Wartości w firmie? A co to takiego?

Czy firma, w której pracujecie bądź ostatnio pracowaliście posiada system wartości firmowych? Czy w ogóle wiecie co to takiego?

Wartości firmowe (korporacyjne), to zbiór przekonań (filozofia) zgodnie z którymi firma działa w odniesieniu zarówno do klientów, interesariuszy jak i pracowników. To zasady, które mają przyświecać działalności firmy, a firma powinna się w zgodzie z nimi rozwijać.

Patrząc na wartości firmowe z punktu widzenia pracownika, to kiedy pracujemy w firmie, w której wartości są zgodne z tym co my sami uważamy za ważne, to będzie się nam w firmie pracowało dobrze. Jeśli jednak wartości firmy nie są dla nas – w naszym prywatnym życiu – istotne, to możemy mieć trudność w tym, by się w firmie odnaleźć. Przykładowo, jeśli firma za wartość uważa dostarczanie świetnych produktów i innowacyjność, my zaś lubimy stabilne środowisko pracy z małą ilością zmian i bardziej zależy nam na szybkim wykonywaniu zadań niż na ich wysokiej jakości, to może się okazać, że nie będziemy typem idealnego lidera z punktu widzenia zarządu i kariery w tej firmie nie zrobimy.

Z badań Corporate Value Index wynika, że w Polsce 44% pracowników nie ma pojęcia, czy ich firma ma jakieś wartości firmowe czy też ich nie posiada. Oznacza to, że nawet jeśli firma je zdefiniowała (i chwali się nimi na stronie internetowej), to tak naprawdę nie są one ważnym elementem wdrażania pracowników i jakoś specjalnie ich w życiu codziennym firmy nie widać. Polacy też mniej niż pracownicy w innych krajach czują potrzebę, by ich firma wartości jakieś posiadała. Nie znamy tego pojęcia, zatem nie uważamy, że jest nam potrzebne. Tymczasem badania pokazują, że firmy, które wypracowały swoje wartości i żyją w zgodzie z nimi (czyli zgodnie z nimi zatrudniają i traktują pracowników, klientów i kontrahentów), osiągają znacznie większe sukcesy na rynku niż firmy, które mimo iż wartości mają, to funkcjonują bez zwracania na nie uwagi (czyli np. twierdzą, że zależy im na zadowoleniu klientów, ale nie uwzględniają reklamacji, dostarczają kiepskich produktów i ogólnie panuje o firmie opinia, że klientów obsługują kiepsko).