Monitoring działań pracowników w social media coraz bardziej popularny

Czy Twój szef bądź pracownik departamentu HR w Twojej firmie sprawdza co publikujesz na Facebooku i w mikroblogach? W Polsce takie działania są jeszcze niezbyt częste, ale na zachodzie, coraz więcej firm monitoruje aktywność pracowników w social media. Czy ten trend dotrze do Polski?

W USA pojawiły się już pierwsze zintegrowane programy do monitoringu aktywności podwładnych w mediach społecznościowych. Na razie na monitoring decyduje się 10% firm, ale badania firmy zajmującej się doradztwem IT  -Gartner mówią, że w najbliższym czasie liczba ta wzrośnie sześciokrotnie, penetrując 60% rynku pracy.

Z jednej strony pracodawcy chcą monitorować aktywność pracowników, by mieć pewność, że nie wyciekają z firmy żadne poufne dane (są to więc cele bezpieczeństwa). Z drugiej jednak chodzi tu zarówno o monitorowanie wykorzystania czasu pracy, jak i tego, co pracownicy mówią o firmie. Sytuacje zwalniania pracowników ze względu na posty zamieszczone na tablicy czy na twitterze nie są już nowością – przy zwiększonym monitoringu, problem będzie się zaś nasilał – światło dzienne ujrzy bowiem większa ilość wpisów i komentarzy, do których szefowie będą mogli się „przyczepić”.