5 rzeczy, których możesz nauczyć się w pracy, której nienawidzisz

Masz pracę, której nie cierpisz? Nie martw się – prawie każdy człowiek w trakcie swojej kariery przynajmniej raz miał pracę, która przyprawiała go o mdłości, kiedy miał do niej iść. A jeśli to cię nie pociesza, to pomyśl o tym, że nawet w pracy, której nienawidzisz możesz się sporo nauczyć.

1. Wiedza o tym, co najbardziej przeszkadza ci w pracy

Z jakiegoś powodu swojej pracy nie lubisz. Być może są to obowiązki, które wykonujesz, być może nie możesz dogadać się z zespołem, a może powodem dla którego ledwo znosisz swoją pracę jest wredny szef? Zastanów się nad tym, dlaczego właściwie tak bardzo źle ci w miejscu, w którym jesteś i wyciągnij z tego wnioski na przyszłość. Postaraj się rozebrać na czynniki pierwsze to, co w pracy najbardziej ci przeszkadza i dlaczego chciałbyś z niej zrezygnować – to da ci wiedzę na temat tego, czego w przyszłości unikać. Poza tym, przyda ci się to również na kolejne rozmowy kwalifikacyjne, na których często pada pytanie o to, co najbardziej w twojej pracy cię denerwowało. Jeśli kandydat na takie pytanie potrafi sensownie odpowiedzieć, to dla managera oznacza to, że jest świadomy tego co chce robić i z czym na pewno nie wiąże swojej kariery.

2. Wiedza o tym, czego na pewno nie chcesz już nigdy w życiu robić

Drugi obszar nad którym warto się zastanowić to obowiązki zawodowe – czy są w nich jakieś elementy, które najbardziej ci przeszkadzają? Zastanawiając się nad tym, staraj się nie generalizować. Nie mów „nienawidzę sprzedaży” tylko przemyśl to, które elementy sprzedaży najbardziej ci przeszkadzają – być może jest to kwestia konieczności dzwonienia do osób, które w życiu o Twojej firmie nie słyszały, negocjacji handlowych, przemierzania wielu kilometrów samochodem jako przedstawiciel handlowy? W każdym zawodzie sposób w jaki pracujemy jest w dużej mierze zależny od tego, jak organizacja opisała dane stanowisko i jaki jest na nim zakres obowiązków. Jeśli np. przeszkadza ci konieczność jeżdżenia do klientów, ale same rozmowy handlowe lubisz, to być może nie musisz całkowicie rezygnować z pracy w sprzedaży a wystarczy wybrać taką firmę, w której sprzedaż realizowana jest w inny sposób?

3. Wiedza o tym jak znaleźć plusy w sytuacji w które wszystko wydaje się kiepskie

W każdej pracy mamy zadania, których nie lubimy. Nie da się tego w zasadzie uniknąć. Osoby zadowolone ze swojej pracy potrafią jednak znaleźć w swoich obszarach zawodowych (poza tymi, których nie lubią) na tyle dużą inspirację i radość, że przysłania ona negatywy. Taka postawa pozwala zachować zadowolenie i szczęście nawet wtedy, kiedy wydaje się nam, że nasze życie zawodowe to pasmo udręki.

4.Mocne i słabe strony

Często nie lubimy robić czegoś, co nam po prostu nie wychodzi. Przykładowo, nie radzisz sobie dobrze z tworzeniem prezentacji, tymczasem na Twoim stanowisku musisz robić je trzy razy w tygodniu i dlatego praca ta sprawia ci taką trudność. Nie lubisz jej, bo nie potrafisz dobrze wywiązać się z obowiązków. Jeśli tak jest, to możesz zrobić jedną z dwóch rzeczy – poprosić managera o wsparcie i możliwość rozwoju w obszarach trudnych (np. szkolenia z prezentacji) lub szukać takiej pracy, która zawiera pozostałe obowiązki, ale nie wymaga robienia tego, w czym sobie nie radzisz zbyt często.

5. Automotywacja

Trzymanie się pracy, której się nie lubi jest bardzo ciężkie i psychicznie mocno obciąża. Aby móc mimo wszystko wykonywać swoje obowiązki trzeba mieć naprawdę niezłą motywację. Samomotywowanie się to właśnie to, czego najłatwiej się nauczyć w pracy, której się nie lubi (co to za sztuka motywować się do pracy, która nam sprawia przyjemność!). Jak tego dokonać? Postaraj się wykorzystać kilka tricków:

A wy jak radzicie sobie z pracą, której nie lubicie? Jesteście w stanie dostrzec jakieś jej plusy?