6 cech “miękkich”, które są ważne dla pracodawcy

rekrutacja5 6 cech miękkich, które są ważne dla pracodawcy

Z reguły, aby otrzymać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną, w naszym CV muszą znaleźć się obszary doświadczenia zawodowego, które będą korespondować z zadaniami, które będziemy mieli wykonywać w nowej pracy. Sam jednak fakt tego, iż robiliśmy w poprzedniej pracy nawet dokładnie to, co mielibyśmy robić w nowej, nie wystarczy do tego, by pracę dostać. Pracodawcy oczekują nie tylko doświadczenia – chcą, by ich pracownicy posiadali również cechy czy kompetencje miękkie, które pozwolą im efektywnie pracować w zespole i rozwijać się w firmie. To właśnie brak tych “miękkich” kompetencji często powoduje, że osoba z doświadczeniem zawodowym ma trudności w znalezieniu pracy. Jakich kompetencji i cech najczęściej poszukują pracodawcy i jak je podczas rozmowy kwalifikacyjnej diagnozują?

1. Chęć rozwoju

Jest to najczęściej podawany przez kandydatów powód zmiany pracy podczas spotkania rekrutacyjnego. I jest to też ten powód, który jest przez pracodawców rozumiany i pożądany. O ile rzeczywiście jest prawdziwy, a nie jest tylko deklaracją lub próbą nie odkrycia tego, że tak naprawdę chodzi o pieniądze bądź złośliwego szefa. Większość pracodawców sprawdzi zatem to, czy ta chęć rozwoju rzeczywiście istnieje i czy pracownik bierze za swój rozwój odpowiedzialność czy też oczekuje, że to pracodawca będzie o niego dbał, a pracownik od siebie nie da nic.

Rozwijać można się na wiele sposobów – poprzez ciekawe, będące wyzwaniami zadania, szkolenia i warsztaty, literaturę, kontakt z doświadczonymi inspirującymi ludźmi itd. Jeśli deklarujesz, że poszukujesz wyzwań i rozwoju, to logicznym jest to, że na tym rozwoju ci zależy, zatem próbowałeś poszerzać swoje kompetencje we własnym zakresie. Oczywiście jeśli Twój obecny pracodawca nie chce inwestować w szkolenia czy konferencje lub daje ci nudne, standardowe zadania, to te drogi rozwoju są dla ciebie w tej pracy zamknięte. nie znaczy to jednak, że nie możesz się rozwijać. Możesz czytać – literaturę czy artykuły branżowe. Możesz poszukać bezpłatnych, dotowanych z Unii szkoleń. Możesz dopytywać się i wzorować na doświadczonych kolegach lub ekspertach w danej dziedzinie. Zawsze jakaś możliwość (nawet mała jest). Dlatego zawsze można coś odpowiedzieć na pytanie, które często zada w takiej sytuacji pracodawca “a jak Pan rozwijał wiedzę i swoje umiejętności we własnym zakresie?”

sen wyklady 6 cech miękkich, które są ważne dla pracodawcy

Drugim pytaniem, które może być pułapką dla osób szukających pracy jest pytanie o to, w jakich obszarach chcesz się rozwijać. Jakie umiejętności zdobyć? Co jest dla Ciebie rozwojem. Jakiekolwiek szkolenie? – zła odpowiedź. Szkolenie z umiejętności managerskich – dobra odpowiedź. Nowe zadania? odpowiedź nienajlepsza. Zadania wymagające większej odpowiedzialności lub inicjatywy – zdecydowanie lepsza odpowiedź.

Pytania o rozwój, które padają na rozmowie kwalifikacyjnej służą najczęściej do dwóch rzeczy – sprawdzenia czy podane przez ciebie powody zmiany pracy to prawda czy “ściema” oraz czy rozwój rzeczywiście jest dla ciebie ważny czy też przytaczasz ten argument bo jest “modny i wygodny”. Większość pracodawców będzie wolała pracownika rozwojowego, który będzie uczył się wraz z firmą i w przyszłości będzie mógł robić więcej i lepiej.

