Jak sprawdzić co naprawdę jest ważne dla Ciebie w pracy?

Osoby początkujące na rynku pracy, czyli takie które jeszcze nie rozpoczęły swojej kariery zawodowej, albo mają za sobą jedno lub dwa doświadczenia, mogą mieć trudności z określeniem tego, czego po swojej pracy oczekują. Osobom bardziej doświadczonym jest łatwiej – w ramach pracy w różnych środowiskach pracy doświadczyły różnych sytuacji i wiedzą już co sobie cenią, a czego znieść nie mogą. Dla osób bez takiego bagażu wiedzy, mam dziś prosty sposób na to, by w zaciszu własnego fotela zastanowić się i odkryć jakie miejsce pracy byłoby dla nas idealne.

Wiedza na temat tego, czego po swojej pracy oczekujemy, jakie warunki pracy uważamy za idealne, a jakie za zupełnie nieznośne, pozwala nam nie popełnić błędu polegającego na tym, że zatrudnimy się w miejscu, w którym będziemy się koszmarnie męczyć. Aby ustalić, co dla Ciebie jest w pracy ważne, możesz wykorzystać poniższy formularz, którego solidne wypełnienie da Ci samoświadomość w kontekście tego, czego w pracy potrzebujesz.

Poniżej znajdziesz 16 potrzeb pracowniczych, które w różnych miejscach pracy mogą być w różnym stopniu zaspokajane. Są bowiem firmy, które np. oferują dużą dozę wolności i samodzielności, różnorodność zadań i przyjacielską atmosferę, ale nie zapewniają wysokich zarobków i stabilnego zatrudnienia. Są również firmy, które płacą dobrze, ale praca w nich nie daje prestiżu i nie pozwala na twórczą kreatywność. Każdy z nas potrzeby ma inne – dlatego różne środowiska pracy pasują do różnych osób – sprawdź jakie będzie pasować do Ciebie.

Do każdej z poniższych wartości, przyporządkuj liczbę od 1-10 przy założeniu, że 1 oznacza dla ciebie „bardzo ważne” a 10 „zupełnie nie ważne”. (listę najlepiej przepisać na kartkę). Kiedy już przyporządkujesz wszędzie wartości, przepisz listę zaczynając od tych wartości, którym dałeś najniższą cyfrę – w ten sposób ułożysz sobie hierarchę tego, co dla Ciebie w miejscu pracy jest najważniejsze i z czego, na tym etapie życia na którym jesteś, możesz zrezygnować. Tą wiedzę, możesz potem wykorzystać podczas rozmowy kwalifikacyjnej oraz podczas wysyłania aplikacji do firm.

Pamiętaj, że w toku rozwoju Twojej kariery i życia prywatnego, poszczególne wartości mogą się zmieniać- tak jak zmieniasz się Ty i Twoja sytuacja życiowa.

Lista wartości:

  1. Elastyczny czas pracy
  2. Różnorodność zadań
  3. Bezpieczeństwo pracy i stabilizacja
  4. Wysokie wynagrodzenie
  5. Wyzwania
  6. Możliwość pomagania innym
  7. Spokój (praca bez stresu)
  8. Niezależność (samodzielne stanowisko)
  9. Prestiż stanowiska lub firmy
  10. Przyjacielska atmosfera
  11. Brak rywalizacji w pracy
  12. Duża wiedza przełożonego
  13. Możliwość uczestnictwa w szkoleniach
  14. Dobra zabawa w pracy (luźna atmosfera)
  15. Wysoki poziom szacunku do pracowników
  16. Work – life balance (brak nadgodzin)