5 elementów biura, na które zwrócić uwagę podczas rozmowy kwalifikacyjnej

Idziesz na spotkanie rekrutacyjne? Jeśli odbędzie się w siedzibie firmy, bacznie przyglądaj się pomieszczeniom, które mijasz – na podstawie zwykłej obserwacji możesz wyciągnąć wnioski na temat tego, jaka atmosfera panuje w firmie i jak będzie się w niej pracować. To zaś, pomoże ci podjąć decyzję co do tego, czy w tę właśnie firmę chcesz zaangażować kolejnych kilka lat swojego życia (a przynajmniej kilka miesięcy).

Na co zwrócić uwagę? Jak zinterpretować obserwacje, które poczynisz? Na które pomieszczenia zwrócić baczną uwagę?

1.Recepcja

Miejscem w którym po raz pierwszy zetkniesz się z firmą jest recepcja. Czy jest przygotowana z myślą o pracowniku (by mu było wygodnie) i czy sprawia przyjazne wrażenie na osobie wchodzącej do biura? Czy sekretarka jest osobą kontaktową, czy też mierzyła cię chłodnym spojrzeniem? Spróbuj zdać sobie sprawę z tego, co poczułeś przekraczając próg firmy- jej klimat emocjonalny czuć już od wejścia. Zaufaj przeczuciu – jeśli poczułeś się dobrze i komfortowo i nie czujesz się skrępowany czekając na osobę, z którą masz rozmawiać, to dobry znak.

2.Ilość sal konferencyjnych

Świadczy o tym, czy firma jest nastawiona na komunikację między pracownikami oraz o tym, czy podczas pracy będzie cię rozpraszać wiele rzeczy, czy też będziesz mieć możliwość skupienia i spokoju. Duża ilość sal konferencyjnych i sale do spotkań sprawia, że pracownicy, którzy muszą porozmawiać o projektach mogą się spotkać poza swoimi biurkami – to nie tylko pozwala a większą współpracę, ale również powoduje, że pracownicy nie przeszkadzają sobie nawzajem rozmawiając przy własnych biurkach.

3. Układ biurek

Przy przestrzeniach typu open space zwróć uwagę na układ biurek i pomieszczenia – w takich warunkach będziesz przecież pracować. Jeśli ci to nie odpowiada, to przemyśl czy chcesz w takim miejscu pracować (wątpliwe jest, by specjalnie dla ciebie stworzono gabinet – chyba że masz być ważnym kierownikiem). Biurka na open space można też układać w różny sposób – zarówno tak,by wspierać prywatność i jednocześnie komunikację (ludzie siedzą twarzami do siebie, ale są oddzieleni, np. przegrodą pozwalającą na prywatność), – jak i tak, by utrudnić kontakt (rzędy biurek jeden za drugim jak w szkole). Jeśli nie czujesz się komfortowo w sytuacji w której stale ktoś patrzy w twój monitor (a tak jest kiedy masz za plecami kolegę), to zwróć uwagę na ułożenie monitorów. Układ biurek w biurach rzadko bywa przypadkowy – najczęściej wynika z tego, w jaki sposób przełożeni traktują pracowników.

4. Gabinet przełożonych

Niekiedy spotkasz się z potencjalnym przełożonym w sali konferencyjnej, a niekiedy w jego gabinecie. Możesz również mieć okazję do tego, by zaobserwować gabinet szefa np. mijając go lub czekając na to, aż sekretarka poprosi go na zebranie. Na co zwrócić wtedy uwagę?

Czy jest zamknięty czy otwarty (a jeśli zamknięty, to czy drzwi są przeszklone czy też nic przez nie nie widać. Otwarty gabinet świadczy o otwartości szefa – w wielu firmach jest symbolem tego, że do przełożonego zawsze można zwrócić się z prośbą o pomoc czy po prostu przyjść do niego i w jakiejś kwestii porozmawiać (podobnie działają przeszklone drzwi – przez które widać, czy szef jest zajęty czy można mu przeszkodzić).

Jeśli będziesz mieć okazję zobaczyć co znajduje się w gabinecie, zwróć uwagę na jego personalizację – czy w gabinecie są jakieś przedmioty osobiste (np. zdjęcie dzieci), czy gabinet jest kilkukrotnie większy niż pokoje pracowników (może to świadczyć o wielkości ego szefa).

Czy miejsce pracy szefa wygląda jakby się w nim dobrze czuł czy może jest wyjałowione i bezosobowe (przy takim gabinecie są szanse że nawet na managerskich stanowiskach rotacja jest duża, lub sam manager nie jest nadmiernie zaangażowany w firmę – co źle świadczy tym, jaka atmosfera do pracy będzie panować w dziale).

5. Toaleta

Nie zawsze podczas spotkania rekrutacyjnego będziesz miał ochotę udać się tam, gdzie nawet król chodzi piechotą. Nawet jednak jeśli nie odczuwasz takiej potrzeby, polecamy zapytać o możliwość skorzystania z toalety – tylko po to, byś mógł zobaczyć jak wygląda. Choć na pierwszy rzut oka , toaleta nie jest jakimś ważnym miejscem w pracy, to tak naprawdę daje mnóstwo informacji na temat tego, jak pracownicy są w firmie traktowani. Zwróć uwagę na to, czy jest czysto, czy toaleta została zaprojektowana tak, by korzystało się z niej wygodnie, jakiej jakości jest papier toaletowy czy mydło. Choć może to wydawać się w teorii bez znaczenia, ale sytuacja w której toaleta wygląda jakby przeszła przez nią kompania Hunów sugeruje, że pracodawcy nie do końca zależy na pracownikach i ich samopoczuciu (lub zespół jest mało kulturalny). Czy na pewno chcesz pracować w takim miejscu?

Tagi: