5 propozycji „zamiast” Listu Motywacjnego

list motywacyjny pomysly 5  propozycji „zamiast” Listu MotywacjnegoNie masz serca do tego by pisać listy motywacyjne? Nie wiesz jak zacząć lub nigdy nie jesteś zadowolony z efektu? Uważasz, że nikt Listów Motywacyjnych nie czyta? Szukasz bardziej kreatywnej niż zwykły list formy wyrazu? Zamiast tradycyjnego Listu Motywacyjnego możesz wykorzystać kilka innych, ciekawych narzędzi – pamiętaj jednak by dobrze dopasować je do stanowiska na które aplikujesz oraz do firmy do której chcesz się dostać.

O ile dla pracodawcy CV jest koniecznym elementem rekrutacji, o tyle tradycyjny List Motywacyjny już nie zawsze. Z jeden strony wynika to z podejmowania decyzji o spotkaniu na podstawie twardych kryteriów wykształcenia / doświadczenia – które widać już w CV i niezależnie od tego co wpisaliśmy do LM, decyzja rekrutera pozostaje niezmienna. Z drugiej zaś, brak zainteresowania Listami Motywacyjnymi wynika ze zniechęcenia wywołanego tym, że kandydaci zamiast Listu Motywacyjnego przysyłają „sztampowe-i-kopiowane-z-internetu-listy-które-niczego-nie-wnoszą”.

Są jednak sytuacje, w których List Motywacyjny, bądź jedna z jego form, jest niezbędna. Będzie tak wtedy gdy:

  • Chcemy pokazać naszą kreatywność
  • Staramy się o pracę w której nie mamy formalnego, udokumentowanego doświadczenia, ale i tak spełniamy kryteria lub świetnie znamy się na rzeczy (np. jesteśmy programistą – samoukiem, który nie ma ani wykształcenia kierunkowego, ani nigdy jako programista nie pracował, ale mamy wiedzę i spory talent)
  • Stajemy w obliczu ogromnej konkurencji na dane stanowisko i aby zostać zauważonym, musimy się wyróżnić.
  • Mamy niejasne CV ze względu na przerwy w zatrudnieniu i chcemy je wyjaśnić

Jeśli nie chcesz pisać tradycyjnego Listu Motywacyjnego wykorzystać możesz następujące narzędzia:

1. Prezentacja Power Point

Stosunkowo najczęściej spotykana w aplikacjach. Czasem prezentacja wysyłana jest zamiast CV – co nie jest dobrym pomysłem – osoba rekrutująca może się wtedy zgubić w chronologii wydarzeń a poza tym, ma trudności z przygotowaniem informacji o kandydacie w formie wydruku. Jako CV unikamy więc prezentacji, ale świetnie możemy wykorzystać ją jako list motywacyjny. Prezentacja pozwala pokazać nie tylko naszą znajomość nowoczesnych narzędzi, ale również zaprezentować naszą kreatywność, wyczucie smaku, dokładność. To zaś co umieścimy w prezentacji pozwala nas wykreować i sprawić, że będziemy lepiej zapamiętani, niż osoba, która wyśle zwykłe CV.

O czym pamiętać tworząc prezentację?

  • Strona graficzna musi być na równi interesująca co warstwa treściowa. Nawet najlepiej merytorycznie przygotowana prezentacja nie wywrze wrażenia, jeśli graficznie będzie kiepska.
  • Prezentacji powinien przyświecać cel, zanim więc dodasz swoje zdjęcia, czy zaczniesz opisywać powody dla których chcesz pracować dla danej firmy, zastanów się, jaki wizerunek chcesz zbudować.
  • Prezentacja nie musi być dedykowana konkretnej firmie, ale… zmiana strony tytułowej poprzez doklejenie loga firmy do której aplikujesz sprawi, że Twoja prezentacja zostanie odebrana jako „przygotowana specjalnie dla danej firmy”.
  • Prezentacja jest mniej standardową formą wyrażenia siebie poprzez aplikację – nie znaczy to jednak, że jest sens umieszczania w niej informacji o tym ile masz kotów i jak wyglądasz w stroju kąpielowym.

Dla jakich stanowiska nadaje się prezentacja?

Na stanowiska związane z marketingiem, Public Relations, sprzedażą (pamiętaj o wykresach sprzedaży) , obsługą klienta, zarządzaniem personelem, kreacją.

2. Treść maila

Prezentacja wymaga pracy i chęci. Jeśli nie chce ci się męczyć a jednocześnie nie chcesz pisać listu motywacyjnego, pamiętaj o tym, by wykorzystać do komunikacji mail w którym wysyłasz CV. „Gołe” CV, wysłane bez słowa w treści maila raczej nie zachwyci (chyba, że Twoje doświadczenie w sposób idealny wpasowuje się w profil kandydata i spełniasz wszystkie kryteria z nawiązką). Takich osób z reguły jest jednak mało. Dlatego zawsze warto wykorzystać miejsce w mailu na to, by pokrótce przedstawić siebie od tej strony, jakiej w samym CV rekrutujący nie.

