Sztuczny uśmiech = nastroje depresyjne

usmiech autobus Sztuczny uśmiech = nastroje depresyjneWiemy, że ludzie, którzy są uśmiechnięci są bardziej pożądani w pracy związanej z kontaktem z innymi ludźmi. Pracodawcy chcieliby zatem, by ich ekipa pracowników była zawsze uśmiechnięta. W Japonii opracowuje się nawet specjalne detektory uśmiechu oraz urządzenia, które niejako zmuszają do uśmiechania się – takie wymuszone uśmiechy są jednak destrukcyjne dla naszego samopoczucia. W efekcie, pracownik, który zmuszany jest do tego, by się „szczerzyć” może podryfować w kierunku depresji.

Z najnowszych badań, które prowadził Brent Scott z Michigan State University in the U.S wynika, że pracownicy zmuszani do uśmiechania się w pracy, odczuwają spadek nastroju oraz spada ich produktywność. Dla opozycji, Ci którzy uśmiechają się szczerze, cechują się zarówno lepszym nastrojem, jak i wyższa produktywnością.

Z punktu widzenia kierowników, pracownik uśmiechnięty to plus dla organizacji – niestety nie zawsze – tylko wtedy, kiedy uśmiecha się szczerze, w przeciwnym zaś razie korzyść z uśmiechniętego pracownika jest słaba – nie tylko sam pracownik czuje się gorzej, ale jak wyjaśnia psychologia uśmiechurównież na obsługę klienta wpływ uśmiechu jest nieduży, gdyż całkiem nieźle radzimy sobie z rozróżnianiem uśmiechu prawdziwego od sztucznego.

Badając wpływ prawdziwych i sztucznych uśmiechów na nastrój pracowników, Brent Scott z zespołem przyglądali się pracy kierowców autobusów przez dwa tygodnie. Części badanych kazano się uśmiechać (niezależnie od tego czy mieli na to ochotę), drugą zaś grupę zachęcano do uśmiechu poprzez przywoływanie miłych wspomnień i tworzenie miłych sytuacji (znacie ten mechanizm na pewno – pomyślcie o jakimś miłym wydarzeniu z przeszłości – od razu się uśmiechamy do wspomnień, prawda?). Poza efektami opisanymi w pierwszej części artykułu zauważono też, że sztuczne uśmiechanie się powodują znacznie większe szkody u kobiet niż u mężczyzn – prawdopodobnie zatem, kobiety słabiej radzą sobie z koniecznością udawania emocji.

Warto zatem uśmiechać się w pracy – ale tylko wtedy, jeśli uśmiechamy się szczerze.

Dodaj komentarz