Case study w rekrutacji – jak się przygotować, o czym pamiętać

rp_exit-interview.jpgRozwiązanie case study to coraz częściej wykorzystywany przez rekruterów sposób na poznanie kompetencji kandydatów. Na czym polega? Jak go wykonać? Kiedy nie realizować case study i jak rekruterzy go oceniają? Przejrzyj nasz poradnik na temat case study.

Co to jest case study?

Case study to inaczej studium przypadku. Jest to zadanie oparte na realnym problemie, z jakim może spotkać się pracownik w czasie pracy na danym stanowisku. Zawiera opis sytuacji oraz wytyczne w jaki sposób zadanie ma zostać wykonane (esej, prezentacja, strategia).

Dlaczego firmy przeprowadzają case study?

Podstawowym celem case study jest zrozumienie, w jaki sposób kandydat myśli, jak zabiera się za rozwiązanie zadania, jakie wnioski wyciąga. Jest to praktyczny sposób na poznanie rzeczywistych kompetencji kandydata. Przykładowo, firma w ten sposób sprawdza, jak dana osoba radzi sobie z konkretnym typem problemu. Firmy przeprowadzają tego typu zadania, by potwierdzić kompetencje kandydata. O ile bowiem podczas zwykłej rozmowy kandydat może deklarować posiadaną wiedzę, o tyle case study może tą wiedzę sprawdzić. Poza tym, jest też sposób na zbadanie motywacji oraz zaangażowania kandydata. Jeśli zrezygnuje on w poświęcenia czasu na wykonanie case study, można uznać, że nie zależało mu na pracy.

Co ocenia się w trakcie case study?

Rodzaje case study pod kątem miejsca i czasu wykonania

Zadanie domowe

Ten rodzaj case study polega na tym, że firma przesyła nam informacje na temat zadania, które mamy przygotować w określony sposób na zadany termin. W zależności od skomplikowania zadania może to być czas od jednego do kilku dni.

Zadanie na rekrutacji (lub Assessment Center)

W tym przypadku, zadanie do wykonania dostajemy w trakcie spotkania rekrutacyjnego. Może to być zadanie, które daje nam rekruter pozostawiając nam określoną ilość czasu i dostarczając materiałów niezbędnych do wykonania zadania bądź działanie w ramach Assessment Center – indywidualne bądź grupowe. W takim przypadku, do case study nie można się dodatkowo przygotować i trzeba korzystać z bieżącej wiedzy.

Zadanie online

Nowoczesną formą jest assessment online – czyli zadanie realizowane za pomocą strony internetowej, w określonym czasie. Możemy wprawdzie wybrać kiedy wykonamy zadanie, ale czas na jego wykonanie jest ściśle określony i kiedy się skończy, nie możemy już wprowadzać zmian w zadanie. Niektóre systemy nie mają ograniczonego czasu (a jedynie dead line), ale mierza czas poświęcony na wykonanie zadania.

Rodzaje case study pod kątem typu zadania

Zadania sprawdzające wiedzę

Mogą polegać na przygotowaniu określonego planu działania czy rozwiązaniu zadania problemowego. Przykładowo, na stanowiko finansowe należy obliczyć cash flow, na stanowisko analityka, przeprowadzić analizę regresji lub zaproponować zestaw metod statystycznych do obliczenia określonych zależności, a na stanowisko dyrektora marketingu, wyznaczenie kluczowych punktów efektywności do konkretnej kampanii.

Zadania sprawdzające umiejętności

Polegają na wykonaniu zadania, które ma sprawdzić czy kandydat potrafi przeprowadzić pewne ważne dla stanowiska procesy – przykładowo, copywriter może dostać za zadanie napisać określony tekst, marketingowiec, zaproponować działania reklamowe, a osoba kandydującą do obsługi klienta, stworzyć mail do niezadowolonego kontrahenta (np. w obcym języku).

Zadania sprawdzające dopasowanie do organizacji

Pozwalają zobaczyć jak kandydat myśli i w jaki sposób podchodzi do rozwiązania problemu. Niekiedy badają wartości kandydata. Przykładowo, kandydat dostaje plik dokumentów na temat sytuacji finansowej firmy i ma wyciągnąć wnioski na temat budżetu. Kandydat na analityka dostaje zbiór danych i ma postawić hipotezy.

O czym pamiętać, rozwiązując case study?

