Środki stylistyczne w ogłoszeniach o pracę

poezja2 Środki stylistyczne w ogłoszeniach o pracę„Czytanie ogłoszeń o pracę przypomina czytanie  poezji. Trzeba umieć odczytać co podmiot liryczny miał na myśli i zrozumieć stosowane często w ogłoszeniach związki frazeologiczne.” – mówi Wojciech Filipiak, poszukujący pracy socjolog, który miał odwagę wykupić billboard na którym umieścił swoje ogłoszenie o poszukiwaniu pracy. Pan Wojciech ma rację – umiejętność odczytania tego, co poeta (pracodawca) miał na myśli, tworząc swój wiersz (ogłoszenie), przydaje się niekiedy bardzo, coraz częściej bowiem w ogłoszeniach o prace ujawnia się tzw. poezja rekrutacyjna. Zobaczmy jakie środki stylistyczne wykorzystywane są w ogłoszeniach najczęściej.

Dialektyzacja – zabieg polegający na wprowadzeniu do utworu form gramatycznych pochodzących z dialektu. W ogłoszeniach o prace widzimy to tam, gdzie w liście obowiązków wypisane są specyficzne dla danej branży zwroty. Dialektyzacja pojawia się najczęściej na stanowiskach bardzo specjalistycznych (np. doświadczenie w prowadzeniu lajkpejdżów na FB i kont na naszce” lub “Oczekujemy megazajawki z konkretną rozkminką”*)

Elipsa – jest to opuszczenie fragmentu zdania, który to fragment jest dla czytelnika oczywisty. W ogłoszeniach najczęściej stosuje się elipsę tam, gdzie mowa o zarobkach. Pracodawcy piszą więc o tym co proponują sprytnie omijając temat zarobków, przez co dla kandydata oczywistym staje się fakt iż stara się o bezpłatny staż. Drugą opcją, jest umieszczanie informacji o „oferowanym wynagrodzeniu” z celowym pominięciem jego wartości lub jakiegokolwiek słowa, które pozwoliłoby na zorientowanie się czy wynagrodzenie jest atrakcyjne. Czytelnik zaznajomiony z pojęciem elipsy wie, że wynagrodzenie jest, ale najpewniej marne.

Epitet – najczęściej używany środek stylistyczny, często nadużywany. Stosowany zarówno przy określaniu stanowiska pracy „ciekawa praca”, „interesujące zadania” jak i samego zakładu pracy „dynamiczna firma”, „wspaniała atmosfera” – a przecież wiadomo, że to, co dla jednego ciekawe dla innego nudne.

Eufemizm – równie modny środek stylistyczny który pozwala ubrać stwierdzenia niepopularne lub niemożliwe do publicznej prezentacji, w słowa strawne dla każdego poszukującego pracy. Najczęstsze eufemizmy w ogłoszeniach to „oferujemy możliwość zdobycia cennego doświadczenia” (zamiast – „pracujesz za darmo – to twoje czego się nauczysz”; „wysokie zarobki w systemie prowizyjnym” (zamiast – „brak stałego wynagrodzenia”) „elastyczny czas pracy” („nigdy nie wiesz kiedy skończysz”),”oczekujemy otwartości na alternatywne formy zatrudnienia” („chcemy być założył działalność lub pracował na czarno”)

Groteska – ten środek stylistyczny pozwala na łączenie w jednym dziele (ogłoszeniu) pierwiastków przeciwstawnych. Typowym przykładem jest zdanie „poszukujemy młodego pracownika, najlepiej o statusie studenta. Wymagamy minimum 5 letniego doświadczenia zawodowego w branży”

Hiperbola – środek stylistyczny, polegający na wyolbrzymieniu cech zjawisk, służący do spotęgowania ekspresji. Najczęściej spotykany w ogłoszeniach o pracę wykonywaną z domu, przy komputerze i nie wymagającą doświadczenia – czyli zarabianiu na reklamach. Hiperbolą w tych przypadkach jest stwierdzenie „zarobki do 5000zł miesięcznie!” Niestety, niekiedy hiperbolą jest też stwierdzenie lub „oferujemy stabilna pracę”, „w związku z dynamicznym rozwojem firmy”. Jak bowiem przyjdzie co do czego, okazuje się, że stabilność polega na przykręconym do podłogi krześle (poprzednie bowiem zabrał w ramach wynagrodzenia za brak pensji odchodzący pracownik), a dynamiczny rozwój odnosi się jedynie do stanu posiadania prezesa. Najbardziej nieszczęśliwą sytuacją jest taka, kiedy hiperbolą okazuje się stwierdzenie „oferujemy godziwe wynagrodzenie”.

Ironia – ten środek stylistyczny jest bardzo przebiegły, bowiem osoba czytająca ogłoszenie ma spore trudności z jej rozpoznaniem. Dopiero po spotkaniu rekrutacyjnym lub – co gorsza po rozpoczęciu pracy – okazuje się, że takie informacje jak „przyjazna atmosfera”, „premie i rozbudowany system motywacyjny” były li i jedynie ironią.

Oksymoron – dość rzadko spotykana w ogłoszeniach figura retoryczna, która polega na zestawieniu dwóch wyrazów o przeciwstawnym znaczeniu. W ogłoszeniach najczęściej następuje zestawienie dwóch pojęć, które wzajemnie się wykluczają. Przykładem jest tu np. zestawienie wymagania posiadania wysokiej odporności na stres z przyjemna atmosferą pracy.

Pytanie retoryczne – stosowane w ogłoszeniach, które budowane są z wykorzystaniem technik NLP – w ogłoszeniach pytania retoryczne spotkamy najczęściej na początku ogłoszenia w postaci pytań do kandydata “czy chcesz dobrze zarabiać?”, “szukasz rozwojowej pracy?” Bywają też wykorzystywane w kierunkowaniu kompetencji kandydata np”Czy to prawda, że z trudem poskramiasz swój entuzjazm, kreatywność i ochotę do pracy?”  “Czy jesteś w stanie szukać nowych, ciekawych klientów z determinacją Tommy’ego Lee Jones’a ze „Ściganego”?”

Paradoks – choć zjawisko paradoksu, czyli udowodnienia dwóch wzajemnie wykluczających się tez dotyczy bardziej logiki, to spotkamy je również w ogłoszeniach o pracę. Sa to te sytuacje, w których ogłoszenie rekrutacyjne zatytułowane jest ogłoszeniem opracę, umieszczone jest w kategorii praca w serwisie rekrutacyjnym, a dopiero po przeczytaniu dokładnie treści ogłoszenia (w jego końcowej najczęściej części, okazuje się, że jest to oferta stażu lub praktyk bezpłatnych – jedno ogłoszenie zawiera więc dwie wzajemnie wykluczające się sytuacje – bo albo płacimy za pracę, albo nie płacimy za staż.

Nie każdy z nas jest poetą i nie każdy będzie w stanie – bez odpowiedniego treningu – rozpoznać fikcję literacką od newsa z branży i zorientować się, czy ogłoszenie które czyta jest próbą reklamy firmy czy realną oferta o pracę. Nawet jeśli mamy pewność, że oferta jest prawdziwa, to różne zabiegi stylistyczne stosowane przez ich twórców próbują nas przekonać do tego, że oferowana nam praca będzie znacznie bardziej “poetycka” niż nam się wydaje – niestety po kilku pierwszych dniach, a niekiedy już po wizycie w firmie boleśnie dopada nas proza.

* cytaty z ogłoszeń są prawdziwe

Dodaj komentarz

One Response to “Środki stylistyczne w ogłoszeniach o pracę”

  1. kodarex says:

    Nic dodac, nic ujac. Osoby nie potrafiace czytac pomiedzy wierszami powinny szukac pracy tylko poprzez poczte pantoflowa. Inaczej czeka je WIELKI BOL.