Kiedy delegować zadania – zasada 70%

nowe zadanie2 Kiedy delegować zadania – zasada 70%Aby być efektywnym szefem trzeba zadania delegować  zadania – czyli przekazywać je do zrobienia innym.  Dopiero wtedy, kiedy jesteś w stanie przekazywać swoje zadania innym,  można mówić o tym, że masz kompetencje menedżerskie (przynajmniej częściowe). Jak jednak pogodzić konieczność delegowania zadań z tym, że chcemy by były wykonane jak najlepiej (a w zasadzie jesteśmy przekonani, że tylko my jesteśmy w stanie wykonać je perfekcyjnie?).

Serwis inc.com zaleca stosowanie zasady 70% poziomu wykonania – to znaczy, że jeśli jesteś w stanie przekazać komuś zadanie i wiesz, że ta osoba będzie potrafiła wykonać je na poziomie 70% tego, jak ty byś je wykonał, to należy je wydelegować.  Wprawdzie zadanie nie będzie wykonane perfekcyjnie, ale jeśli go nie przekażesz do wykonania, to po pierwsze utkniesz z zadaniami tego typu na zawsze (i nie przesuniesz się poziom wyżej) a po drugie, osoba która mogłaby nauczyć się robić je tak samo dobrze jak ty (lub lepiej), nie będzie miała okazji do tego, by się rozwinąć.

Ważną zasadą przy delegowaniu zadania zgonie z zasadą 70% jest zgoda na to, by te pozostałe 30% nie zostało zrobione – jeśli bowiem będziesz je „dokańczać”, osoba, której delegujesz nie nauczy się robić go lepiej (tylko zatrzyma się na owych 70%. Poza tym, poprawianie po pracownikach sprawia, że przestają być efektywni i czując się mikrozarządzani, tracą chęć do pracy.