8 powodów, dla których warto w CV napisać o wolontariacie

Byłeś wolontariuszem, ale uznałeś, że skoro było to 10 lat temu, to nie warto już tego wpisywać w CV? Błąd! Wolontariat może być bardzo mocnym punktem w CV – nie rezygnuj z niego! Co dla pracodawcy znaczy wolontariat w CV?

Jeśli kandydat przez jakiś okres czasu realizował działania w ramach wolontariatu, to dla pracodawcy oznacza to całe spektrum cech, które prawdopodobnie kandydat posiada (nie zawsze tak jest, ale po to jest rozmowa kwalifikacyjna by to sprawdzić). Niekiedy właśnie ta informacja o wolontariacie może zadecydować o tym, że to właśnie Ty zostaniesz zaproszony na rozmowę rekrutacyjną. Szczególnie ważny, wolontariat w CV będzie dla osób z małym doświadczeniem zawodowym, ale nie powinny z niego rezygnować nawet osoby, które już pewnymi dokonaniami mogą się w CV pochwalić. Na jakie cechy wskazuje wolontariat?

1.Inicjatywa

Rozumiana jako to, że się nam chce chcieć. Jako niechęć do stagnacji i pozostawania w miejscu i jako energia do tego, by działać i samodzielnie poszukiwać nowych rozwiązań. Oczywiście, może być tak, że na wolontariat namówi nas znajomy i nie jest to wcale nasza inicjatywa, ale gdybyśmy jej nie mieli wcale, prawdopodobnie nie zdecydowalibyśmy się na taką formę spędzania wolnego czasu wcale.

2.Chęć niesienia pomocy

Wolontariat zawsze jest związany z chęcią niesienia pomocy. Nieważne, czy pomagasz w  domu dziecka, hospicjum, pracujesz przy organizacji wydarzenia sportowego czy festiwalu filmowego, albo prowadzisz szkolenia dla studentów – zawsze za tymi działaniami stoi chęć pomocy innym  ludziom lub przyrodzie. Bez tej chęci tak naprawdę nie zdecydujesz się na robienie dla kogoś innego czegoś za darmo i poświęcanie swojego czasu. To jest bardzo ważna informacja dla pracodawcy, jeśli kandydujemy na stanowisko, na którym ważna jest empatia i chęć pomagania – np. przy obsłudze klienta, w sprzedaży, szkoleniach itd.

3.Zdolność do poświęcenia

Praca wolontaryjna to również zdolność do poświęceń – przecież oddajemy własny czas, poświęcamy naszą energię dla kogoś lub czegoś. I choć wolontariusze często lubią to co robią, to oni również miewają chwile zmęczenia i zniechęcenia. A jednak mimo tego, że w danym momencie im się nie chce, ponieważ się zobowiązali, podejmują działania. Bezpłatnie. Taka cecha , mówi pracodawcy o tym, że pracownik będzie w stanie przedłożyć interes firmy nad swój , jeśli zajdzie taka potrzeba.

4.Doświadczenie w pracy z ludźmi

Wolontariat oznacza też możliwość zdobycia doświadczenia w pracy z ludźmi. I to w zarówno w zakresie pomocy innym jak i np. przy prowadzeniu wspólnego projektu po prostu współpracy. Takie doświadczenie jest szczególnie cenne dla absolwentów, którzy rzadko kiedy mają w czasie studiów okazję do tego, by realizować zadania wraz z kolegami (i by nosiło to prawdziwe znamiona pracy zespołowej).

5.Doświadczenie merytoryczne

W wielu przypadkach wolontariat daje również doświadczenie w zakresie twardych kompetencji. Po prostu uczymy się czegoś bardzo konkretnego – np. obsługi określonego oprogramowania lub tworzenia raportów. Decydując się na wolontariat w obszarze w jakim się kształcimy bądź chcemy później pracować, zyskujemy dodatkowo doświadczenie merytoryczne. Przykładowo, jeśli  socjolog zamierza w przyszłości zająć się mediami i jako wolontariusz pracuje przy organizowaniu konferencji prasowych dla festiwalu artystycznego, to zdobywa bardzo konkretne i merytoryczne doświadczenie. Warto to wziąć pod uwagę rozważając opcje wolontariatu.

6.Zorganizowanie

Aby pogodzić studia lub pracę  i wolontariat trzeba być osobą zdyscyplinowaną i zorganizowaną. Osoby, którym czas przecieka przez palce nie będą w stanie tego zrobić. Popatrzcie na osoby, które poza pracą zawodową mają czas jedynie na obejrzenie odcinka ulubionego serialu, a poza tym po pracy w ich życiu nic się nie dzieje. Dla pracodawcy informacja o wolontariacie – zwłaszcza jeśli był realizowany równolegle ze studiami bądź pracą zawodową – jest ważna o tyle, że sugeruje iż kandydat jest osobą, która umie ustalać priorytety i jest w stanie poradzić sobie w sytuacji, w której zadań ma nieco więcej (lub może nawet lubi takie okoliczności).

7.Aktywność

Wolontariuszami zostają na ogół osoby dynamiczne i aktywne. Ten dynamizm może ujawniać się nie wprost (np. poprzez dużą ilość energii do działania), ale również poprzez podejmowanie się nowych wyzwań i otwartość na nie. Wolontariusz – nawet jeśli nim jest z namowy kolegi – konsekwentnie realizuje przydzielane mu zadania (jeśli tego nie robi, przestaje być wolontariuszem).

8.Zaangażowanie

Widoczne mocno zwłaszcza przy dłuższym wolontariacie. Jeśli ktoś robi coś bezpłatnie, angażując swój czas przez kilka miesięcy lub lat, to na pewno jest osobą, która potrafi się mocno zaangażować, jeśli w coś wierzy. To dla pracodawcy znak, że taka osoba – o ile stworzy się jej właściwe warunki – może być pracownikiem zaangażowanym (co wbrew pozorom jest bardzo rzadkie).