Forma też jest ważna

Choć może ci się wydawać, ze masz mało czasu i najważniejsze jest to, co chcesz przekazać, nie traktuj po macoszemu tego, w jakiej formie prezentujesz zadania. Niekiedy jest to znacznie ważniejsze. Przykładowo, firma prosi kandydata na menedżera o przygotowanie prezentacji na temat sposobów motywowania pracowników. W takim przypadku ważniejsze niż sposoby jakie zna kandydat będzie to, w jaki sposób przygotował prezentację – czy potrafi ją wykonać, czy nie ma w niej literówek i błędów formalnych. Pamiętaj o tym, by zadbać o formę graficzną (prezentacji lub dokumentu). Ważne może być nawet to, jak zatytułujesz plik do wysłania.

Jeśli nie wiesz – pytaj

Niekiedy case study celowo jest tak przygotowane, by pewnych informacji kandydatowi nie dostarczać od razu i tym samym sprawdzić, czy sam dopyta, czy podejmie samodzielne decyzje i założenia. Samodzielność jest ważna, ale pamiętaj, że jeśli źle zrozumiesz oczekiwania rekrutera i wykonasz zadanie źle, drugiej szansy już nie dostaniesz. Dlatego lepiej dopytać, jeśli masz niejasności. Pytania najlepiej przygotować sobie w formie pytań z presupozycjami (czyli wstępnymi założeniami). Mówiąc wprost, dopytujesz nie o to, jak zrobić zadanie, ale o to, czy to jak myślisz że powinieneś je wykonać jest prawidłowe.

Przykład: dobre pytanie: „Czy dobrze zrozumiałem, że mam przygotować prezentację w Power Point lub innym programie tego typu, na temat tego, jakie według mnie cechy ma dobry lider w ogólności? Czy może chodzi o dobre cechy lidera w tym konkretnym dziale?”

Złe pytanie : „Jak mam to zrobić?”

Daj sobie czas

Zanim zabierzesz się do robienia prezentacji czy rozwiązywania zadania, przemyśl całość problemu, ustrukturyzuj go, zaplanuj rozwiązanie i dopiero wtedy zacznij rozwiązywać. Nie strać z oczu głównego celu case study – to, co przedstawisz, musi  być dopasowane do organizacji.

Personalizuj case study

Skieruj je do firmy (np. umieść jej logo na prezentacji), weź pod uwagę jej potrzeby, plany i możliwości (wiele informacji znajdziesz na stronie internetowej firmy).

Potraktuj case study jako wyzwanie

Najczęściej w tego typu zadaniach nie ma dobrych i złych odpowiedzi. Firma chce sprawdzić twoją wiedzę, umiejętności, podejście. Zatem nie możesz rozwiązać case study źle – możesz co najwyżej rozwiązać je inaczej bądź wykazać się niedostateczną wiedzą. Dla ciebie każde case study to też rozwój i nauka.

Zastrzeż prawa autorskie

Tak na wszelki wypadek, jeśli przygotowujesz coś kreatywnego (tekst prasowy, szkic logo, projekt strategii) zastrzeż prawa autorskie. Bywają firmy, które chcą wykorzystać tą metodę rekrutacji do realizowania swoich celów biznesowych. Przykładowo, firma pisząca teksty na zamówienie w ramach rekrutacji zleca 30  osobom napisanie tekstu i potem je odsprzedaje. Zastrzeż prawa autorskie – wtedy firma nie może twoich pomysłów wykorzystać, a jeśli to zrobi, możesz skierować sprawę na drogę sądową i zażądać odszkodowania (zastrzeżenie praw pokazuje, że jesteś świadomy i najczęściej zniechęca nieuczciwe firmy do kradzieży cudzej pracy).

Ograniczaj się do tego czego oczekuje firma i urealniaj jej oczekiwania

Przykładowo – jeśli firma prosi, by przygotować strategię rozwoju linii produktów, to jako specjalista wiesz, że przygotowanie takiej strategii wymaga badań i nie da się jej zrobić w dwa dni. Doprecyzuj zatem o jaką formę strategii chodzi – czy jedynie o zarys, czy o harmonogram pracy czy o to, jak być się do tego zabrał i jakie informacje są ci do tego potrzebne. Nie martw się – firma powinna docenić to, że nie porywasz się z motyką na słońce (prawdę mówiąc, jeśli firma oczekuje strategii w dwa dni, to jest nieco niepoważna i najwyraźniej nie wie, kogo szuka).

Z jakimi case study spotkaliście się na rekrutacjach?