7 rzeczy, których nie wolno ci zrobić na firmowej imprezie wigilijnej

rp_impreza-firmowa-na-gwiazdke.jpgPrzed nami kilka ostatnich dni do świąt – czas, w którym najczęściej odbywają się firmowe imprezy wigilijne. Sposób na spotkanie z kolegami z pracy i miłe spędzenie czasu, ale jednocześnie moment, w którym losy twojej kariery mogą stanąć na włosku, jeśli zdarzy ci się podczas imprezy wpadka, która nie spodoba się twojemu szefowi. Jakich zachowań unikać i dlaczego mogą one negatywnie wpłynąć na twoją karierę?

1.Plotkowanie i obmawianie kolegów

Wspólne siedzenie przy jednym stole sprzyja rozmowom na temat pracy i … współpracowników. Zwłaszcza tych, którym nie udało się na firmową imprezę dotrzeć. Innymi słowy mówiąc, podczas firmowych imprez często i chętnie rozmawia się na temat osób, które wszyscy znają, a których aktualnie nie ma przy stole. Bardzo łatwo w czasie takiej rozmowy – zwłaszcza jeśli masz tendencje do plotkowania – powiedzieć coś, co potem odbije się czkawką. Bo zawsze znajdzie się ktoś, kto przekaże nieobecnemu, co się o nim mówiło. Jeśli zatem w twoim otoczeniu pojawi się temat nieobecnego kolegi, to albo się po prostu nie odzywaj (za to uważnie słuchaj), albo mów o nim jedynie w pozytywach. Plotkarze nie są lubiani i zawsze – prędzej czy później – tracą.

2.Zbytni luz

Balansowanie między korporacyjną sztywnością a świątecznym luzem na imprezie firmowej wcale nie jest łatwe. W teorii powinno być miło, to czas na rozluźnienie i zabawę. Z drugiej strony, przekraczanie granicy może odbić się negatywnie na postrzeganiu twojej osoby. Pamiętaj zatem, by w każdym momencie trzymać się w ryzach i nie zapominać o tym, że jednak nie jesteś na imprezie z przyjaciółmi, tylko ze współpracownikami i przełożonymi.

3.Nadmierna ilość alkoholu

Dla jednego będzie to ilość kilku piw, dla innego lampka wina. Zanim wyjdziesz na imprezę, ustal ile możesz wypić bazując na twoich osobistych doświadczeniach i odporności na alkohol jaką masz. Upicie się na imprezie (a nawet tzw. podchmielenie, które sprawia, że stajesz się bardziej głośny i rubaszny), to zdecydowanie nie jest efekt, jaki chcesz osiągnąć. Nawet jeśli twój szef pije, to i tak lepiej trzymać się na baczności i nie przekraczać granicy, która doprowadzi cię do tego, że powiesz za dużo, lub zrobisz coś nieodpowiedniego.

rp_kacyk.jpg

4.Rzucanie się na jedzenie

Na firmowych imprezach wigilijnych, zazwyczaj również jemy. Pamiętaj, by przed wyjściem na imprezę zjeść coś lekkiego. Dzięki temu nie usiądziesz do stołu wygłodniały niczym wilk i nie rzucisz się na jedzenie. Sposób w jaki zachowujesz się przy stole świadczy o twojej klasie – nie mów z pełnymi ustami, wycieraj je przed sięgnięciem po szklankę z napojem i stosuj zasady savoir vivre.

5.Podrywanie współpracowników

Imprezy firmowe to okazja do nawiązania bliższych znajomości ze współpracownikami. Dla niektórych pracowników bardzo bliskich. Opowieści o tym, co dzieje się na imprezach pracowniczych, słyszałeś pewnie nie raz. Nawet jednak jeśli podoba ci się koleżanka czy kolega z pracy, zostaw próbę umówienia się na kawę na inną okazję. Pamiętaj, że na imprezie pracowniczej są zawsze ludzie, którzy obserwują towarzystwo i wyciągają wnioski – twoje zaloty mogą być zauważone przez ludzi, którzy wykorzystają potem swoje obserwacje przeciwko tobie.

rp_romansikw-pracy.jpg

6.Spoufalanie się z szefem

Rzeczowa i ciekawa rozmowa z przełożonym zostanie dobrze zapamiętana i pozwoli ci nawiązać z szefem lepszy kontakt. Jeśli jednak dasz się ponieść emocjom i zaczniesz wylewać szefowi swoje żale, to miej pewność, że po świętach będzie je pamiętał. Nie poklepuj też szefa po ramieniu i nie proponuj „brudzia”. Jednakże jeśli to on go zaproponuje – reaguj odpowiednio i nie odmawiaj (nadal jednak, uważając z alkoholem). Zasada na imprezach integracyjnych jest taka, by zawsze być bardziej trzeźwym od szefa (a jeśli szef nie pije, to nie pijesz i ty) i by nie zachowywać się bardziej „luźnie” on niego.

7.Rozmowy na drażliwe tematy

Podczas firmowych spotkań rozmawia się nieco o pracy a nieco o rzeczach prywatno – społecznych. Staraj się brać aktywny udział w dyskusji, ale unikaj tematów, które mogą być drażliwe lub kłopotliwe (polityka, pieniądze, religia). Staraj się też ograniczać z opowieściami o sobie. Tak naprawdę, jeśli chcesz być lubiany, to najlepiej jeśli słuchasz. Ludzie uwielbiają mówić o sobie i pozwolenie im na to, daje im poczucie, że świetnie spędzają czas w doborowym towarzystwie. Nie musisz zatem być mistrzem ciętej riposty czy najbardziej wygadaną osobą – wystarczy, że zadasz kilka pytań i pozwolisz mówić innym.