Szef to mój kumpel – co na to współpracownicy?

kumple praca Szef to mój kumpel – co na to współpracownicy?

Pracy szukamy na różne sposoby i różne sytuacje zdarzają się w życiu. Bywa, że otrzymujemy propozycje zatrudnienia od osoby, która jest prywatnie naszym dobrym znajomym. Czy da się w takiej sytuacji zachować poprawne (a nawet dobre) relacje ze współpracownikami? Czy też jesteśmy skazani na wieczne traktowanie nas jako „lizusów” czy „konfidentów”?

Wchodząc do istniejącej grupy pracowniczej jako nowy pracownik, za którym idzie dodatkowo informacja „kumpel szefa” nie unikniemy etykiet i ocen. Pracownicy będą się nam baczniej przyglądać, testować to, czy przekazujemy pracownicze informacje, które nie powinny dojść do uszu szefa, będą też oceniać zachowanie szefa wobec Ciebie. Twoje zasługi mogą być przez nich niedoceniane, a przywileje otrzymywane przez szefa – przeceniane. („Dostał premie, bo się kumplują”, „Szef nie zwraca uwagę na jego spóźnienia, bo przecież się przyjaźnią”). Niekiedy, pracownicy mogą też próbować wykorzystać Twoje relacje z szefem, aby zdobyć dodatkowe przywileje czy korzyści („powiedz szefowi, że chcemy imprezę integracyjną. Ty go lepiej znasz, to wiesz jak go przekonać”).

Jeśli decydujesz się na to, aby wejść do firmy swojego kolegi jako pracownik, aby mieć poprawne stosunki ze współpracownikami, musisz zadbać o kilka kwestii:

  • nie dopuść do tego, by na temat waszej znajomości prywatnej, powstały plotki. Jeśli tylko zorientujesz się, że pracownicy wiedzą o tym, że się przyjaźnicie i zaczynają o tym rozmawiać, opowiedz wprost kolegom z pracy o tym, jaki charakter ma wasza znajomość oraz dlaczego zdecydowałeś się na pracę dla swojego kolegi. (ile się znacie, jak dobrze – nie musisz opowiadać całego swojego życia, ale niestety, trzymanie tej sfery zamkniętej jako prywatnej, w sytuacji zawodowej, może spowodować, że nigdy współpracownicy ci nie zaufają).
  • nie pozwól sobą manipulować i być posłańcem, między pracownikami a szefem
  • nie zawiedź zaufania współpracowników i nie przekazuj informacji, które nie powinny być przekazywane. Jeśli wiesz, że stało się coś, o czym Twój kolega powinien wiedzieć, najpierw porozmawiaj z osobą, która przekazała Ci tą informację i wytłumacz jej dlaczego niekomfortowo czujesz się wiedząc to co wiesz. Namów tą osobę do tego, by sama przekazała tą wiadomość szefowi. (taką sytuacją może być np. informacja o tym, że wasz kluczowy pracownik chce zmienić pracę – zamiast mówić o tym koledze – szefowi, lub też nie mówić nic i narażać na późniejsze „dlaczego mi nie powiedziałeś” spróbuj porozmawiać z pracownikiem, aby sam porozmawiał z szefem na temat swojej przyszłości w firmie).
  • nie chwal się tym, jak bliskie relacje masz z szefem (nie przychodź po weekendzie i nie opowiadaj o wspólnych imprezach)
  • mówiąc o szefie, stosuj taką nomenklaturę jak reszta firmy (np. jeśli wszyscy mówią na szefa „boss” (np. „byłem na dywaniku u Bossa”), nie mów o nim „Krzysiek” („Krzysiek mówi, że ten raport ma być na jutro”). To sprawia, że dodatkowo podkreślasz waszą znajomość i nie dajesz współpracownikom o niej zapomnieć. To również podkreślenie tego, że wasze relacje są inne niż w przypadku reszty osób. Jeśli pracownicy stosują określenie które Ci nie odpowiada, bo Twoim zdaniem jest krzywdzące dla Twojego kolegi szefa, używaj słowa „szef”.
  • nie dopuść do sytuacji, w której szef pójdzie Ci na rękę dlatego że cię zna i reszta zespołu dowie się o tym.

Jeśli nie popełnisz błędu, będziesz mógł bez problemu pracować u swojego szefa – kolegi i zachować normalne, zawodowe relacje ze współpracownikami.

Dodaj komentarz