To w co jesteś ubrany w pracy wpływa na twoje wyniki

stroj1 To w co jesteś ubrany w pracy wpływa na twoje wynikiCzy jeśli do pracy założysz garnitur lub garsonkę zamiast dżinsów i podkoszulka może sprawić, że będziesz lepiej wykonywać swoje zadania? Zdaniem naukowców tak właśnie jest!

Ciekawy eksperyment związany z tym czy odzież wpływa na to jak wykonujemy zadania przeprowadzono na Kellogg School of Management w Northwestern University. Badanym kazano założyć biały fartuch medyczny a następnie sprawdzono jak będą radzić sobie w tzw. teście Stroopa (polega on na tym, że mamy do rozpoznania nazwy kolorów które są nam pokazywane, przy czym określonym kolorem napisane jest inne słowo określające kolor – np. słowo „czerwony” napisane jest żółtym kolorem i chodzi o to, by się nie pomylić i powiedzieć że chodzi o żółty). Przebadano dwie grupy osób – normalnie ubranych oraz tych, którzy założyli fartuchy. Druga grupa radziła sobie z tym zadaniem lepiej, prawie dwa razy częściej prawidłowo rozpoznając kolory.

Badacze zaczęli się zastanawiać o co chodzi i powtórzyli eksperyment. Tym razem również dali badanym fartuchy medyczne, ale powiedzieli im, że są to fartuchy malarzy. Efektu nie było. Jak to wytłumaczono? Otóż wiemy już, że nasze ciało i jego postrzeganie wpływa na nasze emocje i nastawienie (np. jeśli będziecie się na siłę uśmiechać, to po chwili wasz nastrój ulegnie poprawie i poziom stresu się obniży – tak jakbyśmy sami siebie mogli oszukiwać). Zatem uznano, że jeśli założymy strój, który wiąże się dla nas z określonymi cechami (np. fartuch medyczny kojarzy się z odpowiedzialnością, zawodem wymagającym sprawności i refleksu), to wpływa to na nas w ten sposób, że zaczynamy zachowywać się tak, jakbyśmy te cechy mieli.

Znaczenie ma tu nie sam strój, ale to jakie my osobiście nadajemy mu znaczenie. Przykładowo, jeśli mundur strażaka kojarzy nam się z odwagą, to po jego założeniu będziemy odrobinę bardziej odważni. I podobnie – jeśli garnitur kojarzy nam się z profesjonalnym zachowaniem biznesowym i byciem człowiekiem sukcesu, to będziemy się w garniturze zachowywać bardziej jak ten człowiek sukcesu niż jeśli będziemy w dresie.

Jak to wykorzystać w pracy i jej szukaniu? Przy przygotowaniu stroju na rozmowę kwalifikacyjną wybierz taki strój, który kojarzy ci się z osiąganiem sukcesu i karierą. Uważasz, że o tym, że dobrze sobie radzisz zawodowo będą świadczyły markowe ciuchy? Ubierz się na rozmowę w markową odzież. Ze stanowiskiem prezesa kojarzy ci się garnitur (choć większość prezesów wybiera styl casual)? – załóż garnitur. Wprawdzie w ten sposób oszukujemy sami siebie, ale jeśli ma to zadziałać na nas i mamy być bardziej pewni siebie i lepiej sobie radzć, to wszystkie chwyty dozwolone.

Źródło badań: sciencedirect.com

Dodaj komentarz