Palisz? Sprawdź czy w regulaminie pracy nie ma zakazu palenia

businessman smokingNowelizacja ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z 2010 roku zniosła obowiązek tworzenia palarni w miejscu pracy.  Jeśli pracodawca takiego miejsca nie stworzy, pracownicy muszą wychodzić „na dymka” poza zakład pracy. Warto jednak pamiętać o tym, że pracodawca może również wprowadzić w regulaminie pracy zakaz palenia papierosów w godzinach pracy.

To, czy pracodawca może zabronić pracownikowi palenia w czasie pracy jest sprawą sporną. Kodeks Pracy nie przewiduje możliwości wprowadzenia takiego zakazu, ale umożliwia pracodawcom tworzenie regulaminu zakładu pracy – w tym dokumencie zaś, pracodawca może stworzyć zapis, który wykluczy możliwość palenia w czasie pracy.

A co jeśli pracownik złamie zakaz? Wówczas pracodawca może ukarać pracownika karą porządkową (musi ona być również określona w regulaminie pracy). Jeśli zatem palisz to dowiedz się, jakie przepisy w ramach regulaminu pracy obowiązują w twoim zakładzie pracy. Dobrze też podpytać kolegów o to, jaki stosunek do palaczy ma szef – bo choć teoretycznie pracodawca nie powinien dyskryminować palaczy, to w praktyce może np. uznać, że przez to, że palisz, zasługujesz na mniejszą premię bądź zostaniesz pominięty w awansie.