Brak pokory – najczęstszy problem absolwentów

student praca Brak pokory – najczęstszy problem absolwentów Jakiś czas temu pisałam o tym, że młodym pracownikom brakuje pokory w pracy, co zaowocowało licznymi komentarzami krytyki ze strony naszych czytelników. Z ostatniego raportu Dwa Światy – Kompetencje przyszłości 2014 zrealizowanego przez Stowarzyszenie ABK i Instytut Liderów Zmian wynika jednak, że rzeczywiście pokory u młodych brak – większość swoich kompetencji oceniają oni znacznie wyżej niż pracodawcy.

Co myślą o sobie studenci i absolwenci i jak ma się to do tego, jak oceniają ich w pracy przełożeni? Przyjrzyjmy się niektórych popularnym cechom i kompetencjom – jakie różnice w ocenie ich poziomu występują między studentami a pracodawcami?

  • 85% studentów uważa, że doprowadza zadania do końca. Zdaniem pracodawców robi to 38% młodych pracowników (różnica 47%).
  • 81% studentów uważa, że potrafi budować dobre relacje. Zdaniem pracodawców potrafi to tylko 35% kandydatów (różnica 46%)
  • 78% studentów uważa się za otwartych na wiedzę innych. Zdaniem pracodawców – 32% (różnica 46%)
  • Za samodzielnych uważa się 78% studentów. Według pracodawców jest takich osób zaledwie 32% (różnica 46%)
  • W pracy zespołowej dobrych ma być 79% studentów. Zdaniem pracodawców? 37% (różnica 42%)

Jako najmocniejsze cechy studenci i absolwenci wskazali (najmocniejsze, czyli najwięcej osób uważa, że je posiada):

  • doprowadzanie zadań do końca
  • budowanie dobrych relacji
  • samodzielność
  • praca zespołowa
  • otwartość na pomysły

Zdaniem pracodawców?

  • Kreatywność
  • Adaptacja do nowych warunków
  • Doprowadzanie zadań do końca
  • Budowanie dobrych relacji
  • Systematyczność

A co najbardziej kuleje?

  • Proaktywność (znajdowana zaledwie u 15% absolwentów)
  • Doświadczenie w branży (17%)
  • Radzenie sobie ze stresem (18%)
  • Radzenie sobie w trudnych sytuacjach (20%)
  • Przekuwanie pomysłów w działanie (23%)

Warto zauważyć, że żadna kompetencja nie została przez pracodawców wskazana jako występująca przynajmniej u połowy absolwentów.

Dodaj komentarz

4 Responses to “Brak pokory – najczęstszy problem absolwentów”

  1. AdaE says:

    Niestety większość studentów nie posiada żadnych kompetencji. Mają oni jedynie oczekiwania i nie potrafią zaoferować nic w zamian. Ludzie mający wiedzę i umiejętności nie mają żadnego problemu z pracą…i płacą.

  2. MICHAL says:

    Cokolwiek tu jest napisane wszystko odbija się złym światłem na pracodawcy.
    Brak komunikacji ze strony pracodawcy , to jest największy problem i to nie tylko w Polsce .

  3. emigrant says:

    W biedolandzie kazdy powod jest dobry aby nie placic godnego wynagrodzenia… a to brak doswiadczenia, a to brak wiedzy (dobre… po otrzymaniu dyplomow wyzszej uczelni ;-), a to brak pokory… a zaraz po tym ci sami geszefciarze bija glowa w mur probujac dociec dlaczego tak malo ludzi w PL korzysta z ich uslug czy tez kupuje ich produkty – z pustego to i salomon nie naleje….

    A w UK w firmie w ktorej pracuje przyjmuja co roku młodych absolwentów… nikt im nie wytyka że czegoś nie potrafią, że nie mają jakieś “pokory”…takie zachowanie mogłoby firmę narazić na wielotysięczne odszkodowania zasądzone przez tutejsze sądy (zabroniony mobbing) – i co ciekawe potrafią zapłacić tym “młodym, niedoświadczonym, i wręcz ‘niekompetentym’ w rozumieniu polskich geszefciarzy” ludziom normalne wynagrodzenie.