Psychologia kolorów w ubiorze biznesowym

dress code firma Psychologia kolorów w ubiorze biznesowym Czy wiesz, że to w jakim kolorze masz na sobie ubranie, mocno wpływa na to, w jaki sposób jesteś postrzegany? Mało tego – okazuje się również, że kolor ubrania wpływa zwrotnie na nasze własne samopoczucie. Wynika to z tego, że kolor wpływa na nasze emocje – może nas pobudzić, uspokoić lub sprawić, że będziemy się czuć w określony sposób (odpowiednie kolory mogą nawet pobudzać lub hamować apetyt). Dlatego jeśli idziesz na rozmowę kwalifikacyjną, spotkanie z klientem lub rozmowę o podwyżce z szefem, warto przemyśleć to, w co się ubierzesz również pod kątem kolorów. Jak kolor ubrania wpływa na nasze emocje oraz na to, w jaki sposób jesteśmy postrzegani przez innych? Jak tym manipulować?

Kolory i ich wpływ na emocje

Czy wiesz dlaczego lubisz określony kolor? Odpowiedź może cię zaskoczyć – nie ma to nic wspólnego z pseudo psychologią „powiedz mi jaki kolor lubisz, a powiem ci kim jesteś” – to jaki kolor lubimy jest związane z naszymi doświadczeniami z przeszłości. Po prostu dany kolor kojarzy się nam dobrze bądź źle – te, które kojarzą się dobrze lubimy bardziej. Jeśli zatem miałeś żółtego misia, twoja mama nosiła żółta bluzkę, którą miała na sobie przy wspólnie spędzonych miłych chwilach, a Twoja pierwsza dziewczyna była blondynką, to są duże szanse, że żółty należy do Twoich ulubionych kolorów.

rozmowa5 Psychologia kolorów w ubiorze biznesowym

Przez to powiązanie kolorów z naszymi doświadczeniami okazuje się, że kolory mogą mieć wpływ na nasze emocje. A ponieważ większości z nas określone kolory kojarzą się z określonymi rzeczami (błękit ze bezchmurnym niebem; zieleń z naturą, lasem, spokojem) to postrzeganie kolorów mamy dość podobne i podobnie na nie reagujemy. W efekcie, poszczególne kolory są w stanie wpływać na naszą psychikę – emocje i nastawienie – w podobny dla większości ludzi sposób. Stąd np. osoba w czerwonej bluzce będzie przez większość osób postrzegana jako energetyczna, dynamiczna i nieco agresywna (a także atrakcyjna i pewna swojej atrakcyjności).

Nad kolorami i ich wpływem na psychikę przeprowadzono wiele badań – dlatego wiemy, jak określony kolor bluzki może wpłynąć na to, jak jesteśmy postrzegani. Przyjrzyjmy się zatem temu, jak możemy zostać odebrani w zależności od tego, jaki kolor nosimy.

Czarny

Elegancki i ponadczasowy – osoby w czarnym wydają się bardziej poważne. Czarny dodaje tez klasy, ale może sprawiać wrażenie zdystansowania. Jest to też kolor władzy i autorytaryzmu. Ze względów kulturowych czarny kojarzy się nam również ze złem lub smutkiem. Dlatego jeśli chcesz być postrzegany w czerni jako osoba z sukcesami, uśmiechaj się. Osoby ubierające się na czarno są też postrzegane jako takie, które nie podlegają manipulacji.

Czerwony

Dobry, jeśli chcesz przyciągnąć uwagę. Osoby w czerwonym są również postrzegane jako asertywne, ale kolor ten kojarzy się również z agresją. W przypadku kobiet bywa zdradliwy – mężczyźni uważają kobiety w czerwieni za bardziej atrakcyjne, ale w przypadku rozmowy kwalifikacyjnej, czerwony się nie sprawdzi – onieśmiela i powoduje, że kobieta postrzegana jest jako mało profesjonalna. Świetnie jednak nadaje się wtedy, kiedy masz przemawiać do dużej grupy – na pewno będzie cię widać i będziesz wydawać się bardziej energetyczny. Osoby w czerwieni są też postrzegane jako szybkie i dynamiczne (załóż takie dodatki na rozmowę kwalifikacyjną jeśli jesteś z natury flegmatykiem)

Granatowy

Bezpieczny kolor na spotkania biznesowe oraz rozmowy kwalifikacyjne. Wydaje się neutralny i jest lubiany przez wiele osób – może jednak być postrzegany jako nazbyt konserwatywny – w negocjacjach może sprawiać wrażenie, że osoba ubrana na granatowo będzie mało skłonna do ustępstw.

