Kandydaci pasywni i ich rodzaje

Z grubsza, w rekrutacji dzieli się kandydatów do pracy na dwie grupy – kandydatów aktywnych, czyli tych, którzy sami wysyłają CV w odpowiedzi na oferty pracy oraz kandydatów pasywnych, czyli tych, którzy pracy nie szukają. Jak to się zatem dzieje, że niektórzy z tych „nieaktywnych” i tak pracę zmieniają? Otóż okazuje się, że w grupie kandydatów pasywnych są też bardziej i mniej aktywni – a Ty w której grupie jesteś?

Pasywnych kandydatów do pracy „uaktywnia się” poprzez tzw. direct search. Po prostu pewnego dnia, osoba pracująca w firmie X na stanowisku Y otrzymuje telefon bądź mail od rekrutera, który zachęca go, do zapoznania się z konkretną ofertą pracy i rozważenia zmiany obecnego pracodawcy. Nie każda „zaczepiona” w ten sposób osoba odpowie przychylnie na otrzymaną propozycję i weźmie udział w procesie rekrutacji – to są tzw. kandydaci w pełni pasywni, czyli ci, którzy są na tyle zadowoleni z obecnej pracy, że ani myślą nawet rozważać zmianę pracodawcy.

Kolejną grupę, stanowią kandydaci, którzy wprawdzie są zadowoleni z obecnej pracy, ale … zawsze mogą porozmawiać z rekruterem i dowiedzieć się o nowym stanowisku więcej. A nuż będzie to bardzo intratna oferta, dająca większe możliwości rozwoju, większe wynagrodzenie, nowe wyzwania, dodatkowe przywileje, na które w obecnej pracy nie ma szans. Tą grupę często nazywa się „odkrywcami”. Według badań przeprowadzonych przez LinkedIn stanowią oni 40% wszystkich pracowników.

Jeszcze kolejna grupa kandydatów pasywnych, to ci, którzy wprawdzie nie są jeszcze na etapie aktywnego szukania pracy, ale już poważnie rozważają dokonanie zmiany w swoim życiu i jeśli pojawi się opcja na rozmowę w sprawie zmiany, zdecydowanie nie odmówią. Osoby te wiedzą, że dopóki to nie oni wysyłają CV, to są na nieco wyższej pozycji – np. mogą swobodnie oczekiwać propozycji finansowej – zamiast podawać własne oczekiwania. To przecież ktoś chce ich „podkupić”. Osoby z tej grupy często podejmują pośrednie działania zmierzające do tego, by łatwiej było ich znaleźć – np. tworzą profile na profesjonalnych serwisach społecznościowych, budują kontakty networkingowe by zwiększyć zasięg swoich znajomości (być może ktoś doceni ich na polu półprofesjonalnym i zapragnie z nimi pracować, bądź poleci ich jako potencjalnych kandydatów osobie poszukującej pracownika o takich kompetencjach). Według LinkedIn takie osoby stanowią około 15% wszystkich pracowników.

A w której grupie wy najczęściej się znajdujecie? Poszukujecie pracy aktywnie czy pośrednio?