Co strona internetowa pracodawcy mówi o firmie?

Nieodłącznym elementem przygotowywania się do rozmowy kwalifikacyjnej powinno być przestudiowanie informacji zawartej na stronie internetowej firmy. Uważna analiza strony firmowej pozwoli nam na lepsze zaprezentowanie się na rozmowie kwalifikacyjnej.  Jak zanalizować stronę potencjalnego pracodawcy?

Nowoczesność

Prawie połowa firm w Polsce nie ma własnej strony WWW (jak wynika z raportu interaktywnie.com). Ci, którzy witryny posiadają, często mają je przestarzałe. Zatem to czy firma w ogóle posiada witrynę, jak i to, jak jest ona wykonana, mówi ci o tym, czy masz do czynienia z firmą nowoczesną czy też firmą, która stroni od marketingu. Może to również oznaczać (choć nie musi), że firma jest mało dynamiczna. Przy braku strony zawsze warto zapytać o powody takiego stanu rzeczy (podczas rozmowy kwalifikacyjnej jest tez przecież na to przestrzeń).

Zakładka „kariera”

W zakładce „kariera” znajdziemy informacje o procesie rekrutacji, aktualne oferty pracy, wizje rozwoju. Im więcej tych informacji, tym bardziej widać, że firmie zależy na budowaniu wizerunku na rynku pracy.  Sprawdźmy więc na jakie stanowiska są prowadzone rekrutacje, czy ogłoszenia nie są czasem przeterminowane, czy firma prezentuje szeroko to, co oferuje pracownikom?

Zakładka „O nas”

Na większości stron znajdziemy zakładkę, która prezentuje profil firmy, wartości jakimi się kieruje, a niekiedy nawet przedstawia pracowników. Z tego, co firma zdecydowała się w zakładce tej umieścić możesz dowiedzieć się : co jest ważne dla szefa firmy, jakim wartościom hołduje, co ceni się w pracy, czy pracownicy są ważni i traktowani indywidualnie (jeśli w zakładce „o nas” mamy zdjęcia i opisy pracowników, można założyć, że dla firmy zespół jest bardzo ważny, brak informacji o pracownikach lub enigmatyczny „zespół profesjonalistów”, może zaś sugerować, że w firmie jest rotacja.

Zakładka „o nas” mówi Ci też o tym, jacy pracownicy są w firmie cenieni. Przykładowo „Pracuje tu zespół młodych, ambitnych ludzi, którzy dbają o (…)” oznaczać może, że 40-latków w firmie nie znajdziesz, a w firmie ceni się nastawienie na sukces. „liczący obecnie ponad x osób zespół pracowników stale doskonali umiejętności w zakresie obsługi, oraz pogłębia swoją wiedzę na temat nowoczesnych rozwiązań stosowanych w produktach” – tu widzimy zaś nastawienie na obsługę klienta i jej profesjonalizm. Oczywiście, często informacje te będą zależne od branży, ale i tak warto się im przyjrzeć.

Wersje językowe

Zwróć uwagę na to, czy istnieją dodatkowe wersje językowe strony. Jeśli tak, może to świadczyć o tym, iż firma ma zagranicznych kontrahentów bądź współpracuje z firmami z innych krajów. Może być to tez informacja o międzynarodowej strukturze firmy. Jeśli istnieją wersje językowe strony bardziej prawdopodobne jest tez to, że jeśli w ogłoszeniu wymagano znajomości języka obcego, to o znajomość tą zostaniesz zapytany na rozmowie kwalifikacyjnej.

Nagrody, wyróżnienia

Firmy często podają tez na swoich stronach informacje o nagrodach i wyróżnieniach które zdobyły. Warto zwrócić na to uwagę zarówno po to by móc informacje takie wykorzystać podczas spotkania (firmy lubią, jeśli kandydat się nimi zainteresował), jak i po to by wiedzieć czy zamierzamy wejść do firmy, która jest mocnym graczem na rynku czy też raczej niczym szczególnym się nasz potencjalny pracodawca nie wyróżnia.

fot.:Claudio Sepulveda Geoffroy/SXC