7 technik, które możesz wykorzystać by być lubianym w pracy

Nie inteligencja umysłowa, ale emocjonalna liczy się w pracy najbardziej. Osoby piastujące wysokie stanowiska i szybko robiące karierę często posiadają po prostu większe umiejętności w zakresie inteligencji emocjonalnej, co pozwala im zjednywać sobie ludzi. Niezależnie od tego, jak wysoką inteligencję emocjonalną posiadasz, wykorzystanie w codziennej pracy kilku prostych słów i zwrotów pozwoli ci być lubianym wśród współpracowników – to zaś daje korzyści (np. pomoc w zadaniach, bronienie twojego zdania przez innych itd.).

Jesteśmy istotami społecznymi – kontaktów z innymi nie da się uniknąć. Zwłaszcza w pracy. Warto dbać zatem o dobre relacje z innymi, bo jesteśmy przez ten pryzmat często oceniani. Nasza psychika robi „skróty myślowe” by ułatwić nam codzienne przetwarzanie informacji. Te skróty myślowe powodują, że często łączymy ze sobą dwa, niepowiązane fakty. Przykładowo uważamy, że osoba ładna blondynka to dobra i łagodna osoba. Ten sam mechanizm powoduje też, że osoby bardziej lubiane doświadczają wielu korzyści tylko dlatego właśnie, że inni ich lubią. Mogą liczyć na pomoc innych, ich praca jest wyżej oceniana, a ewentualne błędy są im szybciej wybaczane. Bycie lubianym pozwala też „załatwiać rzeczy” i być polecanym (co przydaje się bardzo jeśli jesteś freelancerem). Aby podnieść „współczynnik bycia lubianym” pamiętaj codziennie o tym, by stosować w pracy poniższe zwroty:

1.Czy mógłbyś, proszę?

Zamiast zrób to stosuj prośbę. Nawet jeśli jesteś szefem. Nakazy nam przeszkadzają – nie lubimy, kiedy ktoś nam coś każe. Jeśli jednak prosi (i do tego, powie, że jest to dla niego bardzo ważne), to zazwyczaj nie odmawiamy (zwłaszcza ci, którzy mają problem z asertywnością). Zatem pamiętaj, by za każdym razem, kiedy chcesz, by ktoś coś dla ciebie zrobił, po prostu go o to poprosić.

2. Dziękuję.

Kolejne magiczne słowo, którego nie da się chyba nadużyć. Stosuj je w każdej sytuacji – nawet wychodząc z windy. Pamiętaj, by zawsze podziękować za każdą drobnostkę, którą ktoś dla Ciebie robi. Stosuj różne sposoby podziękowań – nie tylko słowne. Wykorzystać możesz:

Pamiętaj, by nie ograniczać się do samego”dziękuję”. Staraj się zawsze podkreślić, za co dziękujesz. Ludzi lubią, jeśli są doceniani za konkretne działania. Jeśli Twoja koleżanka z pracy pomogła ci zrobić raport, to zamiast zwykłego „dziękuję za pomoc”, możesz powiedzieć „Dziękuję, że pomogłaś mi przy tym raporcie. Bez ciebie nie byłabym w stanie tego zrobić na czas. Twoja wiedza w tym zakresie naprawdę robi wrażenie.”

3. Miłego dnia.

Zwykłe życzenia miłego dnia czy weekendu wydają się może banałem, ale w praktyce niewielu z nas pamięta o tym, by korzystać z tej zwykłej uprzejmości. Tymczasem takie życzenia działają w bardzo prosty sposób – wywołują uśmiech i pozytywne nastawienie, a jeśli przed drugą osobą stają w danym dniu jakieś ważne wyzwania, to dodatkowo dodają otuchy. Korzystaj z tego na każdym kroku.

4.Doradź mi.

Czy zdarza ci się prosić innych o poradę? Nawet jeśli jesteś wyjątkowo zaradną i samodzielną osobą warto czasem poprosić kogoś o opinię. Dlaczego? Bo ludzie lubią czuć się ważni i potrzebni – a pytanie ich o zdanie „załatwia” obie te potrzeby. Druga osoba czuje, że jest dla nas kimś ważnym, szanowanym. Jej opinia się dla nas liczy. Jeśli prosić o poradę to wcale nie pokazujesz słabości – pokazujesz za to, że uważasz drugą osobę za kompetentną (w przeciwnym razie przecież nie prosiłbyś o poradę, prawda? Co ciekawe, psychologia mówi, że znacznie bardziej pozytywne nastawienie mamy wobec osób, które to nas proszą o radę niż tych, które proponują pomoc same z siebie. Dzieje się tak właśnie dlatego, że lubimy się czuć ważni.

5. Skorzystałem z Twojej rady.

Na kanwie poprzedniego gestu zbuduj kolejny – daj informacje zwrotną, że pomoc i porada się przydały. Nawet jeśli tak nie jest. W ten sposób po raz kolejny pokazujesz, że opinia tej osoby była ważna, że jej wysłuchałeś i energia włożona przez tę osobę w pomoc, nie poszła na marne. Nic tak nie poprawia nam samopoczucia, jak docenienie – a opowiadając o tym, jak porada drugiej osoby ci się przydała, pokazujesz, jak bardzo ją cenisz.

6.Pamiętaj o urodzinach.

Prosty zabieg – wystarczy raz wprowadzić informacje o urodzinach w kalendarz, by regularnie dostawać przypomnienia o tym, komu w tym dniu należy złożyć życzenia. Staraj się o tym pamiętać – a jeśli składasz życzenia to wymyśl takie, które będą do tej osoby dopasowane (mogą np. opierać się o jej hobby). Przy składaniu życzeń warto poświęcić te dwie minuty dłużej, by je zindywidualizować – zwłaszcza w czasie masowego składania życzeń przez Facebook, które ograniczają się wrzucenia przez wiele osób hasła „100 lat!” na tablicę solenizanta.

7.Jak minął ci weekend?

Niezależnie od tego czy to cię interesuje czy nie, dopytuj inne osoby o to, co u nich słychać i poświęć 3-4 minuty, by wysłuchać tego, co mają do powiedzenia i się do tego odnieść. Dlaczego to takie ważne? Bo dla każdego z nas najważniejszą osobą na świecie jest on sam. Uwielbiamy mówić o sobie i lubimy, kiedy ktoś słucha nas uważnie. Najlepiej „rozmawia” się nam z tymi, którzy niewiele mówią a tylko nas słuchają. Stwórz więc drugiej osobie przestrzeń do powiedzenia o sobie paru słów, a będzie cię lubić i uważać za świetnego towarzysza.

Tagi: