Jak spełniać marzenia pracowników?

wishes  Jak spełniać marzenia pracowników?Poszukując dziś inspiracji w zakresie motywacji pracowników trafiłam na filmik firmy Zappos, którą to firmę przedstawiałam Wam przy okazji przedstawiania nietypowej formy rekrutacji polegającej na płaceniu kandydatom by zrezygnowali z pracy w Zappos. Jak się okazuje, firma ta, jest innowacyjna nie tylko w w zakresie rekrutacji, ale również w zakresie motywowania pracowników. Ich ostatnim pomysłem jest Zappoz Wishez Program – sposób na budowanie relacji między pracownikami w najbardziej fascynujący sposób, jaki do tej pory widziałam.

W dużych firmach ludzie znają się między sobą jedynie w zakresie własnych działów. Oczywiście managerowie znają innych managerów, a niekiedy konieczność pracy w zespole projektowym pozwala na zapoznanie się specjalistów między określonymi strukturami. Globalnie jednak, większość pracowników nie zna ludzi pracujących poza własnym działem. Program, który uruchomiono w Zappos zmienia to w bardzo prosty sposób. Pozwalając ludziom z przyjemnością się ze sobą spotykać i czynić spotkania z nimi dość niezwykłymi. Na czym polega Wishez Program?

Każdy z nas ma jakieś marzenia – i te duże (jak podróż dookoła świata, własne mieszkanie czy super sportowe auto) i te nieco mniejsze – jak to by umieć zrobić sushi, przejechać się motorem czy pójść na koncert Kultu. W ich spełnieniu niekiedy mogą pomóc nam inni ludzie – to właśnie umożliwia program w Zappos. Każdy pracownik, który ma jakieś marzenie (lub potrzebę) może opisać ją i wysłać do działu HR. Tam, odpowiedzialna za program osoba, wpisuje życzenie na listę, która umieszczona jest w intranecie dostępnym każdemu pracownikowi. Życzenie umieszczane jest bez nazwiska – czyli nie wiadomo, kto marzy o tym, by nauczyć się salsy, a kto chciałby pomocy w samodzielnej naprawie pralki. Pracownicy czytają o marzeniach innych i jeśli mają zasoby na to, by pomóc w ich realizacji, piszą o tym do działu HR. Koordynująca proces osoba organizuje potem spotkanie pracowników – tego który ma marzenie i tego, który może je zrealizować. W ten sposób ludzie nie tylko mogą pomóc sobie w spełnieniu marzeń, ale również nawiązują relację między działami, poznają się a niekiedy nawet zaczynają przyjaźnić. Jaką korzyść ma z tego firma? Pracownicy są po prostu bardziej szczęśliwi, a Zappos kreuje wizerunek naprawdę wyjątkowego miejsca do pracy.

Moim zdaniem pomysł jest naprawdę rewelacyjny. Każdy z nas ma przecież jakieś drobne pragnienia, których spełnienie nie jest wcale takie trudne, jeśli tylko znajdą się odpowiednie osoby, które mogą nam w tym pomóc – problem z reguły w tym, że nie wiemy kto może i czy osoba ta będzie chciała nam pomóc. Program Zappos problem ten rozwiązuje.

Poniżej filmik, który prezentuje kilka historii spełnionych życzeń w Zappos (niestety po angielsku jedynie). Najbardziej wzruszyła mnie opowieść o tym, jak koledzy z działu chcieli spełnić marzenie kolegi o super randce – zgłosili więc takie życzenie do programu. Na ogłoszenie odpowiedziały 4 kobiety, które skłonne były spełnić życzenie kolegi z pracy (nie wiedząc który to). Jak wybrać z 4 chętnych kobiet? Randkowicz dostał 4 ciasteczka z wróżbą i w ten sposób wylosował osobę, z która się spotkał.

Jak myślicie – czy taki program sprawdziłby się w Polsce? A może jesteśmy zbyt mało życzliwi by mogło to zadziałać? Podoba się Wam taki pomysł?

Dodaj komentarz