Czy masz w pracy przyjaciela?

przyjaciele praca Czy masz w pracy przyjaciela?

Czy spędzając w pracy 8 godzin dziennie przez pięć dni w tygodniu można nawiązać ze współpracownikiem prawdziwą przyjaźń? Jak traktujemy naszych współpracowników? Czy kontakty z ludźmi z pracy ograniczają się jedynie do kontaktów zawodowych, czy może kolega z pracy może też stać się naszym powiernikiem? I na ile przyjaźń w pracy jest bezpieczna dla naszej kariery?

Kim są nasi współpracownicy? Czy znamy ich tylko profesjonalnie, od zawodowej strony, czy też z czasem, spędzając tak wiele czasu razem, zaczynamy się z nimi przyjaźnić? W badaniu przeprowadzonym przez firmę Randstad (na pracownikach USA) zapytano pracowników o przyjacielskie relacje w miejscu pracy. I choć większość pracowników uważa, że biuro to miejsce w którym przyjaźnie się zawiera (tylko 5% pracowników uważało, że w firmie nie mają nikogo, kogo mogliby nazwać swoim przyjacielem), to przyjaźń w miejscu pracy traktowana jest w różny sposób:

  • 39% pracowników łączy życie zawodowe z prywatnym w aspekcie przyjaźni ze współpracownikami – koledzy z pracy zapraszani są na rodzinne obiady i wspólne wypady, w których uczestniczy również rodzina i inni znajomi.
  • 37% pracowników rozdziela życie prywatne od zawodowego, przyjaźniąc się wprawdzie z innymi pracownikami, ale jedynie w zakresie zawodowym (oznacza to wprawdzie dyskutowanie z innymi pracownikami o własnych problemach, ale jedynie w kontekście pracy zawodowej, nie zaś prywatnego życia).

Jakie plusy i minusy może mieć posiadanie przyjaciela w pracy?

Zalety przyjaźni w pracy:

  • przyjaciel może dać nam wsparcie i pocieszyć nas w sytuacji trudnej i stresowej w pracy (np. w sytuacji konfliktu z szefem)
  • przyjaciel będzie bardziej skłonny pomóc nam w naszych obowiązkach niż osoba z którą łączą nas jedynie poprawne relacje zawodowe
  • posiadanie w pracy przyjaciela poprawia komfort pracy i sprawia, że czujemy się bardziej zadowoleni z pracy

Minusy przyjaźni w pracy:

  • ryzyko konfliktu interesów (w sytuacji kiedy przykładowo chcemy chronić przyjaciela, choć nie powinniśmy)
  • nasza bliska przyjaźń z innym pracownikiem może powodować dyskomfort lub uczucie skrępowania u innych pracowników
  • ryzyko bycia obiektem plotek – zwłaszcza w sytuacji przyjaźni damsko – męskiej
  • utrata wiarygodności oceny pracy przyjaciela w oczach przełożonych oraz pozostałych pracowników
  • konflikt na poziomie prywatnym z przyjacielem, może przenieść się na obszar zawodowy
  • jeśli dzielimy się z przyjacielem prywatnym życiem, może to zmniejszać naszą efektywność pracy (zamiast o zadaniach rozmawiamy ze współpracownikiem o problemach z mężem)

Jak uważacie – warto się przyjaźnić z kolegą z pracy czy nie jest to bezpieczne? Macie przyjaciół w pracy? Dzielicie życie prywatne od zawodowego czy wasze rodziny znają waszych współpracowników? Podzielcie się z nami w komentarzach

Dodaj komentarz

One Response to “Czy masz w pracy przyjaciela?”

  1. Pracuję w branży ubezpieczeniowej. Wszyscy myślą, że to wyścig szczurów i nie ma czasu na przyjaźnie. Choć za mną już kilka firm to za mną wciąż idzie przyjaciel, z którym dużo łatwiej się mi pracuje i adaptuje do nowego otoczenia. W mojej aktualnej firmie panuje przyjacielska atmosfera – wręcz rodzinna – co jeszcze się nie zdarzyło w mojej karierze.
    Moim zdaniem warto mieć przyjaciela w pracy. W pracy jak i całym życiu trzeba mieć przyjaciół, choć niektórzy twierdzą, że w biznesie nie ma miejsca na przyjaźnie i sentymenty.