Zielony

Kolor sugerujący stabilność emocjonalną i naturalność. Osoby w zieleni wydają się przyjaźniejsze i bardziej otwarte. Butelkowa zieleń sprawia, że osoby w takich kolorach postrzegane są jako tradycjonaliści (kolor ten też kojarzony jest z zamożnością- działa tak jednak tylko wtedy, jeśli ubranie jest idealnie skrojone – w przeciwnym razie, ubranie w takim kolorze będzie sugerowało, że zostało nam w spadku po dziadku).

Szarość lub beż

Neutralny kolor, umożliwiający wtopienie się w tło – dobry, jeśli nie chcesz zwracać na siebie uwagi (a na przykład chcesz, by ludzie zwracali uwagę na to, co mówisz).

Jeśli chcesz :

Wyglądać na osobę elegancką, dojrzałą i z sukcesami zawodowymi:

  • Wybieraj kolory bogate ale subtelne (pastelowy kremowy, łososiowy, burgund, ciepłe szarości),
  • Unikaj kolorów jaskrawych i neonowych,
  • Nie zakładaj zbyt bogatej biżuterii,
  • Unikaj kiepskich jakościowo materiałów i nie noś rzeczy z widoczną marką (po przekroczeniu pewnego pułapu finansowego ludzie nie epatują tym, na co ich stać).

Wyglądać na osobę profesjonalną:

  • wybieraj stonowane i tradycyjne kolory – granat, szarości, stalowy,
  • kupuj jedynie ubrania jakościowo dobre,
  • nie noś rzeczy znoszonych ani w niemodnym kroju,
  • odzież musi być dopasowana i świetnie skrojona.

Przykuwać uwagę:

  • wykorzystuj jasne, ostre kolory – jasna zieleń, żółty, pomarańcz
  • w stroju biznesowym łącz je z kolorami „profesjonalnymi” – np. limonkowa koszula pod garnitur
  • Taki strój daje również wrażenie energii i kreatywności – dlatego świetnie pasuje osobom na stanowiskach handlowych w branżach kreatywnych i innowacyjnych.

Odwracać od siebie uwagę:

  • używaj kolorów neutralnych – beże, jasne brązy, lekkie szarości – dają wrażenie wtapiania się w tłum
  • Wykorzystuj barwy o zimnych odcieniach – dają wrażenie osoby chłodnej, zamkniętej, zdystansowanej. Ograniczają chęć kontaktu z taką osobą.

Wyglądać na osobę kreatywną i inteligentną:

  • Wykorzystuj mocne i nietypowe kolory (purpurowy, głęboki fiolet, jasne zielenie), ale nie ubieraj się pstrokato,
  • Nie przesadzaj z dodatkami i łączeniem stylów – taka osoba nie wygląda profesjonalnie – za jedynie sprawia wrażenie osoby, która braki w pomysłowości próbuje nadrobić strojem.

Wyglądać na osobę odpowiedzialną, spokojną:

  • Używaj pastelowych kolorów oraz zielonych w niezbyt ostrych odcieniach,
  • Wybieraj kolory bliskie naturze – kojarzą się ze spokojem i opanowaniem.

Sprawiać wrażenie osoby przystępnej, przyjaznej:

  • wybieraj jasne i ciepłe kolory. Żywe, ale nie jaskrawe – brzoskwiniowy, jasny żółty, delikatny pomarańcz, błękitny
  • Unikaj ciemnych kolorów – dają wrażenie profesjonalizmu, ale mogą onieśmielać
  • Nie używaj ostrych kolorów – zwłaszcza czerwieni – są symbolem agresji i walki.

Sprawiać wrażenie osoby twardej i zdecydowanej. Nastawionej rywalizacyjnie

  • Wykorzystaj czerwony – nie jako główny element odzieży, ale np. jako dodatek,
  • Wykorzystaj zimne, ciemne barwy – nie tylko są profesjonalne, ale również tworzą dystans.

Warto pamiętać o tym, że kolor ubrania nie tylko wpływa na osoby, które na nas patrzą (zmieniając ich emocje), ale również na Ciebie – np. kobiety w podłym nastroju najczęściej wybierają dżinsy. Z drugiej strony założenie czerwonej bluzki może dodać pewności siebie i nas doenergetyzować. Dlatego warto myśleć nad tym, co zakładamy i nie poddawać się nastrojowi, tylko – jeśli wstaniemy lewą nogą – zamiast dżinsów zmusić się do nieco innego zestawu, po to, by z marazmu się wyrwać.