Matryca Eisenhowera w Twojej pracy

czas Matryca Eisenhowera w Twojej pracyJak poprawić swoją produktywność? Wykonywać zadania szybciej, sprawniej i nie rozmieniać się na drobne? Spróbuj wykorzystać matrycę Eisenhowera.

Matryca Eisenhowera to narzędzie, które pozwala na skuteczne zarządzanie swoimi priorytetami i sobą w czasie w codziennym życiu. Opiera się na dwóch wymiarach – pilności (czyli określeniu tego jak szybko – ze względu na zbliżające się terminy musimy zająć się zadaniem) oraz ważności (czyli tym na ile dane zadanie jest istotne dla nas czy firmy).

matryca Matryca Eisenhowera w Twojej pracy

Jak widać na obrazku, z matrycy powstają nam 4 ćwiartki:

I – zadania ważne i pilne – to wszystkie te zadania, które obarczone są terminem wykonania, który zbliża się do końca, zadania, które wydarzają się nagle (np. sytuacje kryzysowe) i które sprawiają, że wszystko inne schodzi na dalszy plan.

Wykonywanie tych zadań ma priorytet i pozwala utrzymać równowagę w życiu zawodowym. Po wykonaniu zadania z I ćwiartki odczuwamy odprężenie, a same zadania z tej puli są często stresujące (bo nagłe i z terminem). Odkładanie realizacji tych zadań na później grozi nie tylko nie wywiązaniem się ze zobowiązań, ale również sprawia, że stajemy się nerwowi i zestresowani.

II – zadania mało pilne, ale ważne – to te zadania, które są kluczowe dla naszej pracy czy rozwoju, ale nie mają terminu końcowego bądź do jego końca mamy jeszcze sporo czasu. W tych obszarach mamy też takie zadania jak odpoczynek, rekreację, hobby czy budowanie relacji.

III – zadania pilne, ale nie ważne – to te zadania, które trzeba zrobić szybko i na już, ale które dla naszej pracy czy rozwoju nie mają znaczenia. Często są to zadania związane z innymi osobami – ważne dla kogoś innego bądź takie, które moglibyśmy delegować. Standardowym przykładem są tu niewiele wnoszące zebrania w pracy bądź konieczność pójścia z mężem na kolację z do jego szefa (dla nas jest to mało ważne, ale termin i związek obligują). Zadania z tej ćwiartki można też próbować odrzucić.

IV – zadania nie pilne i nie ważne – to na przykład granie na Facebook, czyli zadania które zabierają czas, ale jednocześnie nic nie wnoszą do naszego życia czy rozwoju. Nie mają wpływu na nasz rozwój ani na to czy nasze wyniki w pracy ulegną zmianie. Może je co najwyżej obniżyć przez zabranie nam czasu na wykonanie zadań typu I i II.

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na temat tego, jak wykorzystać matrycę w praktyce – zapraszam na szkolenie na YT

Dodaj komentarz