Czas czy pieniądze? Co jest dla Ciebie ważniejsze?

Pracujemy wprawdzie nie tylko dla pieniędzy, ale są one niezwykle ważne w przypadku rozważania podjęcia pracy. Każdy z nas ma własną granicę opłacalności, czyli rozważa czy w zamian za określone pieniądze chce poświęcić określoną ilość czasu na robienie określonych rzeczy. Rozważając opcje pracy zbyt często jednak skupiamy się jedynie na aspekcie finansowym, nie myśląc o tym, jak w nowej pracy będziemy spędzać czas.

W zależności od wykonywanego zawodu i firmy, w której pracujemy możemy otrzymywać różnej wysokości wynagrodzenie. Niezależnie jednak od tego czy mamy słabo płatną pracę, nie mamy jej wcale czy zarabiamy krocie jest jedna rzecz, która łączy wszystkich ludzi – każdy z nas w ciągu doby ma określoną ilość czasu. 24 godziny. I ani minuty dłużej. Każdy z nas przeżywając 10 lat ma czasu dokładnie tyle samo – niezależnie od zarobków. Dlaczego zatem tak rzadko – rozważając ofertę pracy bierzemy pod uwagę czas?

Jakie znaczenie może mieć czas w analizowaniu propozycji pracy? Otóż jeśli chcemy być z pracy zadowoleni, powinniśmy przez chwilę zastanowić się, co w zakresie czasu oferuje nam nowy pracodawca:

z kim będziemy spędzać czas

W pracy spędzamy 8 godzin dziennie. Przynajmniej. Czy nie uważacie, że ważne jest to, z kim ten czas spędzamy? Jak duży jest zespół, w jakich warunkach będziemy pracować (czyli ile osób jest w pokoju, a może to open space), co manager może o swoim zespole powiedzieć?

na co będziemy poświęcać czas

Jakie zadania nas czekają? Czym będziemy zajmować się przez większość dnia? Czy naszymi głównymi obowiązkami będą rzeczy które lubimy robić, czy raczej takie, których nie znosimy, a udział tych ciekawych zadań będzie nieznaczny? Jeśli przez cały dzień masz robić coś czego nie lubisz w otoczeniu wrogich ci ludzi, to ile tak naprawdę musiałbyś zarabiać, by być szczęśliwym? Pamiętajcie też, że jeśli robimy coś, co nam sprawia przyjemność, to czas w pracy biegnie nam znacznie szybciej.

ile czasu będziemy mieć dla siebie

Czy w organizacji w której zamierzamy pracować panuje kult nadgodzin? Czy w dobrym tonie jest wychodzić przynajmniej pół godziny po czasie? Od tego ile czasu będziecie spędzać w pracy zależeć będzie to, ile czasu będziecie mieć na swoje zainteresowania i hobby i czy w ogóle będziecie mieć hobby. Wprawdzie od managera się tego nie dowiecie, ale warto zobaczyć co pracownicy piszą na forach.

czy będziemy w stanie samodzielnie zarządzać własnym czasem

Na ile sam będziesz mógł decydować o tym, na co przeznaczasz swój czas pracy? Czy będzie wolno ci wyjść z pracy by coś załatwić czy też szef będzie restrykcyjne pilnował tego o której przychodzisz i wychodzisz z pracy. W jakich sytuacjach ty się czujesz najlepiej – kiedy sam organizujesz sobie czas czy kiedy ktoś robi to za ciebie?

Zastanowienie się nad tymi kwestiami pomoże ci dookreślić to, czego oczekujesz od swojej pracy nie tyle pod kątem finansowym, co przede wszystkim pod kątem tego, jak będzie mijał ci w życiu czas, wobec którego wszyscy jesteśmy równi (choć niektórych oszczędza bardziej).