2. Motywacja do pracy

To co cię motywuje do pracy determinuje to, w jaki sposób pracodawca będzie mógł zatrzymać cię w firmie, czy będzie w stanie stworzyć ci takie środowisko pracy, które będzie dla ciebie odpowiednie i sprawi, że będziesz efektywnie pracował. Nie oszukujmy się – nie chodzi tu o sprawienie ci przyjemności – tu zawsze chodzi o efektywność. Pracodawca wierzy w to, że dając ci odpowiednie elementy, których potrzebujesz i oczekujesz, uzyska rzetelnie i dobrze wykonane zadania, które wpłyną na rozwój firmy. Jeśli zatem motywują cię pieniądze – to pytanie pracodawcy brzmi “czy jego praca jest tyle warta i czy stać mnie na to, by mu zapłacić tyle ile chce”. Jeśli motywuje cię robienie nowych rzeczy, to pytanie brzmi “czy jestem w stanie zapewnić mu ciągłe wyzwania”. Niezależnie jednak od tego co cię motywuje, pracodawca chce by coś cię motywowało. Jeśli bowiem jesteś takim stoikiem, że nic cię nie rusza, niczego nie pragniesz, niczego nie potrzebujesz, zadowalasz się tym co masz, to zmotywowanie cię do pracy, jest bardzo trudne. A dlaczego pracodawca potrzebuje Twojej motywacji? Przede wszystkim po to, żeby ci się chciało – przyjść do pracy, wykonywać zadania, starać się. Jeśli na niczym ci nie zależy , to po co się starać?

motywacja praca uznanie 6 cech miękkich, które są ważne dla pracodawcy

Być może trudno wam to sobie wyobrazić, ale ludzie którym na niczym nie zależy istnieją. Bywa też i tak, że podczas rozmowy kwalifikacyjnej, kandydat nie potrafi pokazać że mu na czymkolwiek zależy. Nie widać u niego żadnej motywacji do pracy. Takich osób, pracodawcy na ogół w swojej firmie nie chcą.

Jak diagnozuje się motywację?

Pytając o to, jakiej pracy kandydat poszukuje, o jakiej marzy (odpowiedź “jakiejkolwiek” pokazuje, że kandydatowi nie zależy na rozwoju własnej kariery, nie ma celów czy planów zawodowych, że motywuje go jedynie strona finansowa – taki pracownik nie jest rozwojowy i poza stanowiskami operacyjnymi (typu praca przy produkcji czy prace robotnika niewykwalifikowanego) reszta stanowisk będzie dla niego zamknięta. Pracodawca może też zapytać o cele zawodowe, o to, czego pracownik potrzebuje w swojej pracy by się czuć dobrze, na czym mu zależy, na jakie inne stanowiska aplikuje.

3. Zaangażowanie

Zaangażowanie jest to jedna z najważniejszych cech. Pozwala z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć jak pracownik będzie sobie radził w pracy. Osobom zaangażowanym zależy – na pracy, na firmie, na swoich wynikach, na kolegach z pracy. Osoby te starają się, chcą się uczyć, poprawiać swoje błędy, wykazują inicjatywę, są chętne do działania i pomocy. Zaangażowanie wcale nie oznacza pracy po godzinach i w weekendy czy robienia czegoś ponad swoje obowiązki. Można wychodzić z pracy równo po 8 godzinach ale i tak być pracownikiem wysoko zaangażowanym.

Jak diagnozuje się zaangażowanie? Ten element można sprawdzić na kilku poziomach:

  • na poziomie zachowania – to jak mówimy (z pasją, energią, wchodząc w temat, wykazując zainteresowanie samą postawą ciała – np. uważnym słuchaniem kiedy pracodawca opowiada nam o stanowisku i jego zadaniach)
  • na poziomie komunikacji – jak opowiadamy o swojej poprzedniej pracy, czy mówimy o tym, co było dla nas ciekawe, przyjemne rozwojowe, czy zadajemy pytania dotyczące nowego stanowiska pracy, czy jesteśmy zainteresowani samą firmą, jej produktami lub usługami.

nuda w pracy3 6 cech miękkich, które są ważne dla pracodawcy

Zaangażowanie bada się przez całą rozmowę kwalifikacyjną. Ujawniać może się już na poziomie tego, jak kandydat zachowuje się po wejściu do biura – czy rozgląda się z zainteresowaniem, aż po końcówkę spotkania – np. zadawane pracodawcy pytania.

O braku zaangażowania świadczy:

  • brak zainteresowania pracą lub stanowiskiem (np. brak pytań w trakcie czy na końcu rozmowy)
  • nieumiejętność odpowiedzi na pytania co było ciekawe lub trudne w poprzedniej pracy
  • stwierdzenie, że szuka się jakiejkolwiek pracy
  • brak energii w zachowaniu (“olewająca postawa w trakcie rozmowy” – trudno to opisać, ale przypomnijcie sobie jakąkolwiek sytuację z codziennego życia, kiedy spotkaliście się z kimś -np. sprzedawcą – kiedy mieliście wrażenie, że osoba ta nie jest zainteresowana rozmową z wami, sprzedaniem wam czegokolwiek, obsługą was jako klientów. Widoczny w postawie brak zaangażowania to np. postawa zmuszonego do mycia naczyń po kolacji dziecka 🙂

4. Inicjatywa

Pomysłowość, chęć działania, prokatywność, kreatywność, dążenie do realizacji celu, wychodzenie przed szereg – to wszystko, to inne oblicza inicjatywy. Cechy, którą mają nie tylko przedsiębiorcy ale również najlepsi managerowie czy specjaliści. W pracy zawodowej, inicjatywa polega na tym, że pracownik rozpoczyna jakieś działanie, które może przynieść korzyść firmie czy zespołowi w którym pracuje i robi to samodzielnie, bez otrzymania polecenia służbowego.

Taki pracownik, jest dla pracodawcy szczególnie cenny – będzie on bowiem motorem napędowym nowych działań w firmie. Zauważy jakąś potrzebę (np. zwróci uwagę na to, że klienci narzekają np. na to, że nie można się do firmy dodzwonić po 17.00 kiedy tego potrzebują lub wpadnie na pomysł przeanalizowania danych dotyczących sprzedaży w zależności od godzin otwarcia zakładu), znajdzie rozwiązanie tej sytuacji lub sposób na przyjrzenie się problemowi i będzie miał odwagę, by je zaproponować (czyli np. zaproponuje wydłużenie godzin pracy Biura Obsługi Klienta do 18.00) lub stworzyć (wykona raport i przedstawi wnioski przed managerem lub zarządem).

Ludzie bez inicjatywy biernie wykonują swoje obowiązki – nie można liczyć na to, że coś zaproponują od siebie i na ogół są pomijani w awansach.

kreatywność CV 6 cech miękkich, które są ważne dla pracodawcy

Jak diagnozuje się inicjatywę?

Najczęściej poprzez pytania o to, co pracownikowi udało się samodzielnie wdrożyć w firmie, z czego jest najbardziej dumny (wtedy patrzy się na to, czy była to rzecz zależna od pracownika – np. pozyskałem naszego największego klienta) czy rzecz kompletnie niezależna (szef zlecił mi przygotowanie dużego raportu dotyczącego sprzedaży, który wykonałem i na podstawie analizy danych przeprowadzonej przez zespół zwiększyliśmy obroty). inicjatywę diagnozują też pytania o to czy kandydat podejmował pracę wakacyjne, był wolontariuszem, a nawet jakie ma zainteresowania (to też przejaw inicjatywy – są osoby, które niczym się nie interesują i nie mają żadnych pasji). Ważne przy tym jest rozróżnienie tego, co kandydat zrobił sam, a do czego został wciągnięty czy namówiony (np. jeśli kandydat dużo podróżuje, bo jego żona “ciąga” go po całym świecie, to wcale nie znaczy, że jest inicjatywny.)

5. Umiejętności komunikacji

Każdy umie się komunikować prawda? W CV jest to najczęściej wpisywana przez kandydatów umiejętność. Tymczasem praktyka mówi, że nie każdy niestety jest komunikatywny. W sytuacji rozmowy kwalifikacyjnej, komunikatywność oznacza, że kandydat jest w stanie wypowiedzieć się na dany temat. Odpowiedzieć na zadane pytanie całym zdaniem, a nie równoważnikami zdań czy monosylabami. Można nawiązać z nim jakiś kontakt. Praktycznie nie ma teraz zawodu, w którym komunikacja nie jest potrzebna. Głównie dlatego, że pracujemy w grupie, wśród innych osób i z nimi też musimy umieć się porozumieć. Osoba, która jest tak nieśmiała, że mówi bardzo cicho, patrzy w ziemię, nie podnosi wzroku i na pytanie nie odpowiada więcej niż 3-4 słowa, nie jest osobą komunikatywną. Pracodawcy nie cenią takich osób. Będą przecież musieli z nimi jakoś rozmawiać – przekazywać zadania, informacje zwrotne pytać o sugestie i pomysły. Nawet jeśli starasz się o pracę, w której nie ma bezpośredniego kontaktu z klientem, to nie znaczy to, że w zdobyciu pracy nie przeszkodzi ci kontrkandydat, który dzięki temu, że umie o sobie opowiedzieć będzie w stanie nawiązać z pracodawcą kontakt.

rozmowa kwalifikacyjna4 6 cech miękkich, które są ważne dla pracodawcy

Jak diagnozuje się komunikatywność? Po prostu poprzez zadawanie pytań na rozmowie. Rekruterzy zwracają uwagę na to co i jak kandydat mówi i w zależności od wymagań stanowiska podejmują decyzję, czy dany poziom komunikatywności jest wystarczający. Dla osób nieśmiałych, które nie lubią sytuacji ekspozycji społecznej taka rozmowa to trudna i stresująca sytuacja – trzeba się jednak przełamać, a jeśli mamy w tym obszarze problemy, to na pewno nie powinniśmy szukać takiej pracy, która wymaga kontaktu z klientami czy kontrahentami.

6. Umiejętność uczenia się

Czy umiesz się uczyć? Skończyłeś szkołę podstawową, średnią a może i studia – czyli pewnie umiesz, prawda? Niestety nawet to, że ktoś zdobył tytuł magistra nie oznacza, że potrafi się uczyć. Nasz system edukacji opiera się najczęściej o tzw. 4 Z – zakuć, zdać, zapić, zapomnieć (w przypadku podstawówki wypada nam z tego trzecie “z”). Po zdanym egzaminie nie pamiętamy czego się nauczyliśmy. Nie wierzycie? A czy jesteście sobie w stanie przypomnieć etapy mitozy? Albo umiecie wyjaśnić prostym językiem czym jest pochodna? A to przecież było w szkole podstawowej i średniej.

nadgodziny1 6 cech miękkich, które są ważne dla pracodawcy

Umiejętność uczenia się, to przede wszystkim zdolność do tego, by zdobywaną wiedzę teoretyczną móc przełożyć na praktykę, a z doświadczenia czerpać wiedzę do tego, by podnosić swoje umiejętności. Jeśli pracodawca zamierza inwestować w szkolenia i rozwój pracownika, musi wiedzieć, że jeśli pracownika na kosztowne szkolenie wyśle, to pracownik ten później będzie w stanie nabyte umiejętności wykorzystać. Osoby, które nie potrafią się uczyć po prostu nie zdobywają nowych umiejętności praktycznych. Nieważne na ile szkoleń wyślemy taką osobę, nieważne ile razy pokażemy jej jak ma zrobić daną rzecz – ona i tak będzie z uporem maniaka powtarzała stare błędy. A takiego pracownika pracodawcy nie chcą- nie są to bowiem osoby rozwojowe.

Jak diagnozuje się umiejętność uczenia się? Na przykład poprzez takie pytania jak:

  • czego nauczył się Pan w ostatniej pracy?
  • jak rozwinął Pan swoje kompetencje po awansie?
  • jakie zmiany wprowadził Pan w swój sposób pracy po szkoleniu w którym Pan uczestniczył (i które wpisał w CV)
  • jakie informacje zwrotne na temat swojej pracy dostał Pan od swojego przełożonego i co zrobił, by je wprowadzić w życie?
  • proszę opisać jedną, konkretną rzecz, którą zapamiętał Pan ze szkolenia (i w jaki sposób udało się Panu ją wykorzystać w pracy)

Jeśli kandydat nie wie czego się nauczył. Odpowiada na dużym poziomie ogólności. Nie pamięta żadnego konkretu ze szkolenia lub ze szkoły. Nie ma refleksji nad tym, w jaki sposób zmieniała się jego praca przez ostatnie miesiące, co udało mu się zmienić bądź poprawić, to dla pracodawcy jest to sygnał, że być może nie jest to pracownik, którego można uczyć – to osoba, która jak zacznie coś robić, to będzie w taki sposób wykonywać swoje zadania już stale. Oczywiście, takie osoby też są potrzebne – nie zawsze trzeba się rozwijać. Jeśli jednak takie pytania zaczynają padać, to oznacza to, że pracodawcy na umiejętności uczenia się zależy. Czy masz tą umiejętność?

W zależności od wymagań stanowiska pracy, liczą się też inne miękkie kompetencje – np. pewność siebie, asertywność, cierpliwość, dokładność itd. 6 wymienionych wyżej cech jest jednak najczęściej poszukiwane przez pracodawcę i jeśli na rozmowie kwalifikacyjnej nie uda się nam pokazać pracodawcy, że je mamy, to szanse na pracę – nawet przy dobrych kwalifikacjach – znacznie maleją.

Dodaj komentarz

2 Responses to “6 cech “miękkich”, które są ważne dla pracodawcy”

  1. Bombastyczna says:

    Czasami mam wrażenie, że kompetencje miękkie są ważniejsze niż wiedza merytoryczna i umiejętności czy doświadczenie.
    Chodząc na rozmowy o pracę lub starajac sie o awans warto się zastanowić nad tymi cechami opisanymi w artykule…
    Polecam zrobic analize swoich cech (np. zalicz.net/22604/analiza-swot-wlasnych-cech-charakteru) albo tez zdiagnozować je za pomocą testów (np. deepgreen.com.pl/)…

  2. wiono says:

    Mam problem z komunikatywnością. Utrudnia mi to nie tylko znalezienie pracy, ale równierz nawiązywanie trwałych znajomości, ewentualna randka to już jest katastrofa. Na 30 rozmów kwalifikacyjnych dostaję pracę na okres próbny, po czym nie przedłużają umowy z powodu w.w. problemu. Tak jest od 6 lat i nie mam już siły szukać następnej pracy. Poważnie myślę o samobójstwie. Studiowałem fizykę techniczną ze specjalizacją w fotonice. Dodatkowo ukończyłem podyplomówkę z technologii internetowych. Szukałem pracy jako programista, elektronik, we wsparciu technicznym IT klienta i przeważnie odpadam przy testach kompetencji miękkich. To gdzie ja k… mogę pracować, żebym normalnie zarabiał (ok 2000 netto) i żył.