32% pracujących uważa, że marnuje swoje kwalifikacje w pracy

Wykonywanie zadań, które wymagają niższych kompetencji niż to, co pracownik potrafi robić jest dla niego niezwykle frustrujące. Na dłuższą metę, jeśli wykonujemy w pracy czynności dla nas za proste i nie dające nam wyzwań, to przestajemy odczuwać satysfakcję z pracy i wychodzimy z niej pozbawieni energii i zmęczeni (bo nuda męczy bardziej niż wysiłek). W tej sytuacji jest około co trzeci badany. Co dziesiąty ma poczucie, że szef wymaga od niego więcej, niż on jest w stanie zrobić. I nie chodzi tu o brak czasu lecz kompetencji.

Co ciekawe, jak wynika z badań przeprowadzonych przez Randstad, pracownicy działów HR i managerowie nie zdają sobie sprawy z tego, że ich pracownicy czują się niedopasowani do pracy, którą wykonują. 84% z nich jest przekonamnych, że zatrudnia ludzi na właściwych stanowiskach i o dobrze dopasowanych kompetencjach.

O ile jeszcze samoocenę pracowników można by uznać za zawyżoną, o tyle kiedy w badaniu zapytano pracowników czy uważają, że ich koledzy wykonują pracę zgodną z ich kwalifikacjami, to ponad połowa (55%) stwierdziła, że również dostrzega niedopasowanie kompetencji do wymagań stanowiska u swoich współpracowników. Ponad 90% badanych uznało też za normę zaniżanie kwalifikacji by otrzymać pracę.

Niestety z perspektywy pracodawcy zatrudnianie pracownika o zbyt wysokich kwalifikacjach jest najczęściej problematyczne – jest on mniej zadowolony z pracy, częściej myśli o odejściu a jego frustracja przekłada się na niższą efektywność.

Tagi: