Jaką pracę można zdobyć przy tworzeniu stron www?

Czyli 5 nowoczesnych zawodów związanych z e-biznesem

Szukasz pomysłu na karierę? Chciałbyś pracować w obszarze związanym z Internetem i nowymi technologiami? Sprawdź jakie możliwości szybkiego i ciekawego rozwoju daje praca przy stronach www. Mamy już przynajmniej pięć specjalizacji, których jeszcze nie uczy się szeroko na uczelniach, a które są na rynku pracy poszukiwane.

Internet daje wiele możliwości pracy, a że technologia rozwija się błyskawicznie, potrzeba coraz bardziej wyspecjalizowanych osób, które się na niej znają.  Efektem tego, są nowe zawody i specjalności, które są na rynku poszukiwane, a których najczęściej nie nauczymy się w ramach studiów, bo nie ma kierunków (lub jest ich niewiele), które by do takiej specjalności w pełni przygotowywały. Jeszcze kilka lat temu, do stworzenia witryny internetowej wystarczyła w zasadzie jedna osoba, która posiadała umiejętności projektowania grafiki oraz znała język html. Dziś, chcąc tworzyć witryny internetowe, które osiągną sukces potrzeba już sztabu ludzi i specyficznych umiejętnościach. Jeśli chciałbyś pracować w zawodzie związanym z tworzeniem stron internetowych, masz wiele możliwości, które są o tyle ciekawe, że specjalistów jeszcze jest niewielu i  dość szybko można – przy odrobinie chęci i sporej ilości nauki – znaleźć swoją całkiem nieźle płatną niszę.

1.Specjalista ds. użyteczności (UX designer)

Osoba ta zajmuje się projektowaniem stron internetowych pod kątem tego, by były przyjazne dla użytkowników i łatwe w nawigacji. Chodzi tu o to, że jeśli wejdziemy na jakąś stronę internetową –np. odwiedzimy sklep internetowy, ale nie będziemy mogli odnaleźć produktu, który nas interesuje, nie będziemy w stanie znaleźć informacji o kosztach dostawy, proces zakupu produktu będzie utrudniony i nieintuicyjny, to nie będziemy chcieli z takiego sklepu skorzystać – zamkniemy go i pójdziemy na inną stronę, która będzie łatwiejsza w obsłudze. Aby klienci ze sklepu nie wychodzili, angażuje się projektanta interfejsów (UX designera) który korzystając ze swojej wiedzy i znajomości trendów (oraz psychologii zachowań konsumentów w serwisach www), tworzy makietę funkcjonalną sklepu czy strony, która pozwala zobaczyć, jak powinien zostać zaprojektowany serwis, by użytkownicy chcieli z niego korzystać i powracali do niego a nie zamykali strony z przerażeniem i wstrętem. Projektanci interfejsów korzystają z narzędzi do tworzenia makiet (np. Axure)  i najczęściej są zatrudniani przez agencje interaktywne lub duże firmy, które w swoich strukturach same zarządzają kilkoma stronami.  Coraz częściej, UX designerów angażuje się również do projektowania aplikacji internetowych „od środka” – czyli nie zajmują się oni tylko warstwą zewnętrzną strony (czyli tym jak ona wygląda), ale również tym, jak użytkownik będzie się poruszał po określonym systemie. Przykładowo, mamy aplikację która umożliwia nam zarządzanie listą naszych klientów, a UX designer dba o to, by korzystanie z takiej aplikacji było dla nas intuicyjne i łatwe.

Ile można zarobić jako UX designer? W zależności od doświadczenia, stawki wahają się od 3000 – 7000 zł netto.

2.Content designer

Osoba ta odpowiada za warstwę treściową serwisu – czyli projektuje oraz tworzy wszelkie teksty, które się na witrynie pojawiają. Zarówno opisy (np. „o firmie”), nazwy przycisków, jak i nawet opisy produktów. Nie jest to zadanie tak banalne jakby się mogło wydawać. Content designer odpowiada bowiem nie tylko za to, by użytkownicy chcieli zapoznać się z treścią, ale również musi ją zaprojektować w taki sposób, by wyszukiwarka indeksując witrynę wyświetlała ją później na takie słowa kluczowe, by uzyskać jak największy ruch na stronie (czyli musi przewidzieć, co mogą wpisywać w wyszukiwarkę potencjalni klienci i tak napisać tekst, by na możliwie największą ilość zapytań mógł się wyświetlić). Do tego musi tez zadbać o warstwę sprzedażową – czyli jeśli pisze tekst opisujący działanie jakiejś aplikacji musi to zrobić w sposób zrozumiały i zachęcający, tak by osoba która rozważa skorzystanie z takiej aplikacji przekonała się do jej wypróbowania lub zakupu.  Content designerzy pracują najczęściej w agencjach interaktywnych dużych firmach, które część sprzedaży realizują online oraz jako freelancerzy na pojedyncze zlecenia.

Ile można zarobić jako content designer? W zależności od umiejętności i sposobu zatrudnienia od 2000 – 5000 netto.