W treść maila spokojnie możemy wpisać takie informacje jak: nasze umiejętności miękkie, to dlaczego kandydujemy do tej firmy, jakie są nasze cele. W treść maila możemy też wpisać link do naszego portfolio, czy marki dla jakich pracowaliśmy. Warto wykorzystać w takim mailu słowa klucze, które zachęcą osobę rekrutującą, do otwarcia CV . Takimi słowami mogą być frazy „doświadczenie branżowe”, „x lat doświadczenia w branży / na stanowisku”, „sukcesy sprzedażowe na poziomie…” i wszelkie inne frazy bezpośrednio związane z oczekiwanym przez pracodawców doświadczeniem.

Przewaga wpisu w treści maila nad Listem motywacyjnym zasadza się na kilku kwestiach:

  • Treść maila prawie zawsze zostanie przeczytana
  • W treści maila piszemy bardziej konkretnie, chcąc nie chcąc unikamy więc typowych dla LM błędów lania wody i pisania nie na temat.
  • Mail łatwiej napisać niż LM i znacznie trudniej pomylić się w nim i wpisać inny adres firmy niż ta do której wysyłamy CV (pomyłka dość powszechna dla osób wysyłających ten sam List motywacyjny do wielu firm).

Dla jakich stanowiska nadaje się szerszy opis w treści maila?

Praktycznie dla wszystkich. Pamiętajmy tez o tym, że jeśli wysyłamy aplikację z Listem motywacyjnym w załączniku, to w treści maila i tak wpisujemy – nawet zdawkowo – „Witam, przesyłam aplikację na stanowisko … Pozdrawiam”

3. Video

Nowoczesne technologie pozwalają na to, by stworzyć zupełnie coś nowego – List Motywacyjny w formie CV. Wbrew pozorom, aby go stworzyć wcale nie potrzeba specjalistycznego sprzętu – wystarczy kamerka internetowa. Plik umieszczamy potem na Youtube, a aby nie pozwolić na to, by nasze wystąpienie obejrzał cały świat, dostęp hasłujemy.

Czas stworzenia filmiku nie będzie wcale dłuższy niż stworzenie prezentacji w Power Point, a daje sporo możliwości – możemy od razu pokazać jacy jesteśmy, jak się wysławiamy, jak wyglądamy, a przede wszystkim, wykorzystanie takiego narzędzia pokazuje, że nie brak nam wyobraźni, odwagi i …znajomości nowoczesnych narzędzi.

Nagrywając film pamiętajmy o odpowiednim stroju, przygotowaniu scenariusza oraz przećwiczeniu naszego wystąpienia, aby prezentować się jak najbardziej naturalnie.

Dla jakich stanowisk nadaje się filmik?

Dla wszystkich tych, w których liczy się prezencja, umiejętność nawiązywania kontaktu z drugim człowiekiem, umiejętności prezentacji i wystąpień publicznych.

4. Strona internetowa

Zamiast tradycyjnego listu motywacyjnego można pokusić się, o stworzenie własnej strony internetowej. Nawet jeśli nie masz umiejętności webmasterskich, skorzystać można z darmowych szablonów, które udostępnia np. Google. Za pomocą strony internetowej możemy przedstawić nasze portfolio, opisać nasze umiejętności, cechy, omówić naszą motywację do pracy dla konkretnej firmy. Strona nie musi być stale widoczna w Internecie – dostęp do niej, może być hasłowany – wtedy wraz z CV dostarczasz w treści maila link oraz login i hasło.

Dla jakich stanowisk nadaje się strona internetowa?

Przede wszystkim dla stanowisk związanych z kreacją (grafik, plastyk, muzyk, dziennikarz) oraz z branżą IT (możliwość zamieszczenia fragmentów napisanego kodu, opisania najczęściej rozwiązywanych problemów z administrowaniem Siecią). Własną stronę internetową może mieć jednak każdy – zwłaszcza jeśli połączy ją z prowadzeniem własnego bloga eksperckiego, który pozwoli kreować się na specjalistę.

5. Wiersz

Bardzo niestandardowy i ryzykowny sposób, który jednak zdarzyło mi się kilka razy w życiu spotkać. Dobry pomysł dla pracowników działów kreacji – marketingowców, PRowców, Copywriterów i osób chcących pracować w branży artystycznej i agencjach reklamowych. Metoda karkołomna, gdyż wymagająca błyskotliwego talentu. Wierszowany List Motywacyjny na stanowisko Copy, jeśli jest dobrze napisany, gwarantuje rozmowę nawet wtedy, jeśli do tej pory byłeś sprzedawcą na targu rybnym. Kiepski –wywoła odrzucenie kandydatury bez czytania nawet CV. Dlatego zanim wyślesz swą „Odę do firmy X” daj swój wiersz do przeczytania kilku osobom. Tak niestandardowa metoda nie jest polecana do korporacji, gdzie zwraca się uwagę na procedury i umiejętność wpasowania w schemat.

Decydując się na zastąpienie Listu Motywacyjnego innym sposobem na zaprezentowanie siebie i swojej chęci do pracy w danej firmie, warto wziąć pod uwagę specyfikę firmy do jakiej aplikujemy. W dużych korporacjach, niestandardowe metody mogą nie być mile widziane – zwłaszcza przy rekrutacji na niskie stanowiska, na których liczy się też umiejętność dopasowania do istniejących reguł.

Dodaj komentarz