5 elementów skutecznej pracy w zespole

program referencyjny2 5 elementów skutecznej pracy w zespolePytanie o umiejętność pracy w zespole zadane podczas rozmowy kwalifikacyjnej, najczęściej wzbudza w kandydatach popłoch. „Jak tu odpowiedzieć? O co właściwie chodzi? Jaki przykład mam podać?”. Osoby, które mają niewielkie doświadczenie zawodowe często nie potrafią wskazać żadnych doświadczeń w tym zakresie – mimo tego, że niekiedy je mają. Po prostu nie wiedzą, z czego składa się praca w zespole.

Umiejętność pracy zespołowej to jedna z najbardziej pożądanych przez pracodawców cech na współczesnym rynku pracy. To również ta cecha, która w wieli przypadkach warunkuje sukces w pracy. W coraz większej ilości miejsc i zawodów – ze względu na podział obowiązków oraz specjalizację pracowników, bez współpracy z innymi, trudno mówić o efektywności. Czym zatem jest te praca zespołowa, co o niej świadczy i jak ją można rozwijać?

Co wpływa na dobrą pracę w zespole?

  1. Umiejętność komunikacji

Cecha pracy zespołowej, na którą najczęściej powołują się kandydaci, mówiąc o tym, że „umieją pracować w zespole, bo są w stanie się ze wszystkimi dogadać”. Tyle, że „dogadywanie się” wcale nie musi oznaczać dobrej komunikacji. Czym zatem ona jest?

  • Jasnym i zrozumiałym przekazywaniem komunikatów,
  • Aktywnym słuchaniem (czyli z zadawaniem pytań i parafrazowaniem – sprawdzaniem czy dobrze zrozumieliśmy) – tego co mówią pozostali członkowie zespołu,
  • Dbaniem o to, by każdy miał pełny zestaw informacji,
  • Uzupełnianiem informacji na bieżąco,
  • Używaniem języka, który jest dla każdego czytelny i dla nikogo nie jest obraźliwy,
  • Dbaniem o to, by nie było nieporozumień (np. w zakresie tego, kto odpowiada za dane zadanie),

 

2.Otwartość na potrzeby innych

Praca w zespole wymaga współdziałania. Czyli kilka osób musi rozumieć, że cel ich pracy jest wyższy niż cele jednostkowe.  Nie znaczy to jednak, że praca w zespole pozbawia indywidualności. Wręcz przeciwnie – ona jej wymaga. Każdy zespół pracuje lepiej, jeśli jego członkowie się różnia między sobą. By jednak współpraca układała się dobrze, każda osoba musi móc rozumieć potrzeby innych i mieć zdolność stawiania się w ich sytuacji. „Zupełnie inaczej brzmi komunikat „Rozumiem, że nie możesz dziś dłużej zostać bo masz ważne spotkanie, ale musimy skończyć tą część do piątku – czy zatem jutro możesz zostać ze  mną w pracy dłużej?” niż „Co mnie obchodzą Twoje wieczne randki. Wiesz, że mamy deadlne. Albo skończymy to dziś, albo jutro. Możemy jutro, ale miej jasność, że wisisz mi przysługę i na pewno się po nią zgłoszę.” W obu przypadkach cel został osiągnięty, ale w przypadku drugiej rozmowy, brak wrażliwości na innych doprowadzi do niesympatycznej i „kwaśnej” atmosfery.

3.Odpowiedzialność za pracę własną i pracę zespołu

Prawdopodobnie najważniejsza rzecz w pracy zespołowej, która decyduje o tym, czy zadanie zostanie – czy też nie zostanie  – wykonane. Wystarczy jedna osoba, która nie będzie czuć odpowiedzialności i swojej części zadania nie wykona na czas, by reszta osób w zespole nie mogła zrobić tego, co do nich należy. Brak odpowiedzialności to również cecha charakterystyczna trutnia” społecznego – osoby, która ma nadzieję jakoś się wyślizgnąć kosztem innych. Czyli tak zrobić, aby się nie narobić.

Odpowiedzialność a raczej jej brak to dobry przykład na problemy w pracy zespołowej. Jeśli będziesz musiał przytoczyć jakiś w ramach rozmowy kwalifikacyjnej, wybierz sytuację, w której ktoś (nie ty), nie czuł odpowiedzialności za wynik – przedstawienie tego problemu jako najważniejszego, pozwoli rekruterowi uwierzyć, że dla ciebie odpowiedzialność jest ważna.

4.Zdolność do kompromisu

W pracy zespołowej nie zawsze jest „sielsko-anielsko”. Dość często pojawiają się problemy wynikające z tego , że ktoś ma inny pomysł na wykonanie zadania, ktoś inny nie czuje, że przydzielona mu funkcja mu nie odpowiada, ktoś nie zgadza się z procedurą. W takich sytuacjach kluczowa jest umiejętność pójścia na kompromis. Takiego dogadania się z pozostałymi pracownikami i szefem, by wykonanie zadania było możliwe w jak najkrótszym czasie i jak najlepiej. Zdolność do kompromisu oraz jego wypracowywania również warto na rozmowie kwalifikacyjnej podkreślać. Pamiętaj jednak, że ugodowość, czyli za każdym razem zgadzanie się na to, co proponują inni nie jest kompromisem, tylko uległością.

5.Umiejętność budowania dobrej atmosfery

Teoretycznie najprostsza rzecz. W praktyce przeszkadza jej :

  • Egocentryzm
  • Alienacja
  • Brak empatii
  • Plotkowanie
  • Nieumiejętność słuchania

W efekcie nie rzadko na rozmowie kwalifikacyjnej kandydat odpowiada „wszyso było w firime w porządku. Dobra atmosfera pracy i w ogóle, tylko ludzie jacść tacy dziwni… Jeśli chcesz opowiedzieć na rozmowie kwalifikacyjnej, że twoja rola w pracy zespołowej to budowanie dobrej attkmosfery podaj jakich konkret z realnego życia. Może kupiłeś wszystkim lody by ich odstresować, lub wymyśliłeś sposób jak dbać o urodziny pracowników w zespole? A może po prostu dbasz o atmosferę będąc pomocnym i życzliwym oraz unikając plotkowania?

Jak wzmacniać umiejętności pracy w zespole?

Jeśli jeszcze nie pracujesz zawodowo, możesz robić to poprzez branie udziału w inicjatywach, które łączą kilka osób – nawet organizowanie wspólnej wycieczki czy praca w grupie wolontariackiej jest rozwijaniem umiejętności pracy zespołowej.

Jak opowiadać o swoich kompetencjach pracy zespołowej na rozmowie kwalifikacyjnej?

Przypomnij sobie sytuację, w której zrobienie czegoś nie zależało jedynie od Ciebie. Zastanów się, jaką w tym zespole pełniłeś rolę. Jakie było twoje nastawienie, jakie problemy napotkałeś. Opowiadaj używając konkretów a nie ogólnych sformułowań. Podkreślaj, jakie elementy pracy zespołowej sa dla ciebie ważne. Pamiętaj, że w pracy w zespole, najbardziej liczy się wykonanie zadania rzez zespół, a nie to, co ty zrobiłeś indywidualnie.