3.Analityk webowy

Jeśli mamy już piękną stronę, ze świetnym tekstem, ładną grafiką i użytecznym interfejsem to zakładamy, że strona będzie spełniać swoje funkcje (czyli np. jeśli jest to sklep, to będzie sprzedawać). Aby wiedzieć czy strona sprzedaje, na ile wykorzystuje swój potencjał, co można poprawić, gdzie klienci się gubią, jaka część odwiedzin pochodzi z jakich źródeł itd. potrzebna jest analiza danych pozyskanych z witryny. Służą do tego specjalne płatne i bezpłatne narzędzia.  Dają one jednak tylko surowe dane – np. ilość użytkowników w danym miesiącu czy czas przebywania w witrynie przez pojedyncze osoby.   By je zinterpretować, wyciągnąć logiczne wnioski i zaproponować zmiany i działania, które mogą poprawić efektywność witryny, potrzebny jest analityk webowy – osoba, która wie jakie dane wyciągnąć i do czego je odnieść oraz jak zinterpretować. Aby zostać analitykiem webowym, trzeba na razie uczyć się samodzielnie – np. od innych analityków i mieć ogromny potencjał w zakresie analitycznego myślenia. To praca w liczbach, danych i hipotezach badawczych. Analityków potrzeba coraz więcej, specjalistów jest jak na lekarstwo.

Ile można zarobić jako analityk webowy? Stawki są bardzo różne – część osób pracuje jako freelancerzy i rozliczają się od projektu lub stawką godzinową. Część pracuje na etacie. Stawki wahają się od 2500 – 6000 z netto.

4.Specjalista ds. marketingu  w wyszukiwarkach i optymalizacji www

Zawód nieco już na rynku funkcjonujący – nawet został wpisany do ewidencji zawodów i specjalności. Osoba ta odpowiada za to, by doprowadzić jak największą ilość użytkowników, którzy korzystają z wyszukiwarki (np. Google) do określonej strony, którą się opiekują. Osoby te starają się tak prowadzić swoje działania, by strona internetowa wyświetlała się wyszukiwarce jak najczęściej i jak najwyżej na wszelkie związane z biznesem strony www hasła.  W ramach pracy jako specjalista ds. marketingu w wyszukiwarkach można wyróżnić kilka specjalizacji: osoby zajmujące się optymalizacją www – czyli takie, które dbają o stronę techniczną strony , by była przyjazna dla robotów wyszukiwarek i by uznawały one że jest ona wartościowa i powinna się wyświetlać w wynikach wyszukiwania wysoko, osoby zajmujące się linkami sponsorowanymi – czyli płatną formą reklamy w wyszukiwarkach i remarketingiem, osoby zajmujące się pozycjonowaniem www (czyli wpływające swoimi działaniami na pozycję strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, link builderzy, czyli osoby zajmujące się pozyskiwaniem linków prowadzących do strony.  W miarę rozwoju wyszukiwarek i e-marketingu ilość koniecznych specjalizacji stale rośnie.

Ile można zarobić w tym obszarze? Stawki są bardzo różne – na początku wynagrodzenie jest niskie – nawet na poziomie minimalnej krajowej jeśli osoba dopiero się uczy. Górna granica jest trudna do przewidzenia. Na etacie dojść można do około 5000-6000 zł netto. Pracując w ramach własnej działalności gospodarczej  nieco więcej (choć złote czasy, kiedy pozycjonerzy zarabiali kokosy niewiele robiąc już minęły). Pamiętać trzeba tu też o tym, że pracuje się na niestabilnym narzędziu – jeśli zmienia się algorytm wyszukiwarki, może zmienić się pozycja strony. To wpływa na ilość odwiedzin witryny i przy jego spadku, stawki maleją.

5.Broker sprzedaży serwisów www

Ta specjalizacja ma związek nie tyle z tworzeniem www, ile z jej późniejszym etapem życia, czyli tym, co się dzieje ze stroną, kiedy osoba, która w nią zainwestowała, chce swój e-biznes sprzedać. Tak jak w realnym świecie ludzi sprzedają swoje firmy czy biznesy, tak i w wirtualnym zdarza się, że firmy kupują nowe istniejące już serwisy czy aplikacje, lub sprzedają te, których nie chcą już utrzymywać. Broker zajmujący się sprzedażą serwisów, jest kimś w rodzaju doświadczonego pośrednika w sprzedaży, który łączy nabywcę ze sprzedawcą serwisu. Ma doświadczenie i wiedzę do tego, by ocenić potencjał e-biznesu, jego wartość, możliwości monetyzacji i wie gdzie szukać nabywcy lub osoby chcącej sprzedać e-biznes. Zna doskonale branże i wie gdzie pukać, by znaleźć to, czego szuka jego klient.

Ile można zarobić jako broker? Rozliczenie następuje najczęściej podobnie jak w przypadku pośrednika sprzedaży nieruchomości – jest wynagrodzeniem procentowym uzależnionym od kwoty transakcji. Broker najczęściej zarabia około 5% wartości serwisu, ale są to stawki dość indywidualne, uzależnione od wartości transakcji.

Kolejne lata przyniosą na pewno dodatkowy rozwój specjalizacji i możliwości pracy w obszarze serwisów www – warto śledzić trendy, bo dzięki rozwojowi technologii można dość szybko  zdobyć nowy, interesujący i często nieźle płatny zawód. Trzeba jedynie chcieć się uczyć i interesować tym, co w Internecie piszczy.