w Polsce – 4 250 000 zł, na Węgrzech 1 230 000 euro.
a) o ile musi zwiększyć się poziom sprzedaży dziennej Tornado 18 na każdym rynku by udział odkurzacza wyniósł 30% ilościowo?
b) po jakiej cenie trzeba byłoby sprzedać odkurzacze, by zyski w obu filiach wzrosły o 30% jeśli firma dofinansuje reklamę na rynku Polskim, co zwiększy sprzedaż o 20%?
c) fuzja obu spółek spowoduje spadek ceny o 20%. Ile odkurzaczy trzeba będzie sprzedać, by zachować zysk sprzed fuzji?

Powyższe zadanie wymaga od kandydata:

  • Wiedzy merytorycznej – jak dokonać oczekiwanych obliczeń
  • Umiejętności opanowania stresu (zwłaszcza wykonując zadanie na czas)
  • Umiejętności skupienia się, uwagi i analizy danych (czasem celowo brakuje ważnej danej).
  • Takie case study pokazuje również, czy kandydat dobrze pracuje pod presją.