6 sposobów pasywnego kandydata na lepszą pracę

Nie masz ochoty na żmudne wysyłanie CV? Wolałbyś aby świetna praca sama ciebie znalazła? Zazdrościsz kolegom, którzy bez problemu zmieniają pracę na lepszą twierdząc, że wcale jej nie szukali? Brak aktywnego szukania pracy wcale nie znaczy, że nie masz możliwości zmiany – musisz jedynie zadbać o to, by jako pasywny kandydat dać się znaleźć osobom, które poszukują specjalistów takich jak ty. Jak to zrobić? Mamy dla Ciebie 6 propozycji.

1.Profile w profesjonalnych serwisach społecznościowych.

Podstawową rzeczą, o jaką musisz zadbać, to posiadanie dobrze przygotowanego profilu w serwisach społecznościowych skupiających profesjonalistów (np. Goldenline, LinkedIn). To w tych serwisach przesiadują osoby zajmujące się rekrutacją, poszukujące potencjalnych kandydatów do pracy w firmach. Jeśli cię w nich nie ma, sam ograniczasz sobie możliwość bycia odnalezionym.  Profesjonalny profil musi zawierać nie tylko informacje o Twoim doświadczeniu zawodowym, ale również właściwe słowa kluczowe (po nich rekruterzy wyszukują kandydatów). Jeśli jesteś otwarty na emigrację to również napisz o tym (niekoniecznie wprost – pamiętaj, że twój aktualny pracodawca może sprawdzić twój profil) – możesz np. w opisie swojej osoby napisać, że Twoją pasją są podróże i poznawanie nowych kultur.

2.Udzielanie się na grupach Facebook.

Obecnie bardzo wiele osób poszukuje kontrahentów, pracowników lub współpracowników na Facebook. Praktycznie każdy obszar działalności ma założone grupy skupiające osoby zajmujące się daną tematyką. Znajdź je  dołącz do nich, a później udzielaj się w dyskusjach. Dziel wiedzą, którą masz – dzięki temu inne osoby zobaczą, że jesteś profesjonalistą i być może zaczepią cię poprzez prywatną wiadomość oferując współpracę. Myśl jak osoby szukające pracownika – jeśli czytasz czyjąś sensowną wypowiedź w danym temacie, zakładasz, ze osoba zna się na rzeczy, prawda?  Tak samo rekruterzy i szefowie.

3. Znajomości i kontakty.

Znasz takie osoby, które są postrzegane jako takie, które są w stanie wszystko załatwić? Dobrze z takimi osobami utrzymywać dobry kontakt. Poza tym warto zadbać również o to, by jak najwięcej osób z Twojego otoczenia wiedziało czym się zajmujesz. Wiele firm prowadzi programy referencyjne dla pracowników – płacą im za to, że polecą kogoś do pracy. Wiele osób szuka specjalistów pytając najpierw znajomych o to, czy kogoś w danym obszarze nie znają. Im więcej znasz osób, im szersza jest twoja siatka kontaktów, tym większe szanse na to, że ktoś kiedyś cię poleci, wspomni o Tobie i zaprosi cię do współpracy.  Kiedy poznajesz nowe osoby nie zapomnij zapytać czym się zajmują – one w odpowiedzi zapytają o to ciebie. Czasem taki niepozorny kontakt może zaowocować dobrą propozycją.

4.Bycie pomocnym ekspertem.

Dziel się wiedzą. To, że inni wiedzą, czym się zajmujesz może nie wystarczyć – osoby te muszą jeszcze uwierzyć w to, że rzeczywiście jesteś dobry w tym co robisz. Choć bezinteresowne pomaganie może ci się czasem wydać stratą czasu i energii, to w szerszej perspektywie naprawdę się opłaca. Osoby z Twojego otoczenia dowiadują się, co robisz i czują, że mogą ci w tej materii zaufać (przecież im pomogłeś) –a to procentuje. Nie zawsze od razu – czasem po kilku miesiącach – ale zdziwisz się, jak wiele osób będzie się do ciebie zwracać, jeśli tylko będą mieć poczucie, że jesteś otwarty na pomoc. Oczywiście nie możesz dopuścić do tego, by ktoś cię wykorzystywał, ale często zdarza się tak, że kiedy podzielisz się częścią wiedzy, a twój rozmówca potrzebuje szerszej pomocy, możesz spokojnie wycenić swój wkład.

5.Blog lub artykuły eksperckie.

Możliwości poznawania nowych osób są mimo wszystko ograniczone – twój krąg znajomych nie jest bez dna. Natomiast internet daje ci spore możliwości docierania do osób, które nie wiedzą o twoim istnieniu, mieszkają w innych miastach czy krajach. Jak do nich dotrzeć i pokazać, że jesteś ekspertem? Np. prowadząc bloga (uwaga – pracochłonna sprawa) lub publikując artykuły eksperckie pod swoim nazwiskiem. Takie działanie nie tylko pomoże ci w ewentualnych rekrutacjach, ale również pomoże ci, w byciu odnalezionym przez kogoś, kto poszukuje specjalisty właśnie w Twoim obszarze zawodowym. Gdzie publikować? Możliwości jest sporo – znajdź serwis branżowy, który opisuje tematy w jakich działasz lub serwis z poradami w tym zakresie i napisz do redakcji. Większość z nich z chęcią przyjmie Twój artykuł lub filmik.

6.Własna strona www.

Na koniec własna strona www. Obecnie koszt niemalże żaden – prostą wizytówkę można postawić poprzez jeden z darmowych serwisów do tworzenia www. Nawet gogle ma takie narzędzie. Nie musisz dostarczać wielu informacji – ważne, by było widać jakie masz doświadczenie i że jesteś ekspertem. Jeśli publikowałeś w innych serwisach swoje artykuły możesz je również dołączyć do strony lub zalinkować. Zdziwisz się, ile osób może trafić na twoją stronę. Oczywiście nie licz na 10 propozycji pracy dziennie, ale postawienie własnej strony to działanie, które robisz raz, a ktoś może znaleźć cię np. po pół roku.