Aktualizacja portfolio – podstawa rekrutacji zawodów twórczych

Grafik, publicysta, dziennikarz, realizator dźwięku, montażysta, programista – te zawody rekrutacje opartą mają głównie o zakres dorobku, którym może pochwalić się kandydat do pracy. Aby zwiększyć swoje możliwości na rynku pracy nie można zapominać więc o aktualizacji portfolio.

Portfolio to inaczej „teczka” zawierająca zbiór dokonań danej osoby w określonym temacie. W praktyce, to po prostu przykłady wykonanych dzieł. W niektórych zawodach, podstawą rekrutacji – i to już na etapie analizy dokumentów rekrutacyjnych jest analiza portfolio kandydata. W oparciu o przykłady grafiki webmastera, czy teksty dziennikarza lub publicysty weryfikuje się to, czy kandydat posiada wystarczające kompetencje oraz potencjał do pracy na danym stanowisku w firmie.

Niestety, bardzo często kandydaci zapominają o konieczności aktualizacji portfolio. Zamiast pełnego spektrum dokonań, przesyłają stworzone kilka lat wcześniej prace, które nie odzwierciedlają w pełni aktualnych dokonań i umiejętności kandydata. Problem polega na tym, że o ile grafik wie kiedy stworzył daną pracę i ma świadomość tego czy i jak bardzo od tego czasu rozwinął swoje umiejętności, osoba która go rekrutuje, takiej świadomości już nie ma. W efekcie, kandydat zostaje odrzucony, mimo iż jego aktualna wiedza i umiejętności pozwoliłyby mu z powodzeniem wykonywać powierzone obowiązki. Warto więc dbać o aktualizację portfolio i przesyłać pracodawcy również te najnowsze – nawet najdrobniejsze prace.