Odkładasz na później? Być może jesteś przepracowany

Czy zdarz ci się odkładać na później zadania, które mógłbyś zrobić od razu? Czy zwlekasz z wykonaniem zadań i po jakimś czasie okazuje się, że ostateczny termin mija jutro, a ty jeszcze nie zacząłeś? Czy bywa tak, że zajmujesz się nieistotnymi rzeczami i po dwóch – trzech godzinach pracy orientujesz się, że jeszcze nic nie zrobiłeś?  Takie zachowanie jest szczególnie częste wtedy, kiedy jesteś przepracowany.

Zwlekanie z wykonaniem pracy, zwane prokrastynacją, to często efekt perfekcjonizmu pracownika. Chcąc wykonać zadanie jak najlepiej, pracownik stale sprawdza i poprawia zadanie i w efekcie jego zakończenie trwa bardzo długo. Przy nadmiarze pracy i dużym obciążeniu, nacisk na pracownika jest większy i w efekcie oczekiwanie tego, że praca zostanie idealnie wykonana wyższy. Do tego dochodzi lęk przed tym, że jeśli wykona się zadanie dobrze i w terminie, przełożony uzna to za normę i będzie oczekiwał podobnej wydajności w późniejszych etapach pracy, a pracownik nie jest pewien, czy bezie w stanie powtórzyć swój wyczyn.

Przepracowanie powoduje również pogorszenie się zdolności intelektualnych  – mówiąc skrótowo, pracownik myśli nieco wolniej, łatwiej się rozkojarza i przez to częściej popełnia błędy. Ze względu na te błędy pracownik dłużej wykonuje zadanie.

Jeśli masz tendencję do tego, by spóźniać się z pracą, robić wszystko na ostatnią chwilę i masz wrażenie, że marnujesz czas w pracy zastanów się, czy twoja prokrastynacja nie wynika z nadmiernego obciążenia pracą.