Zbyt pewny siebie manager zabija motywację pracowników

Pewność siebie, często nie poparta kompetencjami u przełożonych przekłada się na mniejsze zaangażowanie pracowników – donosi Chartered Management Institute. Według przeprowadzonych wśród pracowników badań, 38% uważa, że ich przełożeni pokładają zbytnią wiarę w swoje kompetencje. (Przekładając to na język bardziej ludzki a mniej poprawny politycznie oznacza to, że managerowie po prostu uważają, że mają rację, mimo iż jej często nie mają).

Nadmierna ufność we własne opinie u przełożonych wpływa na nie branie pod uwagę zdania pracowników i gorszą komunikację w zespole. To zaś denerwuje pracowników, sprawia że nie chce im się poddawać własnych pomysłów (bo przecież szef i tak wie lepiej) i w efekcie pracownicy tacy są mniej zaangażowani w pracę. Dodatkowo, taka pewność siebie szefa wpływa na pracowników onieśmielająco – aż 39% młodych pracowników przyznaje się do tego, że wstydzi się poprosić o pomoc, jeśli czegoś nie wie. Łatwo się domyślić, że prowadzi to zarówno do większej ilości błędów, jak i do wydłużenia czasu realizacji zadania (bo pracownik zamiast dopytać jak zrobić daną rzecz, próbuje zgadnąć, znaleźć informacje np. w internecie, lub delikatnie podpytując resztę pracowników nie wprost, by jego niekompetencja nie została ujawniona).

A jacy są Wasi przełożeni? Też zbyt pewni siebie?