Dlaczego pracownicy agencji reklamowych powinni móc pić w pracy

Poza wyjątkowymi zawodami – takimi jak tester whisky czy enolog – w pracy się nie alkoholizujemy. Jeśli jednak masz kreatywną pracę, to dwa piwka w ciągu dnia mogłyby znacznie podnieść Twoją pomysłowość.

Badania nad wpływem alkoholu na kreatywną pracę przeprowadził David Birss. Zaprosił on do badania 18 dyrektorów kreatywnych z agencji reklamowych. Podzielono ich na dwa zespoły. Jeden musiał pozostać trzeźwy, podczas gdy w drugim, uczestnicy mogli pić tak dużo alkoholu, jak chcieli. Obie grupy otrzymały ten sam brief (opis zamówienia kampanii reklamowej) i miały wypracować pomysły na kampanię. Co się okazało? Grupa, która mogła pić alkohol poradziła sobie z tym zadaniem znacznie lepiej. Nie tylko wygenerowali więcej pomysłów, ale również aż 4 pomysły z pięciu najlepszych należały do tej grupy!

Dlaczego alkohol pomaga w kreatywności? Tłumaczy się to tym, że picie powoduje upośledzenie naszej pamięci i sprawia, że stajemy się bardziej zrelaksowani i mniej obchodzi nas to, co dzieje się dookoła. To zaś powoduje, że łatwiej jest nam tworzyć połączenia między faktami i sytuacjami – dostrzegamy więcej powiązań między pozornie nie związanymi rzeczami. Pracujemy w pewien sposób „głębiej” nad problemem.

Kiedyś już pisałam o badaniach, które wykazały, że jeśli jesteśmy zmęczeni lub znudzeni, to jesteśmy bardziej kreatywni – alkohol działa na podobnej zasadzie. Jesteśmy bardziej zobojętnieni na bezpośrednie bodźce z otoczenia i dlatego udaje się nam głębiej sięgnąć w nasz mózg i myśleć na nieco innym poziomie – stąd więcej niestandardowych pomysłów.

Na szczęście nie musisz pić alkoholu żeby być kreatywnym – wystarczy się zrelaksować – np. przejść się na spacer czy wziąć prysznic. Właśnie wtedy przychodzą nam do głowy najlepsze pomysły.