Serwisy społecznościowe w polskich firmach

Web 2.0 zagraża firmom na wiele sposobów – pracownicy tracą cenny czas siedząc na Naszej- Klasie, upubliczniają informacje, które firma wolałaby zachować w sekrecie, czy wreszcie publikują na nich niezbyt pochlebne opinie o pracodawcach. Z drugiej strony, pracodawcy mogą dzięki serwisom społecznościowym efektywniej zatrudniać pracowników, a sprawdzając ich wypowiedzi na serwisach również lepiej rekrutować. Manpower przeprowadził wśród pracodawców polskich badanie na temat świadomości i wykorzystania serwisów społecznościowych – oto wyniki:

Aż 93% firm w Polsce nie prowadzi żadnej polityki wewnętrznej regulującej korzystanie przez pracowników z serwisów takich jak Facebook. (Ma ją zaledwie co setna firma, 6% managerów nie umie powiedzieć, czy taka polityka istnieje czy nie).

Ta jedna firma na 100, wprowadziła ograniczenia głównie po to, by ustrzec się przed spadkiem produktywności (55%) oraz zachować tajemnicę informacji wewnątrz firmy (45%).

Pracodawcy nie widzą też możliwości wykorzystania serwisów społecznościowych dla ich biznesu – żadnych zalet tego narzędzia nie dostrzega 60% pracodawców. (Czyli jednak nasze wypowiedzi w serwisach społecznościowych są dość bezpieczne – ponad połowa pracodawców do nich nie dotrze).

W porównaniu do innych krajów rejonu EMEA, Polska jest na szarym końcu jeśli chodzi o politykę korzystania z serwisów społecznościowych – takie ustalenia ma bowiem 11% firm w rejonie, a poza tym, tylko 2% managerów nie ma o tym zielonego pojęcia – świadomość nowoczesnych narzędzi komunikacji jest więc w innych krajach wyższa niż u nas.