BPO a SSC – czyli czym różnić się może praca w centrum księgowości

offshoring BPO a SSC – czyli czym różnić się może praca w centrum księgowościPolska jest krajem, który ze względu na warunki społeczno – gospodarczo – ekonomiczne stał się atrakcyjnym miejscem do tworzenia outsourcingowych centrów obsługi. W sektorze tym, znajduje pracę coraz więcej utalentowanych ludzi. Pracę można otrzymać w dwóch sektorach – SCC i BPO – co oznaczają te skróty?

BPO (Business Process Offshoring) to inaczej mówiąc sektor usług dla biznesu. Polega on na tym, że w krajach które dysponują wykwalifikowaną kadrą pracowniczą, odpowiednim prawem, dobrą infrastrukturą oraz – co najważniejsze – niskimi kosztami produkcji, tworzy się oddziały, zajmujące się wybranymi obszarami usług dla klientów zewnętrznych. Mówiąc wprost, takie obszary działalności firmy jak księgowość, finanse, obsługa klienta, IT czy HR, zostają przeniesione poza firmę macierzystą i zlecane do wykonania innej firmie na zasadzie offshoringu. Pracując w sektorze BPO będziemy więc wykonywać prace dla klientów naszej macierzystej firmy.

SCC (Centra Usług Wspólnych) działają na zasadzie przeniesienia pewnych obszarów działalności firmy (najczęściej nie podstawowych dla firmy), poza granice macierzystego kraju z którego pochodzi firma. W ramach SCC tworzy się również najczęściej oddziały IT, finansów, księgowości i obsługi klienta. Pracując w sektorze SCC pracuje się dla zatrudniającej firmy, wykonując zadania z określonego departamentu – pozostałe departamenty firmy, mogą być umieszczone w innym kraju.

Podstawą biznesową tworzenia modeli SCC i BPO jest chęć redukcji kosztów i znalezienia tańszych rozwiązań wykonywania określonych, niezbędnych dla firmy działań. Dla pracownika firmy z sektora SCC lub BPO ważne jest to, że firma typu BPO zależna jest od zleceń, jakie pozyskuje od innych podmiotów gospodarczych, działalność SCC zaś, od własnej kondycji firmy, która zdecydowała się własny departament przenieść poza granicę kraju.

fot.:Gabriella Fabbri/SXC

Dodaj komentarz

3 Responses to “BPO a SSC – czyli czym różnić się może praca w centrum księgowości”

  1. supergrabek says:

    BPO to dotyczy raczej outsourcingu niż od offshoringu. Outsouring to przekazanie obsługi pewnego zakresu procesów firmie zewnętrznej. Offshoring to przeniesienie części procesów firmy za granice kraju macierzystego. SSC (Centrum Usług Wspólnych) opiera się na insourcing, to jest na konsolidacji procesów w specjalnie wydzielonej komórce organizacyjnej.
    Offshoring może zarówno odbywać się w ramach jednej organizacji, jak i na zasadzie outsourcingu. Oznacza to, że offshoring może dotyczyć zarówno SSC, jak i BPO, ale jednocześnie SSC i BPO nie musza wiązać się z offshoringiem, bo mogą funkcjonować na terenie kraju macierzystego.

  2. pisedoff says:

    Chyba SSC (Shared Services Centres) a nie SCC jak w kilku miejscach w artykule.

  3. system call center says:

    Fajne spojrzenie na myśl, każdy winien rozczytać również zapoznać się z tematem.