Praca „razem”przynosi lepsze efekty

Nawet jeśli tak naprawdę wcale nie odbywa się razem

mala firma1 Praca „razem”przynosi lepsze efektyOczekiwanie, że pracownik będzie potrafił działać w zespole jest jednym z najczęściej pojawiających się wymagań pracodawców w ogłoszeniach o pracę. Większość z nas twierdzi zatem, że pracować w zespole potrafi – choć tak naprawdę to umiejętność, którą posiadają nieliczni. Dlaczego? Bo rzadko ją ćwiczymy – nawet jeśli przebywamy w jednym pomieszczeniu, to wcale nie znaczy, że pracujemy razem. Jeśli wykonujemy zespołowo jakieś zadanie, to najczęściej każdy ma swoja część nad którą pracuje samodzielnie,a następnie menedżer skleja ją w całość. Praca w zespole bardzo często nie jest wcale pracą w zespole. Jednak – jak pokazują badania – powiedzenie komuś, że ma pracować razem z innym pracownikiem znacznie podwyższa efektywność!

Eksperyment, który to potwierdził przeprowadzono na Uniwersytecie Stanford (badacze Carr i Walton). Jak wyglądał? Otóż badanych podzielono na zespoły. Badani najpierw spotkali się wspólnie, a następnie rozlokowano każdego do osobnego pokoju z kompletem zagadek logicznych. Część zespołów dostała informację, że pracują razem (mimo iż w osobnych pokojach) i że będą o jakiś czas dostawać podpowiedzi od członków zespołu. Druga część badanych rozeszła się do pokojów z informacją, że mają sami pracować nad zadaniami.

W praktyce jedni i drudzy mieli identyczne warunki do pracy – każdy pracował sam, a dodatkowe wskazówki zawsze i tak przynosił badacz (tyle że osoby, które myślały że pracują w zespołach były przekonane, że wskazówki pochodzą od członków zespołu).

Co się okazało? Osoby przekonane że pracują w zespole, poświęcały 48% więcej swojego czasu na pracę, rozwiązały więcej zadań i były w stanie po badaniu przypomnieć sobie więcej zagadek. Mało tego, deklarowały też niższy poziom zmęczenia niż osoby pracujące samotnie oraz twierdziły, że zadania były bardziej ciekawe i przez to mocniej motywowały do ich wykonania.

W praktyce nie było żadnych zespołów – wystarczyło jedynie dać poczucie tego,że pracuje się w grupie. Jakie jest zatem najważniejsze słowo, którego powinien używać każdy szef? „razem”!

źródło:hbr.org