CV dla handlowca – 10 rzeczy o których warto pamiętać

sukces handlowca CV dla handlowca – 10 rzeczy o których warto pamiętaćHandel to jedna z najbardziej przyszłościowych branż. Od kilku lat, nieustająco to właśnie handlowcy (skuteczni) są najbardziej poszukiwanymi pracownikami. Jeśli więc szukasz pracy w sprzedaży, pamiętaj by odpowiednio przedstawić swoje dokonania w CV, tak aby zwiększyć swoje szanse przy dość dużej konkurencji – to na stanowiska sprzedażowe przychodzi bowiem najwięcej CV.  Musisz więc się na tyle wyróżnić, by „sprzedać” rekruterowi swoje CV. O czym zatem pamiętać budując CV dla handlowca?

1. Zdjęcie

W przypadku prac zakładających kontakt z klientem – zdjęcie to podstawa. Pracodawcy zależy bowiem na prezencji. Wybierz zdjęcie na którym wyglądasz dobrze i elegancko. Dobrze oświetlone, wyraźne, ale też takie, na którym jesteś jak najbardziej do siebie podobny. Ważna jest aktualność zdjęcia. Jeśli przytyłeś kilka kilogramów albo nawet zmieniłeś kolor włosów – dołącz zdjęcie które to pokazuje.

2. Branże w których pracowałeś

Choć praca handlowca, niezależnie od branży, jest do siebie podobna, to wielu pracodawców lubi zatrudniać pracowników, którzy już znajomość branży mają. Dlatego zamiast wypisywać jedynie nazwę firm, w których pracowałeś, określ również branże. Zwłaszcza, jeśli wysyłasz CV przez agencję rekrutacyjną (która nie zawsze zna otoczenie biznesowe swojego klienta), lub też wtedy, kiedy pracowałeś dla firmy małej, lokalnej – za to w tej samej branży do której aplikujesz.

Możesz z tego zrezygnować wtedy, kiedy pracujesz dla naprawdę wielkich i znanych firm, których nazwy nie pozostawiają wątpliwości co do tego, jaka to branża (w zasadzie takie firmy występują tylko w FMCG i IT)

3. Kontakt z klientem z Polski czy z zagranicznym?

Jeśli w Twoim doświadczeniu znajduje się kontakt z klientem lub kontrahentem zagranicznym, koniecznie to podkreśl, pisząc w jakim języku odbywały się rozmowy. Dla wielu pracodawców kwestia tego, że jesteś w stanie obsługiwać klienta np. anglojęzycznego jest znacznie bardziej przekonujące na poziomie CV niż informacja że znasz język biegle.

4. B2C czy B2B?

Określ dokładnie sektor w którym pracowałeś – Twoje doświadczenie z klientem indywidualnym nie zawsze da Ci wejście do pracy w sektorze B2B – dlatego warto te trzy literki wpisać w opis zadań wykonywanych w poprzedniej pracy.

5. Sposób nawiązywania kontaktu z klientem

Sprzedaż można prowadzić w różnorodny sposób – kontaktując się z klientem telefoniczne, poprzez mailing, spotkania osobiste, znajomości w branży. Dla każdej z firm, w których pracowałeś określ najczęstszy sposób kontaktu z klientem – zwłaszcza wtedy, kiedy masz doświadczenie w pozyskiwaniu klientów (a nie tylko w obsłudze już istniejących kontrahentów firmy).

6. Marki dla jakich pracowałeś

W wielu sektorach (zwłaszcza usługach), w sprzedaży B2B, dużym atutem będzie Twoja współpraca z liczącymi się na rynku markami. Jeśli masz takie w swoim portfolio sprzedażowym – wypisz je. Dla pracodawcy będzie to znak, że pracowałeś z dużymi graczami na rynku  – nie boisz się więc takiego kontaktu, a do tego masz już znajomości.

7. Przetargi

Jeśli w ramach Twoich obowiązków wchodziły w grę przetargi – napisz o tym. Doświadczenie brania udziału w przetargach i przygotowywanie pod nie ofert, może być dużym plusem w Twoim CV.

8. Zasięg działalności

Handlowcy mogą pracować na terenie danego obszaru lub całego kraju – jeśli firma do której aplikujesz działa na lokalnym rynku (a ty masz właśnie takie doświadczenia) wpisz w CV „dobrą znajomość lokalnego rynku” lub „obsługę firm z województwa mazowieckiego i łódzkiego”. Jeśli zaś firma działa globalnie, podkreśl te doświadczenia, które udowadniają, że świetnie radzisz sobie z klientami z różnych regionów.

9. Sukcesy sprzedażowe

To kluczowy element pracy handlowca – w końcu każdy pracodawca chce, by jego pracownik uzyskiwał wysokie wyniki sprzedażowe. Jeśli więc możesz pochwalić się zwiększeniem poziomu sprzedaży, znaczącą liczbą zamkniętych kontraktów – opisz to. Posługuj się przy tym językiem liczb. „Wzrost sprzedaży w ciągu dwóch lat o 40%” brzmi bardziej przekonująco niż „dobre wyniki sprzedażowe”.

10. Prawo jazdy – staż (ilość km) i bezwypadkowość

Jeśli praca o którą się starasz wymaga częstych podróży do klientów, a Ty masz na swoim koncie sporą ilość przejechanych bezwypadkowo kilometrów – pochwal się tym. Dla pracodawcy to ważne, że może liczyć na to, iż nie narazisz go na dodatkowe koszty związane z Twoją brawurową jazdą.

CV handlowca ma za zadanie sprzedać Twoją osobie firmie. Dlatego nie warto wysyłać CV „jak leci” – zwłaszcza jeśli aplikujesz do firmy znanej na rynku, w której na pewno będziesz miał konkurencję. Przeczytaj dokładnie ogłoszenie i postaraj się zarówno w CV jak i liście motywacyjnym wykorzystać te słowa – klucze, które zostały zawarte w ofercie w opisie zarówno wymagań wobec kandydata jak i opisie obowiązków.

Dodaj komentarz